Het vooraanzicht van de motorgondels zag er niet uit, vond ik. Dus heb ik de inlaat opengemaakt en ook de inlaat (van de oliekoeler?) er onder gefabriekt van een stukje styreen strip.
Links de ruwbouw, recht het afgewerkte exemplaar. In closeup ziet het er nog niet helemaal netjes uit, dat zal ik nog proberen te verbeteren.
De uitlaten heb ik ook schuin naar voren uitgeboord.
Iets soortgelijks heb ik gedaan met de uitlaat van de APU in de rechter motorgondel. Daar komt nog een foto van.
Daarna was het tijd om de vleugel te monteren. Die heeft een lichte V-stelling, wat niet automatisch goed gaat, want de uitlijning alleen op basis van de lijmvlakken werkt gewoon niet. Ik heb dus eerst de maatschets van de 60 bewerkt om de V-stelling te bepalen (ook voor de staartvlakken, die ook geen vootzieningen voor uitlijnen hebben).
Leuk om dit te weten, maar ik kon geen manier verzinnen om de vleugelhelften netjes tegelijkertijd uit te lijnen en vast te lijmen, dus uiteindelijk heb ik dat op het ook gedaan. Bovendien was de passing tussen romp en vleugelwortel niet best; zowel koorde als dikte was verschillend tussen romp en vleugel en het resultaat is een toch wel grove naad.
Ik heb de bovenkant zo goed mogelijk uitgelijnd, maar enig schuurwerk zal nog moeten gebeuren. De onderkant laat ikmaar zo; die is vrijwel niet te bereiken maar gelukkig ook nauwelijks zichtbaar. Uit het vooraanzicht blijkt dat de buitenvluegel iets doorhangen.
Een warm badje kan dat nog corrigeren. Daarna de staartvlakken gelijmd.
Die kon ik wel netjes uitlijnen met behulp van een stukje strip van de juiste lengte.
Rob
_________________
----------------
Bouwverslagen op
http://www.hollandaircraft.nl/De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.