Bij deze mijn bijdrage aan deze GB:
De Boeing B-29 Superfortress is een viermotorige bommenwerper die tijdens de Tweede Wereldoorlog en de Korea-oorlog door de VS is ingezet. Net als zijn voorganger, de B-17 Flying Fortress, is de B-29 ontworpen om zowel op grote als kleine hoogte gebruikt te kunnen worden; overdag als strategische bommenwerper, en in de nacht om op lage hoogte brandbommen te gooien. De B-29 zijn waarschijnlijk het meest bekend als het vliegtuig dat de atoombommen op Japan heeft gegooid, en zo bijgedragen hebben aan het einde van de Tweede Wereldoorlog.
OntwikkelingAl voor het begin van WO2 had de Amerikaanse luchtmacht geconcludeerd dat de B-17 ongeschikt zou zijn voor gevechten in Azië. De B-17 had simpelweg niet het bereik om hier goed te kunnen functioneren; hierom werd Boeing in 1938 ingeschakeld om een bommenwerper te ontwikkelen die wel het bereik van 3000+ mijl zou hebben. Een eerste studie leverde een variant van de B-17 op, met als grote verschil een cabine op druk. Door geldgebrek bij de luchtmacht werd dit programma in eerste instantie niet doorgezet, maar Boeing ging met eigen geld echter wel door met de ontwikkeling. Deze keuze bleek achteraf goed, aangezien de luchtmacht in 1939 behoefte had aan een "Superbomber", een vliegtuig met een bereik van 4300km, dat met 640km/u een bommenlast van 9100kg af kon leveren.
Boeing had haar eerste ontwerp in 1940 gereed, en kreeg in hetzelfde jaar de opdracht om 2 prototypes te bouwen. Grondtests op deze prototypes was succesvol, en in 1941 werd opdracht gegeven voor de productie van de eerste 250 bommenwerpers.
Productie van de B-29 was echter een complexe aangelegenheid. Boeing had niet minder dan 4 assemblagefabrieken waar de vliegtuigen werden gebouwd, en had letterlijk duizenden toeleveranciers voor de productie van onderdelen. Het eerste prototype dat luchtwaardig was steeg op 21 september 1942 op van het Boeing-vliegveld in Seattle, maar door het geavanceerde ontwerp en de extreme druk om vliegtuigen af te leveren was het prototype geplaagd met fouten. De tweede testvlucht werd afgebroken vanwege hevige motorbranden, en in 1943 stortte het tweede luchtwaardige prototype na nog een motorbrand neer.
Door de extreme druk op Boeing werden ontwerpen voortdurend aangepast. In het begin van 1944 werden voltooide vliegtuigen vanuit de fabriek direct naar andere fabrieken gestuurd voor modificaties, omdat de fabrieken het tempo simpelweg niet bij konden benen. Dit had als gevolg dat toestellen vaak in de buitenlucht gemonteerd moesten worden, omdat er geen ruimte beschikbaar was voor de enorme vliegtuigen.
InzetVanwege de grote afstanden aldaar is de B-29 alleen ingezet in de Stille Oceaan. In Europa was het simpelweg niet nodig om deze toestellen in te zetten, omdat de B-17 en Lancaster voldoende bereik hadden om Duitsland aan te vallen. Het toestel werd vanaf november 1944 massaal ingezet bij bombardementen op Japanse steden, en het waren ook B-29s die zoals vermeld de atoombommen op Hiroshima en Nagasaki wierpen. De B-29 werd ook nog ingezet bij het begin van de Koreaanse Oorlog, maar werd teruggetrokken als eerstelijns bommenwerper na belangrijke verliezen door de superieure Mig 15 straaljagers.
Het kitje dat hiervoor gebruikt gaat worden is de Airfix B-29. Ik heb geen idee of dit kitje enigszins klopt met de werkelijkheid, maar daar kunnen de kenners misschien iets meer over vertellen.
Mooie boxart in ieder geval..
Eerst maar het bewijs tonen:
Ik heb deze doos al even in de kast liggen, maar het enige dat ik er tot nu toe aan heb gedaan is het sorteren van de inhoud. Dit was nogal nodig, want dit krijg je als je de doos opent:
Het is er nog net niet in gegooid, en dus waren ontzettend veel onderdelen losgeraakt van hun sprue. Dit is wel al mooi uitgezocht.
En als laatste de bouwtekening - formaatje krant. De decals zijn rijp voor de vuilnisbak, ondanks het feit dat ze een hele zomer voor het raam hebben gehangen wil het gele maar niet weggaan. Hier is een ander setje voor gekocht, maar dit is nog onderweg.
Overigens; dit kitje was ten tijde van productie al een slordige 14 jaar oud; half antiek dus onderhand.
.
Ik ben niet van plan om een specifiek toestel na te bouwen (qua decals wordt het uiteindelijk natuurlijk wel een specifiek toestel), maar het wordt bij deze vooral de uitdaging om het kale metaal na te bootsen. Het plan is hierbij om hem te bekleden met aluminiumfolie; in mijn ogen krijg je metaal alleen met echt metaal het best nagemaakt. Dit wordt dus nogal een vallen-en-opstaan-project voor mij; het scheelt dat de B-29 nu niet bepaald veel complexe vormen heeft.