Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 8:59 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 16 maart, 2021 12:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1389
Beste allemaal,

Bedankt voor jullie lovende reacties ! :D :D

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 maart, 2021 23:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2815
Wat een knap werk, John. Echt heel mooi.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 maart, 2021 23:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Kun je niet op stage John? Elke avond lekker eten en je steekt ook nog wat op. Maar wat jij laat zien mag er ook zijn hoor.

Die Jappanners zijn niet zo van de heli's zie ik wel.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 maart, 2021 15:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1389
Bouwverslag Nr. 6

Huib en René bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat de stage niks voor mij is... :lol: Laat mij maar lekker bouwen en
verslagen schrijven, wat ik allemaal zit te brouwen... :)
Inderdaad, de Japanse modelbouwers bouwen maar weinig heli's, trouwens ik ook niet zo veel, hoor, mijn beste is de S-58 van de Sabena, een stukje jeugd sentiment... :D

Ik heb weer stapjes verder gedaan met de bouw. De vleugel heeft nu een grijs laagje gekregen, na al het schuurwerk. Ik kwam op het laatste moment nog tot de ontdekking, dat aan de bovenkant van de vleugel, bij de achter rand ook nog een soort van uitholling was aangebracht. Hier ook nog een stukje weg gevijld, gelukkig had ik nog genoeg materiaal om weg te vijlen. Het ziet er nu allemaal glad uit, dus de volgende stap wordt het bekleden met aluminium folie.

Intussen heb ik ook de staartvlakken verder afgewerkt. Ik had alles uit een stuk gemaakt, zodat ik nu alles in twee stukken kon zagen. Ik zag ook nog de mogelijkheid om de hoogteroeren los te zagen, zodat deze later onder een schuine hoek geplaatst kunnen worden. Ik laat ze er nog even af, want het richtingsroer moet de rood witte strepen krijgen, zonder de hoogteroeren kan ik er makkelijker bij.
Dat is dan de ervaring, die ik bij de Atlantic C-2A heb opgedaan. Dat was worstelen om alles goed te krijgen.

Alle roeren zijn nu definitief met pen-gat verbindingen vastgelijmd.

Inmiddels het tricky deel van de vleugelsteunen af gemaakt. Na nauwkeurig meten, had ik al wat gaatjes in de romp geboord. Nu was het een kwestie van de steunen netjes in het gelid op de romp aan te brengen. Het bleef lastig, met die schuine kanten en de gedachte, dat alles toch een beetje solide moest zijn, om die relatief grote vleugel op smalle steuntjes bevestigd te krijgen.
Hierbij moest ik voorzichtig te werk, om de golfplaat- bekleding niet te beschadigen. Ik moest al één stukje vervangen.

Ook de motor is nu geschilderd. Die zit inmiddels aan de romp gelijmd. De motorkap laat ik nog even los, totdat het definitieve kleurtje Light Blue Nr. 23 erop gaat.

Eerst maar plaatjes van de romp:

photo 534483

photo 534485

Ik heb voorzichtig de vleugel op de steuntjes gezet, hij zit natuurlijk nog veel te hoog, want ik moet nog wat gaatjes in de vleugel boren, dat wordt weer nauwkeurig uit meten, waar die moet komen.
Maar zo krijg je al een beeld, hoe het moet worden.

photo 534484

photo 534486

Zo langzamerhand begint het toch ergens op te lijken.

Tot het volgende verslag maar weer.

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 maart, 2021 17:49 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4454
Prachtig!


D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003 | M270 MLRS - Operation Desert Storm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 27 maart, 2021 23:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1389
Bouwverslag Nr. 7

Beste brouwers,

Weer een fase in de bouw verder.
Ik was gebleven bij de vleugel, die nu was afgewerkt met grijze verf. Dit doe ik altijd ter controle, zodat de vleugel zo glad mogelijk is.
De volgende stap was het geheel bekleden met zelfklevende aluminium folie, dat doe ik altijd om zo goed mogelijk de triplex bekleding na te bootsen. Het is altijd veel werk, maar ik vind het
eindresultaat zeker de moeite waard.

Dus na 2 avonden passen, meten, knippen, snijden en plakken, had ik dan een "metalen" vleugel... :D

Zo dus:

photo 534935

photo 534936

photo 534937

Tussen het plakken door, ter afwisseling, heb ik ook de romp alvast gedeeltelijk in de lichtblauwe verf gezet. Na wat speurwerk kwam ik er achter, dat er twee soorten lichtblauw gebruikt werden.
Officieel heette de kleur Light Blue Nr. 23 en Humbrol Gloss Nr. 48 komt er het dichtst bij. Het glansde nogal, dus heb ik er een hoeveelheid Humbrol MC 9 Sky Blue bijgemengd, dat gaf het goede
halfmatte resultaat.
Later gebruikte men een wat donkerder kleur blauw, zoals je kunt waarnemen bij b.v. een Boeing Kaydet trainer.

Na dit verf en plakwerk, ben ik begonnen met het onderstel. Aan de hand van de foto's eerst eens gekeken, welke uitvoering ik moest maken. Er zijn wat verschillen in banden, ook was niet altijd de
hele stroomlijnbekleding op de lange telescopische veerpoten aangebracht.
Ik heb de uitvoering, met de gewone Fokkerwielen, gekozen en de normale beklede veerpoten, omdat ik al voorzag, dat er boven en onder metalen pennen moesten komen om een stevige verbinding
te krijgen.
Aangezien ik al veel wielen zelf moest maken bij mijn vorige modellen, had ik al een tijdje geleden bedacht, het mezelf een beetje makkelijker te maken. Ik heb een soort van draaibankje in
elkaar geknutseld, waardoor ik makkelijker en preciezer de wielen kon draaien. Hierbij heb je dan ook twee handen vrij om te werken met het hobbymesje.
Misschien een idee om ook zoiets te maken. Het komt altijd wel te pas, zo'n stukje hulp gereedschap.
Hier een plaatje van het stukje huisvlijt:

photo 534939

Nadat de onderdelen van het onderstel voorlopig klaar waren, kon ik weer verder met het schilderswerk, De vleugel en de staartvlakken waren geel geschilderd, ik gebruikte hiervoor Revell Matt Nr. 15. Dat dekt tenminste nog het beste, dat had ik al uitgevonden bij de vleugel van de Atlantic C-2A. Eerst een licht geel- groen achtig laagje als grondkleur en toen 2 lagen geel. Maar het blijft lastig, om dat geel goed dekkend en egaal te krijgen.

De huidige stand van zaken:

photo 534941

photo 534940

photo 534942

Volgende bouw fases; eerst maar de staartvlakken verder schilderen, ik denk ook gelijk maar die beroerde rode en witte strepen eerst aan te brengen. Ik kan er nu nog goed bij. Hierna kan ik er aan gaan denken, om de vleugel definitief op de steunen vast te lijmen. Hierna komt dan het onderstel aan de beurt.
Maar dat zien we wel in het volgende verslag.
Tot zover,

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 maart, 2021 9:48 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Knap werk weer John. En wat ziet dat geel er fraai uit zeg.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 maart, 2021 17:15 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4454
Ik sluit me volledig aan bij de bovenstaande opmerking!



D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003 | M270 MLRS - Operation Desert Storm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 maart, 2021 18:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Ik reageer eigenlijk nooit op je topics, maar dat komt omdat ik nooit iets zinnigs toe te voegen heb. Van de burgerluchtvaart heb ik niet veel kennis en ik ben een goedwillende knutselaar terwijl jij een echte modelbouwer bent.
Dat gezegd hebbende, knap werk!

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 maart, 2021 21:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1389
Allemaal bedankt voor jullie complimenten. :D :D

Het duurt nog even, maar we komen er wel.. :wink:

Met vr.gr.
JohnH


Voor nog meer Fokkers : https://nl.pinterest.com/jhaas95/fokker-collection/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Knetterik en 45 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement