Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 16:00 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 18 apr, 2020 20:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 29 sep, 2010 22:41 pm
Berichten: 1064
Woonplaats: Putten
Hier had ik nu eens zin in. Een leuke bouw van een mooi type helikopter. Ik heb de NH90 in nederlandse uitvoering jaren geleden al eens gebouwd toen de Revell bouwdoos van deze uitvoering net verschenen was. Het was een nogal lange bouw met hier en daar een aanpassing. Ik heb hem toen met de hand geschilderd en er was verder qua extra's niets beschikbaar. Als je het leuk vindt, kun je het hier eens nalezen; https://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/vie ... =1&t=35556

De NH90 helikopter is de laatste jaren door veel landen aangekocht. Na eerst wat kwaliteitsproblemen lijkt nu alles wel onder controle. Veel landen betekent ook veel uitvoeringen en kleuren. van de NH90 bestaan spectaculaire camouflageschemas zoals bv die van Australie. Daarom vond ik het leuk om van dit type helikopter ook een groot topic aan te maken net als ik dat destijds met de Alouette (mijn favoriet) al had gedaan. Eens in de zoveel tijd kan je dan weer een doosje opentrekken en er een bij bouwen :D

Zo nu genoeg gekletst, waar ga ik mee starten? Dit worden er meteen twee.
Als eerste het prototype 1

photo 504923
foto eurocopter
Dit prototype verscheen in 1996/97 en er werden wat demonstratievluchten mee gemaakt. Het toestel bestaat nog steeds en staat in een Frans luchtvaartmuseum.

Als tweede ga ik de Belgische NHF versie bouwen die de Sikorski's nu heeft opgevolgd. Hij lijkt veel op de Nederlandse uitvoering, maar er zijn toch wel wat verschillen. Zo zit er nergens een sonar opstelling in en worden ze veel voor rescue taken gebruikt.

photo 504922
foto belgische luchtmacht

Om dit dan te kunnen maken gebruik ik voor het prototype een oude revell kit. Het was de eerste NH90 modelkit die op de markt kwam en dat is ook te zien. De decals zijn uit register gedrukt en alles ziet er nogal simpel uit. Dat geeft helemaal niet want ik ga hem gewoon oob bouwen en zie wel wat eruit komt :lol:
Voor de belg gebruik ik de mooiere late uitgave met extra sprues en prachtig decalvel. Ook kon ik mij niet inhouden vorig jaar toen ik bij de Aviation Megastore was en heb ik een kitje van Reskit gekocht met pe voor roosters en wat resin voor rotor(kostte net zoveel als hele revell kit 8)

photo 504925

photo 504927

photo 504926

photo 504928

photo 504929

Zo, nu snel maar eens starten met het prototype. Hier wat eerste bouwsels van het interieur met kleurtje erop. Dit ga ik straks nog wat mooier maken met riempjes op de stoelen en zo. (je ziet er allemaal niet veel van)

photo 504924


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 18 apr, 2020 20:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Deze ga ik ook volgen, succes! :brouw:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 apr, 2020 10:45 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
De NH90 NFH en het Reskit setje liggen natuurlijk ook bij mij in de voorraad. Al verschillende malen tevoorschijn gehaald, uitgepakt en toch weer teruggelegd omdat ik veel te veel half afgebouwd heb liggen.
Ik ga dit topic zeker volgen en ben benieuwd hoe je de gebogen tips van de rotorbladen gaat realiseren. Dat is een van de dingen waar ik over heb nagedacht, maar nog geen pasklare oplossing voor heb.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 apr, 2020 20:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 29 sep, 2010 22:41 pm
Berichten: 1064
Woonplaats: Putten
@ Shake, Ja bij mij hetzelfde eigenlijk. Kitje (eens goedkoop bij excursie naar revell duitsland gekocht) lag daar maar te lonken met z'n resin setje. Nu in deze rare coronatijd toch maar eens aan beginnen om toch wat lol te hebben :lol:

Gelijk maar eens een update van de proto. Omdat deze oob gewoon lekker bouwen is het interieurtje maar eens in elkaar gezet. Zit verder geen decals voor bij dus instrumenten wat drybrushen en voor leuk wat gordels van geschilderde tamiya tape erop.

photo 505050

photo 505048

Toen dat allemaal zat konden de helften al aan elkaar en met wat klemmen ziet het er dan zo uit. Wel nog wat naden die aandacht nodig hebben zie ik zo....

photo 505049

photo 505051


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 apr, 2020 20:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Gaaf JJ. Waarom wil ik elke keer als iemand met een leuke heli komt, er ook gelijk mee beginnen...? Jaloezie...? Wellicht, maar ik laat die van mij (MLD) nog maar even liggen, heb nog genoeg op de plank. Ik ga deze lekker volgen, net als andere bouwers.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 apr, 2020 23:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 aug, 2007 21:28 pm
Berichten: 2824
Woonplaats: Spijkenisse
Tja Rene, het is geen Lynx en geen Seaking, beide prachtige toestellen. Maar ik vind die NH-90 met de dag mooier worden en wil hem zeker ook nog een keer bouwen, maar dan liever in 1/48. Ach, dat gaat vast nog wel een keer gebeuren. Ik

_________________
De Loeten, Bas

Cetero censeo birrum bibendum esse


Laatst bijgewerkt door Arjan Ouwendijk op di 21 apr, 2020 10:55 am, in totaal 1 keer bewerkt.
Onnodige quote verwijderd


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 apr, 2020 20:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Dat wordt een hele uitdaging. Misschien net als je Heller Alouette, beginnen met een blok styreen.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 apr, 2020 11:12 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 29 sep, 2010 22:41 pm
Berichten: 1064
Woonplaats: Putten
Na 2 schuursessies (ja het is revell, dus altijd wat aandacht nodig) de ramen erin en ook wat andere delen zoals staartstabi en wielbakken eraan. Toen het wal strak leek het glaswerk ook met tamiya tape gemaskeerd. Dus eerste laagje primer maar eens gaan aanbrengen.

photo 505264


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 apr, 2020 20:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 29 sep, 2010 22:41 pm
Berichten: 1064
Woonplaats: Putten
Nadat alles goed afgeplakt was eerst een laagje AK primer erop

photo 505618

Ja, dan de goede kleur zien te vinden. Volgens de oude bouwbeschrijving moet er gewoon natogroen op gesproeid worden. Na het bekijken van wat fotos was inderdaad deze heli eens in die kleur gespoten, maar de kentekens waren toen zwart en ook zaten er andere details aan. ze gebruikten dit eerste prototype dus ook echt voor testen. De uitvoering met deze decals was echter een stuk donkerder van kleur. Dus ik heb als basis donkergroen genomen en toen wat nato olijf en tenslotte donkerder gemaakt met antheraciet. Dit zag er wel ok uit en na wat tegenslag met de airbrusch(eerst wat sputteren) toch mooie laag erop gekregen.

photo 505616

Hier op de foto heb ik de ramen afgeplakt voor hele dunne zwarte omranding//ruitrubbers.

photo 505617

Hier de randen van de rotorbladen (overgins dezelfde kleur als de heli zelf) voorzien van heel donker staalkleur


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 apr, 2020 22:33 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4454
Ziet er keurig uit, mooi onderwerp!


D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003 | M270 MLRS - Operation Desert Storm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: albert1957, Google [Bot] en 46 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement