Aan het eind van de 30er jaren van de vorige eeuw was het slecht gesteld met de Zwitserse luchtmacht. Er werd gevlogen met sterk verouderde vliegtuigen van Dewoitine D27 en zelfs nog Fokker DVII dubbeldekkers net als in Nederland. Omdat de spanningen in Europa opliepen moest er echt wat gaan gebeuren en op korte termijn moderne jachtvliegtuigen aangekocht worden in flinke aantallen. In Frankrijk werden Morane en Potez toestellen gekocht om te testen. Ook had men interesse voor de nieuwe Duitse Messerschmitt 109. Prototype 109 V7 was al in 1937 aanwezig bij de Dubendorf vliegshow en race in Zwitserland.Dit toestel aankopen was nog een probleempje, want de Duitsers waren wat terughoudend om hun nieuwste technische hoogstandjes te exporteren en hadden de toestellen natuurlijk ook nodig voor de opbouw van hun luchtmacht. Toch kreeg men het voor elkaarom via testvlieger Udet, bij Hermann Goring toestemming te krijgen voor export naar Zwitserland. Zo werden 1939 in eerste instantie 10 Messerschmitt 109-D vliegtuigen gekocht en later uitgebreid met 30 extra 109-E exemplaren. Ook kocht men 10 Messerschmitt 108 trainingsvliegtuigen voor opleiding van de piloten. De toestellen werden zonder bewapening en radiouitrusting gekocht omdat men Zwitserse wapens en communicatieapparatuur wilde gaan inbouwen. De uitlevering van de toestellen ging snel, men plukte ze gewoon van de lopende band in Regensburg. Eind 1939 en begin 1940 kon men al ervaringen gaan opdoen met het nieuwe toestel.
Dit ging niet allemaal even soepel en er crashten aardig wat toestellen vanwege het linke landingsgestel van de 109 en vaak slordige afwerking. Ook het zelf ontwikkelen van kanonnen en radiouitrusting voor het toestel in Zwitserland was wat optimistisch ingeschat. Het paste allemaal net niet en er moest veel aangepast worden bij de inbouw van de kanonnen op de neus. De afdekplaten zijn dan ook anders dan die van de Duitse Messerschmitts. Toch waren de Zwitsers blij met het moderne toestel en kon het luchtruim zo goed bewaakt worden. Tijdens de oorlog werden door de Messerschmitts diverse buitenlandse verdwaalde vliegtuigen neergeschoten of tot landing gedwongen. Ik ga hier de 109-E bouwen. Het type 109G6 is ook in dienst geweest in Zwitserland, een aantal werd geruild tegen een in beslag genomen 110 met moderne radartechniek en ook nog wat extra aangekocht. De kwaliteit van deze toestellen was bedroevend omdat ze door krijgsgevangenen gebouwd waren. Misschien ga ik later nog eens een G bouwen.
Vorig jaar zomer heb ik het mooie luchtmachtmuseum in Dubbendorf bezocht en daar veel foto´s gemaakt van Zwitserse vliegtuigen en vooral Alouette helikopters die ik later nog ga bouwen. Ook staat er een Messerschmitt 109-E tentoongesteld. Deze is echter niet een origineel Zwitsers toestel, maar een later omgebouwd exemplaar met niet geheel correcte kanonnen en motorkap. Toch mooi om sommige details te bekijken. Ga trouwens zeker eens daar kijken mocht je in de buurt van Zurich zijn. Er is ook een mooie museumshop met boeken en bouwdozen.
Voor mijn bouw gebruik ik de Trumpeter 109-E, een redelijk correct model met mooie extra’s zoals PE fret, groot Decalsheet en nette motor. Hieronder de door en inhoud. Helaas zijn er ook wat dingen die niet kloppen voor een Zwitserse uitvoering en aangepast moeten worden. Dit zijn oa de stuurknuppel, riemen boven stoel, bulten motorkap verplaatsen. Ook zijn de meeste decals helaas niet bruikbaar. De uitvoering van na 1942 die ik wil maken heeft inderdaad rood/witte strepen, maar echt niet zoals op de decalsheet. Dit wordt dus waarschijnlijk spuiten. Naast eigen foto’s en een paar van het web gebruik ik als referentie het mooie boek van Georg Hoch wat ik in het museum gekocht heb en werkelijk alles bespreekt over de Messerschmitt in Zwitserse dienst, vliegvelden en details van het vliegtuig.
De doos met inhoud
Het mooie boek met paar voorbeelden van paginas
Zo, nu genoeg gekletst, eerst maar eens wat bouwen zoals motor.
In het echt zoiets, dus nog wel wat werk.
Ook bezig met PE in wielbakken te buigen.
En wat onderdelen van de cockpit op te bouwen
Bij mijn research moeten er ook wel wat dingen gewijzigd gaan worden ten opzichte van de duitse 109E zag ik. Enige aanpassingen/verbouwingen zijn: Andere stuurknuppel, Machinegeweren bovenop van ander type en dus andere openingen in en bobbels op motorkap. Guns zelf ook aanpassen. Ik ga een wat later type bouwen met wel de wit/rode strepen.