Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 18:11 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 71 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 09 maart, 2022 16:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 182
Woonplaats: Lichtenvoorde
Dankjewel voor de complimenten allemaal. En heeel erg bedankt voor het aandragen van alle beeldmateriaal; ik heb er me helemaal kapot zitten zoeken op google, maar op de een of andere manier zijn er geen close-up foto's van te vinden lijkt het.

Zoals je ziet heb ik de antenne ook schuin aan de romp zitten. Op sommige foto's lijkt het of het een rechte antenne is, en op andere foto's is het een soort van L vormige antenne. Ik heb dus ook maar een L gemaakt. Of moet ik het uiteinde eraf halen?
photo 554411


Omdat ik nog niet zeker wist wat ik met de antenne aan moest ben ik alvast aan de slag gegaan met de technische decal stencils.
Deze moesten er eerst op voordat alle witte graffiti beschilderingen erop konden.

Er waren wel wat foutjes in de nummering waar alles moest komen, en uiteindelijk hield ik er ook een paar over.
Decal 34 en 35 moesten voorop de neus, maar in de beschrijving zijn ze weergegeven als 35 en 36.

Vervolgens ging het een beetje fout bij de gevaren driehoeken onder de canopy.
Bij de dutch decal sheet zitten er nog een klein regeltje boven de driehoekjes, maar dit interfereert helaas met de handgrepen onder de canopy.
Gelukkig zaten er op de Hobbyboss sheet deze ook en heb ik die maar gebruikt.
photo 554381


Deze decal die om een reliëf geplakt moest worden had ik beter in tweeën kunnen snijden. Het was wel een beetje tricky.
photo 554385


Toen de strepen op de motorgondels. Die heb ik ook maar gebruikt van de Hobbyboss sheet.
Bij de heli die ik hiervoor gebouwd heb waren deze ook te lang, en nu dus ook weer.
photo 554387

photo 554386


Toen na een dagje drogen het witte gedeelte van de sheet erover heen gelegd.
Op het model zijn bij service hatches wat scharnierpunten als opliggende details weergegeven. Daardoor was het voor bv de Koninklijke Luchtmacht belettering wat lastig om ze mooi aan te laten sluiten. Ik heb de carriërfilm boven en onder tot strak tegen de letters weggesneden en toen ging het wel.
photo 554389

photo 554388


Hier alweer in een wat verder stadium.
photo 554391

De andere kant.
photo 554392


Toen de Hellfire raketten.
Op de foto kun je zien dat er wat geelachtige blokken op zitten. Deze zaten helaas niet op de decal sheet.
Deze heb ik eerst geprobeerd te maken van een paar lijntjes die om de raket heen zitten. En dan deze in kleine stukjes snijden zodat je vierkantjes overhoud.
photo 554398


Maar dat vond ik er toch niet zo mooi eruit zien, en het is wel erg lastig om mooie rechte hoeken te maken zo.
Op de beeldbank van defensie zie ik dat die er ook zijn waar aleen strepen erop zitten.
Dus ben ik uiteindelijk toch maar gegaan voor de strepen op de raketten.
photo 554412



Als laatste heb ik de haaienbek erop gezet. Ondanks passen en meten met een malletje, hier eerder beschreven in dit verslag, vond ik het toch een beetje tegenvallen. Een stukje papier laat zich ook niet zo makkelijk om rondingen heen zetten dan een soepele decal. En het was natuurlijk allen om te kijken of je obstakels tegen gaat komen bij het plakken. Ook kun je hier zien dat het kanon er ook al op heb zitten.
Op beide hoekpunten onder aan de FAB wil de decal niet mooi daarop aansluiten. Het lijkt een beetje alsof de decal te groot daarvoor is.
Of misshien zijn ze bij het maken van het velletje ervanuit gegaan dat ze geplakt gaan worden op een Academy kit. Waar dan de FAB net wat anders van vorm zijn.
Ik heb de decal op die hoekpunten een stukje ingesneden en toen zo goed als maar kan een beetje aangedrukt. Weet iemand misschien hoe het beter kan?
photo 554403

photo 554402


Als ik de decal beter heb weten aan te sluiten wil ik eerst alle decals sealen voordat ik een gaatje boor in de romp.
Omdat de heli er trouwens best wel schoon erbij staat op de foto's, is een panel line wash straks nog wel nodig?


Robbin

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 maart, 2022 17:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Robbin schreef:
Zoals je ziet heb ik de antenne ook schuin aan de romp zitten. Op sommige foto's lijkt het of het een rechte antenne is, en op andere foto's is het een soort van L vormige antenne. Ik heb dus ook maar een L gemaakt. Of moet ik het uiteinde eraf halen?


Ik zou gaan voor een rechte antenne, het kan best zijn dat het eerste deel van de antennedraad iets dikker is (isolatoren?) waardoor het een L-vormige antenne lijkt.

Ik vind die witte decals heerlijk afstekken tegen het groene, wat zal dat lekker opvallen straks op de plank.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 maart, 2022 23:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 182
Woonplaats: Lichtenvoorde
Ja die steken zeker mooi af tegen de achtergrond, die witte decals.
Ik heb de plaatjes nog even goed bekeken, en ook voor het gemak voor het plakken de antenne na de knik eraf geknipt.
photo 554828

Vervolgens een gaatje van drie tiende mm geboord in de fairing.
photo 554827


Dit draad heb ik er uiteindelijk voor gebruikt. Het scheelt zeker dat het wat stugger is waardoor je het bijv. het met een pincet kunt vastpakken en het erdoorheen kunt steken. Dat was bij dat rigging draad niet gemakkelijk geweest.
photo 554829



Eerste kant voor in gelijmd...
photo 554830



En toen de draad met afplaktape op z'n plek gehouden omdat het constant "bol" ging staan.
photo 554831


Daarna afgeknipt.
photo 554832

photo 554833


Zal ik het draad nog een kleurtje geven, omdat het nu nog doorzichtig is?


Morgen wil ik voor de laatste matte clearcoat nog even een panelline toevoegen, en dan is het afronden nu wel heel erg dichtbij.

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 maart, 2022 21:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Robbin schreef:
En toen de draad met afplaktape op z'n plek gehouden omdat het constant "bol" ging staan.


Dat komt omdat je haaks op de draad hebt geboord. De draad moet dan een bocht maken. Maar met 0,07 mm zou dit weinig problemen moeten geven. Ik gebruik 0,08 mm en als je dat strak trekt, kun je het zowat haaks-om buigen. Maar het had al veel gescheeld als je het gaatje in de richting van de draad boord.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 maart, 2022 10:39 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 182
Woonplaats: Lichtenvoorde
Omdat de hoek best scherp is was ik bang op uitschieten. Ik dacht van: als ik eerst een beginnetje maak dan corrigeer ik daarna de hoek wel. Maar toen zat ik er zo diep in dat de boor dan snel zou afknappen.
Ik vind het er aardig uitzien, maar dan weet ik dat in vervolg.

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 maart, 2022 23:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik boor dan eerst een klein stukje haaks, daarna heb je grip om onder een hoek te boren.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 maart, 2022 14:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 182
Woonplaats: Lichtenvoorde
Ik heb hier en daar een paneellijntje laten vol lopen met van Bleijswerk verf van de Action en heb daarna alles gesealed met matte clear coat.
De in het eerder gebouwd project geboden tips tbv het verwijderen van de tape van de canopy heb ik aangenomen. Het is wel tricky om niet uit te schieten, maar het heeft wel geholpen.
Als laatste heb ik nog wat clear parts voor lichtjes en de TADS toegevoegd en aan de uiteinden van de stubwings met CA lijm wat kleine lichten te maken.

photo 555106


photo 555104


photo 555103


photo 555102


photo 555101


photo 555105


photo 555099


photo 555098


photo 555092


photo 555097

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 maart, 2022 23:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Brute bak hoor, prima heli. Wel jammer van silvering. Heb je eerst je model wel in de glanslak gezet voordat de decals erop gingen?

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 maart, 2022 8:44 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3489
Woonplaats: Purmerend
Leuk topic om te lezen.
Ook fijn dat het groen niet door het wit van de decals doorschemert.

Wat René al zei.... :twisted: brute bak :twisted:

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 maart, 2022 10:46 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Inderdaad, leuk om te volgen, en inderdaad, wel jammer van de silvering onder de decals. Die kleine aanpassingen en toevoegingen geven zo'n model altijd net dat beetje extra :brouw:

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 71 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 58 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement