Het is even stil geweest, maar daarom nu extra veel plaatjes
Omdat dit een nogal groot en complex ding is lijkt het me het makkelijkste om hem niet chronologisch te doen, maar per onderdeel, dat laat wat makkelijker zien wat ik uitgespookt heb in plaats van op de hak en tak te springen, je bent soms met veel dingen door elkaar bezig omdat er wat moet drogen, uitharden, ge-AB't moet worden, etc etc.
Voordat het hele ding in elkaar kan, focus ik me eerst op de modificaties zoals aangegeven door AoA decals en waarvan ik het nodig vond mezelf extra werk (uitdaging!) te bezorgen. Stel je voor dat je een goed passende kit OOB gaat bouwen!
In de vorige update had ik het rechthoekje links onder de motoruitlaat laten zien als zijnde ALR-18 Chaff Dispenser. Vroege A-6A's hadden die, en latere hadden 2 grotere vierkante achter de grote bult in het midden achteraan de romp. Helaas levert Trumpeter alleen die latere ALR-29 (die had de A-6E ook, dus mooi gemeenschappelijk zullen ze wel gedacht hebben). Het nadeel is dat voor de ALR-29 de helft van de uitstulping onder de romp verwijderd is, dus als je de ALR-29 verwijderd moet je op één of andere manier die bult weer in ere herstellen.
Dat is een redelijk in het oog springend ding, uiteraard als je het weet, en dankzij AoA weet ik het nu...
Als eerste 2 vierkantjes 0,5mm dik Evergreen gesneden die in de lege vakken passen -de bijgeleverde losse chaff dispensers zijn verzonken en recht, ze volgen niet de kromming van het paneel en maken het vullen en strak maken moeilijker.
Nadat dat goed droog was met tape de vorm uitgezet:
Daarna met restjes Evergreen de vorm bepaald, en ook voor de stevigheid:
Daarna witte Milliput gekneed, erop gesmeerd en grofweg in vorm gemodelleerd:
En na veel schuren en afwerken met secondelijm heb je dan zoiets:
En na nog meer schuren, afwerken en het in ere herstellen van de flensrand van het originele onderdeel heb je dan uiteindelijk dit aangepaste onderdeel. Die heb ik trouwens hersteld door het randje met tape uit te zetten en er MrSurfacer 500 overheen te smeren, na het verwijderen van de tape heb je een opstaand randje wat je gelijk kunt schuren met het al aanwezige plastic randje:
Enkel nog voorzichtig de putjes in de flens erin zetten en dan is deze klaar
Nog een afwijkend systeem van vroege Intruders waren de Radar Warning Receivers. De oude hadden de ALR-15, latere de APR-25. De ALR-15 had 2 antennes aan de vleugeltips, en was overigens niet erg nauwkeurig, het systeem vertelde eigenlijk alleen of er links of rechts wat gebeurde en dat was het wel zo'n beetje. De APR-25, te herkennen aan de bulten aan de onderkant van de vleugel werd geleidelijk geïntruduceerd op de A-6A -en bleef op de A-6E.
De Trumpeter kit heeft alleen de latere APR-25, maar dan in combinatie met de tips van een A-6E met formatielichten aan de vleugel. Die hebben nooit op de A-6A gezeten en kwamen pas in de jaren '80 op de A-6E.
Enfin, eerst de lampjes maar, want daarmee heb ik een referentie voor de ALR-15 antennes.
Uitgemeten en gezaagd met zo'n dunne JLC zaag:
Helaas had ik 2 foutjes gemaakt: ik had te ver gezaagd, en er geen rekening mee gehouden dat het best wel een grote uitsparing is en ik geen enkel stuk sprue had wat dik en hoog genoeg was om het driehoekje helemaal te vullen...
Het eerste was snel opgelost door wat Evergreen te plakken, het tweede uiteindlijk met een stuk acrylstaf wat ik ooit gekocht heb om modellen op een standaard te zetten. Het werkt wel, maar is een stuk lastigere te bewerken als transprant styreen. Ik heb het grofweg met de Dremel in vorm gemaakt en met vijlen op maat gemaakt. Was even een klusje, maar uiteindelijk...:
Pas daarna was het de beurt aan de ALR-15 antennes. Dat was een beetje een gok, want omdat zo goed als alle A-6A's zijn geupdate naar KA-6D of A-6E en die formatielampen kregen zijn er amper goede foto's van. Met de tekeningschets van AoA en wat foto's die ik op internet vond maar een best-guess gemaakt. Eerst een platte kant gemaakt in de tip en een plaatje 0,25 Evergreen van de geschatte afmetingen erop gelijmd, en aan de achterkant 2 driehoeken gemaakt van sprue voor stevigheid en de ergste vulling van het gat (dat vormt makkelijker met Milliput heb ik gemerkt):
En daarna Milliput erover:
En net als bij de bult onder de romp ook hier weer schuren, MrSurfacer en secondelijm gebruikt om alles gestroomlijnd te krijgen. Dat is makkelijk geschreven, maar er zitten wel wat uurtjes in al met al!
De gaatjes voor de APR-25 bulten uit de kit zijn met stretched sprue dichtgemaakt:
Uiteindelijk valt dit natuurlijk he-le-maal niemand op, maar ik vond het leuk om te doen en geeft net dat beetje extra IMHO
Groeten, Jeroen