Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 22:09 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 73 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 13 maart, 2021 1:42 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18530
Woonplaats: Hurdegaryp
Plausibele verklaring van de vering. Je kunt er ook tussenin gaan zitten en de pootjes iets inkorten.

In tegenstelling tot Marco, heb ik er al wel één, maar die moet nog gebouwd worden. Ik heb een Matchbox kit, maar dat zal wel niet origineel zijn. Ach.... Net als deze, we maken er wel wat van.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 maart, 2021 23:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 27 dec, 2016 18:05 pm
Berichten: 91
Mooi en grondig werk D.J.

Hier een detail van een D.XXI de Kooy 1939.
(Let ook eens op de luchthapper en het rood-wit-blauw op de prop. tip).
Afbeelding

_________________
Brouwsels:
DOING- Nord 2501 Noratlas https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=53533
DONE - F9F-2 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=125&t=54837&p=1067583#p1067583


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 maart, 2021 2:09 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18530
Woonplaats: Hurdegaryp
Citaat:
Het viel me op dat het cockpitglas een diagonale staaf had aan beide kanten achterin, die staaf zie ik niet terug op de referentie foto's:

Je hebt er goed aan gedaan om de schuine staaf van het raam te verwijderen en achter het raam de schuine staaf aan te brengen, want het is onderdeel van het buizenframe en geen raamframe.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 maart, 2021 22:01 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4454
tsjopper bob schreef:
Ik heb een Matchbox kit, maar dat zal wel niet origineel zijn. Ach.... Net als deze, we maken er wel wat van.

Precies dat, dit soort oude kitjes bouwen en verbeteren blijft gewoon een leuke uitdaging. Ik moet wel zeggen dat ik na afloop van een bouw als deze vaak denk 'een mooie nieuwe kit met allerlei fijn gegoten details had toch ook wel fijn geweest.'
Grover schreef:
Hier een detail van een D.XXI de Kooy 1939.
(Let ook eens op de luchthapper en het rood-wit-blauw op de prop. tip).

Bedankt voor deze goede referentie foto. De luchthapper was ik niet vergeten hoor, ik zit er alleen aan te denken om het onderdeel in de kit uit te hollen of er zelf een te maken van styreen.
tsjopper bob schreef:
Je hebt er goed aan gedaan om de schuine staaf van het raam te verwijderen en achter het raam de schuine staaf aan te brengen, want het is onderdeel van het buizenframe en geen raamframe.

Precies, ik denk ook dat de makers van de kit daarom die diagonale stijl in het achterste raam hebben gezet.


________________________________________________________________________________________________________


Update #1



Eerst wat afplakken:


Afbeelding



Laagje nr.1: Revell leder bruin met high lights: Bruin + oranje

Het oranje verfje zorgt voor wat meer intensiteit in de basiskleur, iets wat ik om artistieke redenen altijd liever heb dan doffere kleuren.


Afbeelding

Afbeelding



Afplakken, posterbuddies en tape:



Afbeelding



Laagje nummer 2; Revell zandgeel (16), post shading; Revell 16 met Iraqui sand van Valejo:



Afbeelding



Weer afplakken en daarna de laatste laag: Revell bronsgroen (65), high lights: met vaarngroen van Revell:



Afbeelding



Uitpakken, het patroon moet nog wat bijgewerkt worden maar ik ben tevreden. De ingekraste paneel-lijnen zien er ook wel goed uit, gelukkig maar.



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



In hoeverre de kleuren nu echt helemaal realistisch zijn weet ik niet. Ik had niet echt zin om hier heel lang naar te zoeken en deze kleurstelling stond me wel aan. Ik heb me laten leiden door de box-art waarop de Fokker redelijk felle kleuren heeft. Uiteraard heb ik ook referentiefoto's bekeken maar dan kom je uit op museumstukken en schaalmodellen en de kleuren op die dingen lopen sterk uiteen. Ik ben om die reden maar gegaan voor de kleuren die ik er goed uit vind zien. Ik denk dat dit model met zijn huidige kleurtjes en die grote opvallende oranje driehoeken erop wel realistisch eruit gaat zien.


Tot te volgende,



D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003 | M270 MLRS - Operation Desert Storm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 maart, 2021 0:05 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 27 dec, 2016 18:05 pm
Berichten: 91
https://fb.watch/4egcllht4D

Mooi portie airbrush resultaat.
De kleurtjes zijn inderdaad. voer voor discussie.
Bekijk de link maar eens.
Een vliegend museumstuk in wording.

Succes met de afbouw.

_________________
Brouwsels:
DOING- Nord 2501 Noratlas https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=53533
DONE - F9F-2 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=125&t=54837&p=1067583#p1067583


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 maart, 2021 0:27 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4454
Bedankt voor de link!


De vraag is natuurlijk in hoeverre dit de werkelijke kleuren zijn. Ik kan me wel goed voorstellen als ze in ieder geval meer tijd in research hebben gestoken dan ik. Ik zat zelf ook te twijfelen tussen de koudere tinten zoals in de video en de warmere tinten eerst.



D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003 | M270 MLRS - Operation Desert Storm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 maart, 2021 11:36 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Tja kleuren, dat is altijd voer voor discussie, maar dat vind ik nooit zo boeiend.
De kleuren in mijn tuin zien er ook allemaal anders uit nu zon schijnt in vergelijking met een half uur geleden toen het stortregende...

Wat ik wel boeiend vind is dat het spuitwerk er erg mooi uit ziet, wel wat bijwerkplekjes maar mooie overgangen!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 maart, 2021 23:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2816
Mooi spuitwerk, DJ. Er is inderdaad veel discussie over de kleuren. Maar je zit in ieder geval redelijk in de buurt.
Volgens mij is dit een heruitgave van de oude Frog kit uit 1972. Klopt dat? Leuk hoeveel werk je er in stopt om hier iets moois van te maken.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 maart, 2021 10:08 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Het staat hem wel goed! :)
Klopt het dat er nog wat zandgeel zichtbaar is tussen het groen en bruin onder de cockpit, of is dat net hoe het licht erop valt?

Ik heb ook nog eens goed naar het windscherm zitten kijken, dat lijkt inderdaad wel redelijk ok -frappant hoe die achterkap ervoor kan zorgen dat het er toch "anders" uit ziet :)

Groeten Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 maart, 2021 23:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18530
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik zie dat je een ander schema hebt aangehouden dan de box-art. Is hier een vaste template voor - net als bij Spitfires - of ben je hier vrij in?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 73 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Plasticprutser Peter, Silmaril en 60 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement