Bouwverslag Nr. 7
Beste brouwers,
Weer een fase in de bouw verder.
Ik was gebleven bij de vleugel, die nu was afgewerkt met grijze verf. Dit doe ik altijd ter controle, zodat de vleugel zo glad mogelijk is.
De volgende stap was het geheel bekleden met zelfklevende aluminium folie, dat doe ik altijd om zo goed mogelijk de triplex bekleding na te bootsen. Het is altijd veel werk, maar ik vind het
eindresultaat zeker de moeite waard.
Dus na 2 avonden passen, meten, knippen, snijden en plakken, had ik dan een "metalen" vleugel...
Zo dus:
Tussen het plakken door, ter afwisseling, heb ik ook de romp alvast gedeeltelijk in de lichtblauwe verf gezet. Na wat speurwerk kwam ik er achter, dat er twee soorten lichtblauw gebruikt werden.
Officieel heette de kleur Light Blue Nr. 23 en Humbrol Gloss Nr. 48 komt er het dichtst bij. Het glansde nogal, dus heb ik er een hoeveelheid Humbrol MC 9 Sky Blue bijgemengd, dat gaf het goede
halfmatte resultaat.
Later gebruikte men een wat donkerder kleur blauw, zoals je kunt waarnemen bij b.v. een Boeing Kaydet trainer.
Na dit verf en plakwerk, ben ik begonnen met het onderstel. Aan de hand van de foto's eerst eens gekeken, welke uitvoering ik moest maken. Er zijn wat verschillen in banden, ook was niet altijd de
hele stroomlijnbekleding op de lange telescopische veerpoten aangebracht.
Ik heb de uitvoering, met de gewone Fokkerwielen, gekozen en de normale beklede veerpoten, omdat ik al voorzag, dat er boven en onder metalen pennen moesten komen om een stevige verbinding
te krijgen.
Aangezien ik al veel wielen zelf moest maken bij mijn vorige modellen, had ik al een tijdje geleden bedacht, het mezelf een beetje makkelijker te maken. Ik heb een soort van draaibankje in
elkaar geknutseld, waardoor ik makkelijker en preciezer de wielen kon draaien. Hierbij heb je dan ook twee handen vrij om te werken met het hobbymesje.
Misschien een idee om ook zoiets te maken. Het komt altijd wel te pas, zo'n stukje hulp gereedschap.
Hier een plaatje van het stukje huisvlijt:
Nadat de onderdelen van het onderstel voorlopig klaar waren, kon ik weer verder met het schilderswerk, De vleugel en de staartvlakken waren geel geschilderd, ik gebruikte hiervoor Revell Matt Nr. 15. Dat dekt tenminste nog het beste, dat had ik al uitgevonden bij de vleugel van de Atlantic C-2A. Eerst een licht geel- groen achtig laagje als grondkleur en toen 2 lagen geel. Maar het blijft lastig, om dat geel goed dekkend en egaal te krijgen.
De huidige stand van zaken:
Volgende bouw fases; eerst maar de staartvlakken verder schilderen, ik denk ook gelijk maar die beroerde rode en witte strepen eerst aan te brengen. Ik kan er nu nog goed bij. Hierna kan ik er aan gaan denken, om de vleugel definitief op de steunen vast te lijmen. Hierna komt dan het onderstel aan de beurt.
Maar dat zien we wel in het volgende verslag.
Tot zover,
Met vr.gr.
JohnH