Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 8:50 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 260 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 26  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: vr 15 jun, 2018 6:39 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
misschien te laat maar ik had nog horizontale strips verlijmd tussen de schotten om daarmee het opvulgedeelte wat kleiner te maken (besparing in materiaal en droogtijd/krimp), maar wel een vooruitstrevend project toe nu toe, goed bezig.

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: vr 15 jun, 2018 15:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Bert, je hebt twee keer gelijk. Had een hoop (vies) werk gescheeld en ja, het was te laat.
Gistermiddag de kopieën van de vleugel, wielen, prop en motorfrontjes binnen gekregen.

photo 448159

Zien er zoals gewoonlijk weer prima uit. Verder vanmiddag een paar uurtjes geschuurd, en zowaar, uit de afzichtelijke klomp Milliput (die ik jullie bespaar) kwam een redelijk rompvoorstuk voor de F.K.49A tevoorschijn.

photo 448158

photo 448157

photo 448155

Er moet nog wat gecorrigeerd worden en met fijn schuurpapier glad gemaakt worden.

photo 448156

De hoekige onderkant zit er niet goed in en is een beetje scheef. De beurt is nu Tamyia putty. Het zal overigens nog een heel karwei zijn om het ding in tweeen te splitsen als masters voor cockpit en cockpit dak.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: vr 15 jun, 2018 19:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1389
Rob,

Ik heb respect voor al het werk, wat je er allemaal insteekt. Zou het nog lukken, de spanten onder het linnen bij de neus zichtbaar te maken ? Misschien koperdraadjes erop lijmen. Of vlakjes vijlen, hhmmmm, dat is heel moeilijk om het goed te krijgen. Ik weet het, het is allemaal best lastig, maar tot nu toe heb je allemaal goed voor elkaar.
Sluit de neus goed een beetje aan bij het rompgedeelte erachter ?

Sterkte met alles, dit is echt pionieren. :brouw:

Groeten,
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: za 16 jun, 2018 14:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Eerst John's opmerkingen. Vlakjes vijlen waag ik me niet aan, want wat weg is, is weg (en het was al genoeg werk om de neus zo ver als dit te krijgen :roll: ). Ik ben bang dat koperdraadjes te grof wordt; als je naar de foto's kijkt zijn die langsverstijvers niet echt nadrukkelijk. Voorlopig beperk ik me tot het ingraveren van groeven. Ik heb op de foto's vier groeven per 90 graden geteld, ongeveer gelijk over een kwart cirkel verdeeld. Dus aangeven op de neus, stripjes elektriciteitsisolatietape er langs en voorzichtig graveren zonder zijdelingse kracht uit te oefenen (want dan druk je de tape weg). Op twee groeven na goed gelukt. Dat betekend dat in de master van de neus groeven zullen zitten; het is dan altijd nog mogelijk om er draadjes in te lijmen (ik kan zelfs een neusje opofferen om het effect te bekijken).
Dan hoe past de neus op de wandjes. Een wandje op de neus gepast.

photo 448210

photo 448211

De rechter bovenhoek heb ik wat verder moeten ombuigen; het resterende uitstekende hoekje kan bij het samenbouwen makkelijk afgeschuurd worden.
Dan de vleugel. De vleugel ligger en de uitsparing voor de romp fairing uit de tekening opgemeten en op de vleugel afgetekend.

photo 448208

Daarna zagen, snijden, schuren tot de vleugel in het gat past.

photo 448207

En een beetje van onderen:

photo 448206

Aan de achterkant zit de vleugel nog wat ruim; misschien nog corrigeren met wat dunne plaat. Ik heb gecontroleerd hoe dat uitkomt met de bagageruimte en de romp buizen: klopt goed. Het knooppunt van de rompophanging ligt onder onder de voorligger en de opening van het bagageruim valt achter de achterligger.
Tenslotte de drijvers voor de F.K.49A. Er is geen bestaande passende drijver geïdentificeerd, wel twee die 20 tot 30 mm korter zijn, maar de goede vorm en breedte hebben. Die kunnen dus redelijk eenvoudig verlengd worden. Via Erwin Stam van de Luchtvaart Hobby Shop heb ik een setje gekregen.

photo 448209

Zijn wel injectie, dus hol, en moeten dus opgevuld worden om als master te kunnen dienen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: zo 17 jun, 2018 11:27 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1389
Rob,

Ja, die profilelen op de neus zijn niet haalbaar, zoals wel te verwachten was. Wat lijntjes en dat moet het dan maar zijn.

De vleugel past goed zo te zien, ik bedoel dus vooral het profiel, dat bij de achterrand op de juiste plek op de romp aansluit.... :wink:

Veel succes verder, ik volg het allemaal met grote belangstelling. :D

Groeten,
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: zo 17 jun, 2018 13:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 10 aug, 2017 14:00 pm
Berichten: 14
JohnH schreef:
Veel succes verder, ik volg het allemaal met grote belangstelling. :D

Hetzelfde hier!

_________________
https://www.plasticmodel.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: zo 17 jun, 2018 15:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Bedankt voor de goede wensen, helpt altijd wel (een beetje :wink: ). Vandaag heb ik me geamuseerd met het scheiden van windscherm/cockpitdak van de neus zelf. Eerst met de scheermeszaag de scheiding tussen de twee 0,5 mm dikke plaatjes vanaf de buitenkant een beetje verdiept. Daarna met de oude figuurzaag zo goed mogelijk die scheiding door en door gevolgd, tot ik twee stukken overhield (en een zaagje minder had). Het resultaat:

photo 448300

Het voorste deel van het plaatje plastic onder het dak geheel verzaagd dus, maar gelukkig maar heel weinig in de Milliput terecht gekomen. Daarna de rest van het 0,5 mm plastic weggehaald. Dat ging makkelijk want Milliput hecht nauwelijks aan niet-opgeruwd styreen. Geen parkeergarages mee bouwen, dus. Na het weghalen van de restjes styreen van het zijaanzicht en de versteveging strip zag het er zo uit:

photo 448299

Nieuwe plaatjes 0,5 mm styreen op de Milliput geplakt om de twee delen weer hun oorspronkelijk hoogte te geven.

photo 448298

Randjes afwerken:

photo 448296

En dan is het weer klaar voor de volgende bewerking met putty. Dan neem ik ook meteen de wielen, motorfrontjes en propellers mee. Het windscherm/cockpitdak kan ik pas afmaken als ik de vleugel op de romp heb gepast.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: ma 18 jun, 2018 19:54 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Ik onthoud mij even van commentaar tot ik snap wat je gaat doen, je volgens mij wel een uitleg gegeven, maar ik moet dat eerst eens aanschouwen

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: di 19 jun, 2018 11:43 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Weer even terug naar de vleugel (en de LVA F.K.49). Om een goede aansluiting tussen bovenkant vleugel en rompachterstuk te krijgen, moest er een stukje van de bovenkant van de zijwanden af.

photo 448459

En om de buizen van het rompframe goed te laten aansluiten op de vleugelliggers moest de inkeping in te vleugel 1,5 mm korter gemaakt worden.

photo 448462

photo 448460

Ook moest de aansluiting aan weerszijden van de romp met wat dunne stukjes styreen (en veel schuren) pas gemaakt worden.

photo 448458

Nu past alles goed.

photo 448461

Intussen zijn de paneellijnen van de vleugelliggers ook ingegraveerd en is de plaats van de andere paneellijnen en de hartlijn van de motoren aangegeven.

photo 448457

De wandjes van de F.K.49A zullen op overeenkomstige manier gecorrigeerd moeten worden, maar dat ga ik pas doen als vleugel nummer 2 pas gemaakt wordt.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: di 19 jun, 2018 17:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 07 nov, 2009 23:23 pm
Berichten: 32
Woonplaats: Roosendaal
Je maakt al flink progressie Rob, ben heel benieuwd naar het eindresultaat!

Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 260 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 26  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 49 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement