Al even niet op het forum geweest, wel op vakantie en toch nog ook wat vorderingen gemaakt met de Swordfish.
Huib2 schreef:
Hoi Sjaak, de kabel tussen de wielen die op jouw foto te zien is loopt horizontaal. Ik kwam op foto's deze kabel tegen:
(Foto er even tussenuit geknipt)
Ik had dat als remleiding ingeschat, omdat hij van de wielen naar de romp loopt. Maar nu begin ik te twijfelen, want op de meeste Swordfish foto's en ook bij de museumtoestellen is deze kabel niet aanwezig. Is dit dezelfde kabel als waar jij het over hebt?
Waarschijnlijk te laat omdat jouw bouwtempo behoorlijk hoger ligt dan het mijne, en ook al benoemd door PPP, maar dit is inderdaad dezelfde kabel. Specifiek voor de van MAC schepen opererende Swordfishes en op het dek staand, door het inveren van het landingsgestel, wat meer gespannen dan in de vlucht.
Waar ben ikzelf ondertussen aangeland?
Allereerst om Huib een beetje jaloers te maken een fotootje van de landingslichten die Airfix meeleverd, compleet met ingegoten lensje. Huib moest deze zelf scratchen. Van de lensjes zie je overigens niets meer, de landingslichten waren afgedekt bij de Mk.II, waarschijnlijk vanwege de raket bewapening.
(Bron: Collectie Nederlands Instituut voor Militaire Historie)
Een overzicht van de huidige stand van zaken, de romp zit nu helemaal in elkaar. Bij mijn exemplaar paste het windschermpje voor de vlieger niet helemaal lekker. Na wat geknoei bleek het dashboard een klein beetje te hoog. Verder wat grote kieren tussen de roeren, Airfix had de scharnieren wat te lang gemaakt. Na het inkorten hebben de naden een acceptabele breedte, allemaal niet echt storend, maar voor zo'n nieuwe en mooi gedetailleerde kit toch wat tegenvallend.
Hetzelfde geldt voor de constructie van de struts, ik begrijp dat op deze manier een correcte uitlijning wordt verkregen, maar het levert ook kieren op die op een vervelende plaats zitten.
Het middenstuk van de vleugel is voorzien van een insert met de achterste steunen van de cabane, deze was zo'n 0,2 mm. dunner dan de vleugel. Dit heb ik opgevuld door 2 stukjes evergreen van 0,13 mm. op elkaar te lijmen en de boel weer glad te schuren. Dankzij Huib de 2 handgrepen aangebracht, deze had ik op de foto's helemaal over het hoofd gezien, goed dat we elkaar zo scherp houden
. Op foto's lijkt het ronde ding in het midden een soort draaiknop, maar waar deze voor dient, geen idee.
Verder een plan gemaakt om de vleugels te voorzien van de spandraden. Ik ga hiervoor nylon visdraad gebruiken waarvoor ik de ondervleugel helemaal doorboord heb. Van de bovenvleugel heb ik alleen in de onderste helft geboord en wil ik pas later de bovenkant aanbrengen. Voor de montage zet ik eerst de onderzijde van de bovenvleugel en van ondervleugel de bovenzijde in de verf omdat dit met de spandraden erg onhandig is.
Hier ligt alles voorgemonteerd.
En dit is dan de methode die ik wil gaan gebruiken.
Verder met de motor begonnen. De motorkap is uit 3 delen, deze heb ik met een klein druppeltje lijm aan elkaar gezet en vervolgens op de uitlaatring gezet zodat ze de juiste vorm hadden. Toen alles goed was gedroogd de motorkap er weer afgehaald en de lijmnaden met Tamiya extra thin helemaal doorgelijmd.
Nu hopen dat het weer een beetje meezit zodat ik de vleugels in kleur kan gaan spuiten.
Gr. Sjaak