Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 4:47 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 80 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 16 jun, 2020 23:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Mocht je verder met modelbouw willen, dan kan ik je curved-tape van Tamyja aanraden. Dit is iets eenvoudiger om gekromde oppervlakten aan te brengen. Wat ik vaak doe is na het tapen eerst de kleur van de onderlaag nog eens aanbrengen. Mocht er verf onder de tape kruipen dan heb je in ieder geval geen kleurverschil.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 jun, 2020 23:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 18 mei, 2020 19:39 pm
Berichten: 75
Goede tip, ik had er wel van gehoord, kaar aangezien het een eigen mengsel was dacht ik laat ik het eens proberen...
Nog enig idee of je beter de verf helemaal kan laten uitharden of direct de tape eraf?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 jun, 2020 0:00 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Als je zeker weet dat de dekking goed is, kun je de tape wel verwijderen voordat de verf is uitgehard. Soms wil het wel eens voorkomen dat er verfrandjes meegetrokken worden. Met name op canopy's wil dat nog wel eens gebeuren als de verf al is uitgehard is. Mijn advies is om dan eerst even met een scherp mesje langs de tape te gaan om dat te voorkomen.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 jun, 2020 8:19 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 18 mei, 2020 19:39 pm
Berichten: 75
Dat zal ik vanavond eens proberen met de onderkant van het toestel....
Wat is het beste voor de rest van her stappenplan normaal gesproken?
Glanslak
En dan de decals erop, en daarna de panelline wash, of eerste de panellinewash en dan de decals?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 jun, 2020 11:41 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 04 mei, 2020 18:31 pm
Berichten: 149
Hi, dit is een leuk project van je! Wat een gedoe he zon eerste keer. Zoveel stappen en bij elke stap kun je t verpesten. Decals kun je inderdaad her beste op een glanslak aanbrengen. Voordat je dan wat anders doet; eerst glanslak OVER de decals. Anders kun je ze mega verpesten met al die thinner troep in washes etc.

Hierna kun je t doen hoe je wilt. Sommige technieken bijten elkaar een beetje. Bijvoorbeeld een wash na je olieverf (evt) is niet zo handig omdat je dan allle olieverf er weer afhaalt. Ruke of thumb is volgens mij: grove, lompe dingen (zoals wash) eerst doen. Daarna de kleinere techniekjes. Ik gebruik ook vaak nog potlood (aquarel). Als je dat van plan bent zou ik dat iig als laatste doen. Doet t lekkerder op matte lak.

Succes!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 jun, 2020 11:46 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 18 mei, 2020 19:39 pm
Berichten: 75
Haha zeker...
Gister had ik ook zon momentje... Afplakken... Krak krak... Beide landingsgestellen afgebroken... T deel aan t vliegtuig zit nog... Nou ja... Als aller laatste maar even kijken...
Net zoals de neuscone kan ik misschien volgende keer beter eerst een kleur geven en dan pas erop lijmen...

Zo is iedere stap een leerproces geweest, en zal t ook vast nog wel een tijdje zo blijven, maar goed dat maakt t ook leuk.


Laatst bijgewerkt door Erik1985 op wo 17 jun, 2020 11:52 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 jun, 2020 11:49 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 04 mei, 2020 18:31 pm
Berichten: 149
Aangaande je vraag over het verwijderen van tape. Heb zelf geen ervaring met schilderen want ik doe t met de airbrush (aanrader, voor 100,- heb je compressor en airbrush, top!). Ik haal het altijd weg gelijk (echt gelijk) na t spuiten (als t kan, bijv canopy kan niet). Verf gaat nml altijd ook hechten aan het tape. Als dat droogt dan trek je de verf “kapot”. Terwijl als ie nattig is, kan ie nog netjes dicht vloeien. Ander voordeel is dat je tape niet zolang op t model zit. Hoe langer dat er zit hoe meer t hecht aan de onderlaag. Kun je ook weer ellende van krijgen.

Maar, dit is mijn mening en hoe ik t doe. Zullen vast veel mensen het precies andersom doen :lol:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 jun, 2020 11:54 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 18 mei, 2020 19:39 pm
Berichten: 75
Het punt is dat ik hem dus hand brush (airbrush staat wel in de planning eind dit jaar) is dat ik een laag of 4 a 5 aanbreng en deze moet tussentijds drogen dus gelijk de tape eraf gaat dan niet... Is dit wel zo met airbrush?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 jun, 2020 12:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 04 mei, 2020 18:31 pm
Berichten: 149
Aah...ja dan is t lastig de tape gelijk te verwijderen ja :roll: mijn gevoel zegt echter dat je m met de kwast toch ook wel eerder dekkend moet kunnen krijgen? Niet teveel verdunnen, nog net genoeg dat ie vloeit?

Met de airbrush spuit jw m ineens dekkend. Dus wat je nu dagen kost is dan een kwestie van 5 minuten :brouw: ander voordeel; t ziet er dan ook megastrak uit. Nadeel; je moet die spuit echt steeds wel goed schoonmaken, maar daar wordt je vanzelf wel handig in :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 jun, 2020 12:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 04 mei, 2020 18:31 pm
Berichten: 149
Wat ms hierbij ook wel helpt; gebruik geen watergrdragen verf, die droogt mega snel.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 80 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 58 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement