Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 19:08 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 09 feb, 2022 12:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2816
Mooi bezig René, met deze minicopters.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10 feb, 2022 0:01 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Klaasdebouwer schreef:
Weer een micro bouw. Zo passen er natuurlijk wel meer modellen in je kast dus daar kan ik wat van leren ;)


En ook nog 2 rotorbladen, dat scheelt ook weer. Maar goed, uiteindelijk zijn de kleine gebakjes op en zal ik me toch eens moeten wagen aan de grotere modellen (voornamelijk Russen).
Mi-6 / Mi-10 / Mi-26 en last but not least de Mi-12.

Hoofdrotorbladen losgesneden en opgeschoond. Ben er nog niet over uit of ik ze een kromming ga geven, eerst meer foto's bestuderen.
photo 552813

Op de skids komen 2 wieltjes, daarvoor 2 asjes (0,5 mm) ingeboord.
photo 552811

Niet tevreden over de beide collectives van LF models, dus zelf maar maken. 0,64 mm staaf ingeboord in 1 mm staaf. Staafjes moeten nog wel op lengte gemaakt worden, maar dit is de basis.
photo 552814

Gordels gemaakt en een begin gemaakt voor het voetenstuur. De gordels maak ik door KIP-tape op aluminiumfolie te plakken, hier dunne strookjes van te snijden (1 mm dik) en dit een beetje speels aan te brengen. gespjes gemaakt van heel dun styreenstrip. Een en ander gebaseerd op de walkaroundfoto's op de IPMS-site.
photo 552812

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 feb, 2022 21:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Verder met het landingsgestel, de 'skids'. Een fragiele verbinding tussen de horizontale stangen onder de romp, welke gelijmd moesten worden op korte opstaande pootjes. Het leek wel of aan de verticale pootjes een hele kleine sponning was meegegoten, maar ik vond dat daarmee het lijmoppervlak alleen maar nadelig werd beïnvloedt. Ik heb de verticale pootjes dan ook vlak gevijld aan de bovenzijde, zodat de horizontale stangen er mooi op konden liggen. Het vergt nogal wat passen en meten om de beide uiteinden van de horizontale stangen precies evenwijdig te krijgen. Om eerlijk te zijn is me dat niet gelukt. We hebben het dan wel over afwijkingen van een fractie van een millimeter, een afwijking waar ik wel mee kan leven.

Om beide skids evenwijdig aan elkaar te kunnen aanbrengen aan de romp, heb ik een soort van mal gemaakt. In een stuk karton de juiste maat uitgetekend en een strookje van 1 mm uitgesneden waarbinnen de skids mooi pasten. met een stukje tape gefixeerd om de haaksheid te garanderen. Vervolgens een drupje lijm op de verticale pootjes en de horizontale stangen erboven op en voorzichtig met knijpers vastgelijmd en zo een nachtje laten drogen.
photo 553012

Na droging moest ik de pootjes een beetje bijbuigen, ze stonden toch niet helemaal haaks, maar omdat het bulk al goed gelijmd was, was dit prima te doen.

Vervolgens het voetenstuur verder aangebracht en wat extra stukjes styreen op de staartboom, maar daar kom ik in een vervolg update wel op terug. Beide wielen op de skids aangebracht aan de nieuw aangebrachte asjes. Gisteravond heb ik alles zwart (mat) gespoten, de basis voor de groene laag. Met name hoop ik zo in het motorgedeelte wat diepte te kunnen creëren.
photo 553013

Waar ik nog steeds wat tegenaan hik, is de besturing naar de rotorkop welke tussen achterschot en motor moet worden aangebracht. Maar ach, geen straf om die walk-around foto's te bestuderen om er achter te komen hoe dit werkt bij de Hiller.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 45 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement