Alle resin delen zijn van de sprues verwijderd en schoongemaakt. Ook de luchtbellen zijn weggewerkt. Daarvoor heb ik Revell Plasto gebruikt, wat naar mijn ervaring het beste hecht aan resin. De grote belletjes in dunne delen heb ik na het schuren aan een kant versterkt met een dun laagje dunne superlijm, en dat na het schuren van de andere kant voorzchtig zo veel mogelijk weggeschuurd. Of dat helemaal netjes gebeurd is, is pas na het aanbrengen van de primer te zien. Zo ziet het spul er nu uit.
Het rompachterdeel wordt dus nog vervangen door twee nieuw te gieten delen. Door het delen van de romp en de vleugels past alles in een heel klein doosje.
De oppervlakkige gaatjes voor de stijlen in het baldakijn zitten niet precies op de dezelfde plaats als die in het bovendek van het rompvoorstuk. Ik heb dus nieuwe oppervlakkige gaatjes geboord iets voor het voorste paar stijlen. Ook de plaats van de spandraden van het baldakijn verhuizen mee. De gaatjes daarvoor heb ik ook al vast geboord in het bovendek en in het vleugelmiddenstuk. Door de vleugel heen, want dat blijf ik de makkelijkste manier vinden om de spandraden aan te brengen.
Ik had bij het schoonmaken van de het vleugel middenstuk een van de nokjes weggeschuurd. Die heb ik vervangen door een stukje strip van 0.25 x 0,4 mm.
Hierna heb ik de resin pinnen van de vleugels, die meegegoten zijn, vervangen.
Die zijn te zwak voor de bevestiging van de vleugels aan romp en baldakijn. Dus eerst afgesneden, ter plaatse 0,8 mm gaatjes geboord en er een messing pennetje van 0,75 mm in gelijmd.
Dan kan nu de bovenvleugel gelijmd worden op de assemblage mal.
Of toch niet, want het is makkelijker nu alle gaatjes voor de spandraden in de vleugels te boren dan na de samenbouw.
Rob
_________________
----------------
Bouwverslagen op
http://www.hollandaircraft.nl/De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.