Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 14:02 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 146 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 30 okt, 2020 16:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2815
Dank voor alle leuke reacties, heren!

Trajanus schreef:
....lijken mij de draden ook iets te dik.

Ja, dat gevoel heb ik ook, als ik er naar kijk.
Er valt van alles over te zeggen:
- Ervan uitgaande dat de koperdraadjes 0,1mm dik zijn, wat ongeveer wel zal kloppen, is de dikte van de spandraden op schaal 7,2mm. Of dat te dik is is lastig te zeggen, want het echte toestel gebruikte voor de stroomlijn platte stalen strips, de dunner zijn dan 7,2mm, maar ook breder dan 7,2mm. Dus het is maar net van welk aanzicht je er naar kijkt of het voor je gevoel klopt.
- Door het zilver verven van de spandraden lichten ze meer op. Als ik ze zwart had gemaakt hadden ze wellicht dunner geoogd. Allebei is overigens onjuist, kwam ik achter. In werkelijkheid waren ze op mijn toestel wit gespoten. Zelfde kleur als de rest van het toestel. Dus daar heb ik een foutje gemaakt. Maar wit zal optisch een vergelijkbaar effect hebben als zilver: de draden lijken dikker dan ze zijn.
- Als je naar foto's kijkt, kunnen de spandraden er behoorlijk robuust uitzien:

Afbeelding

Afbeelding

Als je dan een modelletje bouwt kun je doorschieten in je wens om mooie dunne spandraden te gebruiken:

Afbeelding
Bij dit modelletje in 1/72 zijn de spandraden gewoon te dun, of althans optisch onvoldoende prominent.

Samengevat: Ik heb ook mijn twijfels over de dikte van de spandraden bij mijn model. Maar als ik het referentiemateriaal goed bekijk lijk ik er toch niet heel ver naast te zitten.
Conclusie: zo is het goed genoeg.

Trajanus schreef:
Ik heb wel één puntje van kritiek: ik vind de pannellines niet mooi gelukt. Te vies, te rommelig. Ben je daar zelf wel tevreden mee?

Nee, ik ben daar ook niet helemaal tevreden mee. Deels komt het door de hele brede panellines van de matchbox kit, waar de wash niet zo lekker in blijft zitten. Maar ik vond het ook moeilijk een wash op wit te gebruiken. Ik heb dat geprobeerd op te lossen door de bruine wash heel erg te verdunnen, maar het resultaat wordt een beetje groezelig. En het contrast blijft toch wat te groot. Volgende keer misschien toch een lichtgrijze wash proberen die wat dikker is. Daarnaast heb ik op de randen van die panellines nog wat zitten chippen, en dat oogt ook wat rommelig.
De macrofoto's zijn natuurlijk dodelijk voor dit soort dingen. Gelukkig ziet het er in het echt wat beter uit. (Vind ik dan.)

@plasticprutser:
Tja, dat is wel onwaarschijnlijk knap wat die Tom Grigat laat zien. Zo klein kan ik het niet, en ik denk ook niet dat ik dat nog leuk ga vinden. Ik hoor overigens wisselende verhalen over de elastische draad van Ushi. Het is makkelijk om mee te werken en ziet er goed uit, maar zou binnen afzienbare termijn loslaten en slap worden.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Laatst bijgewerkt door Huib2 op vr 30 okt, 2020 16:52 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 okt, 2020 16:52 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5064
Woonplaats: IJsselstein UT
Dank voor je uitleg Huib. Veel info ook over die draden, die nieuw voor me is.
Ik heb deze kit van Jeroen gekocht (maar dan als Revell-release) en krijg hier natuurlijk ook mee te maken ,,, :roll:

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 okt, 2020 16:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2815
Ah leuk! Het is wel een fijn kitje vind ik. Ben altijd al een Matchbox fan geweest. (Ondanks de panellines)

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 okt, 2020 17:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Huib2 schreef:
Nee, de 0,3mm geldt alleen voor het dwarsbalkje. Dat is in het echt ook dikker dan de spandraden. Ik weet niet wat de dikte van de koperdraad is, maar zeker niet dikker dan 0,1mm. Dan kom je dus al op een vergelijkbare dikte als 0,08mm visdraad en dunner als de 0,18mm visdraad.


Helemaal duidelijk

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 nov, 2020 16:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2815
Details aan de onderzijde

We zijn aangekomen bij de laatste twee bouwfasen van de Swordfish. Nu eerst nog wat detail aanbrengen aan de onderzijde van de Swordfish, en in de volgende update nog wat details aan de bovenzijde. In die volgorde, want als de radioantenne op de bovenkant is aangebracht kan hij niet meer op z'n kop liggen.

Afbeelding
De wielen nog wat gedetailleerd door er wat gaatje in te boren.

Afbeelding
Daarna geschilderd en verweerd. Het schilderen was best lastig want er was geen duidelijke demarcatielijn tussen de band en de velg. Dus nu uit het vrije handje gedaan.

Afbeelding
Al het wapentuig en bommenrekken eronder gehangen.

Afbeelding
De wielen op hun plek gelijmd en de kabel tussen de wielpoten gemaakt van dun koperdraad en tape. Sjaak (Shake) wees me op het bestaan van deze kabel, die dient als extra versteviging voor het onderstel bij een harde deklanding.

Afbeelding
Een mooi levendig onderkantje geworden zo, lijkt me.

Afbeelding
En de grand old lady kan nu op eigen benen staan.

Op naar de laatste loodjes (met nog veel gepriegel).

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 nov, 2020 8:13 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4290
Woonplaats: Bovensmilde
Goh wat hangt dat ding vol Huib, begint een mooi gebakje te worden zo.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 nov, 2020 10:20 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5064
Woonplaats: IJsselstein UT
De laatste foto maakt goed duidelijk waarom dit ding de "Stringbag" werd genoemd: het boodschappennetje. De 60-plussers hier hebben daar als kind nog boodschappen voor hun moeder mee gedaan:

Afbeelding

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Laatst bijgewerkt door Trajanus op ma 02 nov, 2020 16:08 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 nov, 2020 14:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2601
We lopen inderdaad tegen het einde van een mooi project. Voor de wielen kun je soms ook scribe tools gebruiken voor het maken van cirkels. Gewoon boven het wiel houden en airbrushen al kan ik me voorstellen dat het hier nog steeds lastig is omdat de banden wat dik zijn.

Ik ben benieuwd naar de laatste stappen. :)

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 nov, 2020 10:30 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Huib2 schreef:
@plasticprutser:
Tja, dat is wel onwaarschijnlijk knap wat die Tom Grigat laat zien. Zo klein kan ik het niet, en ik denk ook niet dat ik dat nog leuk ga vinden. Ik hoor overigens wisselende verhalen over de elastische draad van Ushi. Het is makkelijk om mee te werken en ziet er goed uit, maar zou binnen afzienbare termijn loslaten en slap worden.


Ik heb wisselende ervaringen met Ushi draad -wat ik vooral lastig vind, is dat het uiteinde krom trekt als het met secondelijm in contact komt. Ik heb indertijd deze 1/72 Fokker en Albatros ermee gedaan:
Afbeelding
2 jaar later staat het nog steeds strak en zit het vast, maar het was zo'n gepruts dit er netjes tussen te krijgen dat ik wel weer gaatjes door de ondervleugel boor en met visdraad span. :) Zoveel riggers, zoveel voorkeuren en ervaringen :)

Groeten Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 nov, 2020 13:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4290
Woonplaats: Bovensmilde
Klaasdebouwer schreef:
We lopen inderdaad tegen het einde van een mooi project. Voor de wielen kun je soms ook scribe tools gebruiken voor het maken van cirkels. Gewoon boven het wiel houden en airbrushen al kan ik me voorstellen dat het hier nog steeds lastig is omdat de banden wat dik zijn.

Ik ben benieuwd naar de laatste stappen. :)


Alleen spuit Huib niet ;)
Ik gebruik altijd gewoon een tekenmal om mijn wielen te spuiten.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 146 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 54 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement