Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 16:31 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 260 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 26  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: do 19 apr, 2018 22:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Bert Takken schreef:
Maar wat zijn tekenschaatsen?


Wij noem(d)en ze schaatsmallen (met een beetje fantasie lijken ze op de ijzers van een schaats).

We gebruikten ze op school om overgangsbogen te tekenen in het bovenaanzicht van een weg.
Op het rechte eind is de stuuruitslag 0 graden
In de bocht is de stuuruitslag zeg maar 30 graden
Maar om van 0 naar 30 graden te gaan, daarvoor is die overgangsboog en dus had je een schaatsmal nodig.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: zo 22 apr, 2018 19:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Om het effect van gespannen linnen over de staalbuis van de romp te modelleren, zoals in deze foto,

photo 443993

doe ik dat in mijn scratch modellen altijd door op een vlakke wand van 1 mm styreen dunne, smalle strips te plakken (bijvoorbeeld 0,3 x 0,5 mm) en dan daar overheen een 0,25 mm huid te lijmen, die oppervlakkig ingesneden is en licht geknikt is op de plaats van de strips. Op de ondergrond tussen de strips ook een beetje lijm, zodat het "linnen" "gespannen" staat. Dit zijn dan de onderdelen, in dit geval voor de linker zijwand van het rompachterstuk van de F.K.49.

photo 443990

Als ik zo'n onderdeel laat gebruiken om er een mal van te maken, gaat dat niet goed, want de ingesloten lucht zal onder vacuüm weg willen, en de huid komt dan los. Na wat discussie met een collega scratch bouwer hadden we het idee, dat het perforeren van de ondergrond (de vlakke wand) voldoende zou moeten zijn om eventuele lucht te laten ontsnappen. Die ziet er nu dus zo uit.

photo 443991

Dit is dus geen acoustic liner, al ziet die er net zo uit. De voorkant is zoals die er normaal bij mijn scratch modellen uit ziet.

photo 443992

Boven de wand, onder de bodem van het rompachterstuk. Die is iets anders samengesteld: drie deelspanten dwars op de hartlijn en de ingesneden huid op de spanten en de randen van de bodem vastgelijmd. Voor het lijmen gebruik ik zo veel mogelijk Tamiya Ultra Thin om de dunne huid niet te beschadigen.
Deze twee proefstukjes gaan morgen naar het bedrijf dat voor mij het gietwerk doet ter beoordeling (en beproeving, als dat nodig geoordeeld wordt).

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: do 26 apr, 2018 14:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Decal setjes getekend.

photo 444284

Links de (Finse) F.K.49A, rechts de LVA 950. Ik had even geen zin in plakken :mrgreen: .

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: za 05 mei, 2018 16:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De proefstukjes zijn afgekeurd. Zij zouden waarschijnlijk toch imploderen of exploderen onder vacuüm en zelfs als dat niet gebeurt, is de mal na het verwijderen van de master kapot.
Dus moest er wat nieuws verzonnen worden. Maar weer nieuwe onderdelen gemaakt. Uitgeknipte tekeningen opgeplakt met verdunde Kristal Klear op 1 mm plastic.

photo 444999

Rechts is een "mal"die ik ga gebruiken om de onderkant van de romp onder de goede hoek aan elkaar te lijmen. De vloer bestaat uit drie delen.

photo 444997

Het achterste deel heb ik met een profiel van 4 x 2 mm verstijfd, want het was nogal slap. Daarna heb ik de zijwand op de lijnen voor de "langsverstijvers" ingekerfd met een scriber en in de groeven het ik 0,4 x 0,5 mm strip gelijmd. Uit de hand afgeschuurd in de hoop dat daardoor een oppervlak zou ontstaan wat lijkt op strak gespannen linnen.

photo 444996

Niet zo erg, dus. Wel merkte ik dat de zijwand te buigen was op de plaats van de groeven. Uit de hand gedaan alleen de spitse einden even met een tangetjes omgezet. Aan de andere kant ontstaan facetten, vlakken die wel lijken op linnen gespannen over een buizenframe. Voor de romponderkant heb ik dezelfde methode als voor de Fokker F.XX gebruikt: strips van 0,4 x 1,0 mm op hun smalle kant op de 1 mm plaat gelijmd, daarna ruw in vorm geschuurd van het midden naar de kanten aflopend en vervolgens de ruimte tussen de strips opgevuld met putty. Na enkele herhalingen een aan redelijk resultaat.

photo 444998

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: zo 06 mei, 2018 16:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Wanden van het rompachterstuk gemaakt, bovenkant gemaakt, ook uit 1 mm plaat, en aan elkaar gelijmd.

photo 445053

Het uitstekende stuk aan de bovenkant komt in de vleugel te zitten, waar een hap uitgehaald moet worden.
In de foto heronder is goed de binnenkant met de ingegraveerde groeven (= buiglijnen) te zien.

photo 445052

Dit deel wordt een resin onderdeel. Ook de hele romponderkant wordt één deel. De afzonderlijke stukken:

photo 445051

En er bovenop komt een binnenstuk wat aan elke kant 0,5 mm smaller is (= de dikte van de cabine wanden) voor een beter verband tussen de onderdelen en om een plakrandje te maken voor de zijwanden. Dat heeft goed gewerkt voor de F.K.43, dus waarom hier niet.

photo 445050

De onderkant ziet er zo uit.

photo 445047

Onder de neus een stukje 2 mm dikke plaat gelijmd, wat in vorm geschuurd gaat worden. Het achterstuk heb ik nog bewerkt met kromme bolle vijltjes om het "linnen" tussen de frame buizen wat meer naar binnen te laten trekken. Ik vond dat het er te vlak uit zag.
Ten gevolge van de knikken in de zijwanden zijn die niet recht meer; in het midden van de hoogte staan ze 1 mm naar buiten. Aan de voorkant moeten die aansluiten op de vrijwel vlakke cabinewanden (die krijgen maar één knik) en de overgang zal dus vlak geschuurd moeten worden. Om te voorkomen dat dan door de 1 mm dikke plaat heen geschuurd gaat worden, heb ik lijstjes van 1 mm dik plastic pas gemaakt op de kromming en binnenin tegen de voorrand gelijmd. Ook heb ik de achterwand van de cabine gemaakt.

photo 445048

Ik de ruimte voor de achterwand zat de donkere kamer. Die had vlakke wanden, zoals op deze foto te zien is.

photo 445064

Bron: Harry van der Meer, Aviodrome. Ik ga daar niets aan doen. Als bouwers van de kit dat willen, moeten ze het zelf maar uit plaat maken.
De overgang van de neus naar de vlakke onderkant is weer gemaakt van linnen over "langsverstijvers". Ga ik weer op dezelfde manier doen als het achterstuk. Op de foto dat stukje onderkant voor het schuren en opvullen met putty, rechts de achterwand en in het midden een eertse poging voor wand en deur van de donkere kamer. Uit de foto van het echter ding kan ik zien dat die dus niet goed is (de deur moet lager zijn en het plafond loopt naar beneden).

photo 445049

De voorwand van de donkere kamer met deur en het plafond moet samen één onderdeel worden. Overigens zit deze wand er niet in bij het ambulancevliegtuig F.K.49A.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: wo 09 mei, 2018 10:59 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 07 nov, 2009 23:23 pm
Berichten: 32
Woonplaats: Roosendaal
Ziet er goed uit Rob, ben vooral benieuwd naar de Finse drijverkist.

Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: vr 11 mei, 2018 15:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Om het linnen-over-buizen onder de neus te maken heb ik een nieuwe techniek geprobeerd: De ruimte tussen de strips opvullen met (vele) laagjes witte houtlijm. Dat krimpt altijd aardig, en dat zou je hier willen hebben om het strak getrokken linnen te modelleren. En het is ook nog redelijk te schuren.

photo 445811

Ook het raam onder de piloot aangetekend. Paar gaatjes boren en verder met het mes op maat maken.
Dan de ruimte boven de donkere kamer, die als bagageruimte gebruikt werd. Twee stukjes 1 mm dik plastic op maat gemaakt en in het romp achterstuk gepast.

photo 445810

photo 445809

Nu kan de hele romponderkant geassembleerd worden. Ik wil dat als één stuk laten gieten, zodat de juiste hoeken er in zitten en het een stevige basis worden om al die stukjes wand op op te bouwen. De 0,5 mm dikke doubler goed ingesmeerd met lijm en netjes uitgericht vastgelijmd.

photo 445808

photo 445806

De plakrandjes voor de zijwanden en het rompachterstuk gecontroleerd, bijgewerkt en de boel droog gepast.

photo 445807

Nog even de symmetrie gecheckt. Die klopt, op zijn kant gelegd staat de neus aan beide kanten even ver van het grondvlak af. Maar de vloer is nog niet klaar, er moeten nog de gaten in voor de drift meter en voor de enorme camera. Volgens tekening uitgemeten en daarna uitgeboord.

photo 445805

Die gaten moeten voor de F.K.49A dicht gemaakt worden. Dan moet er ook 5 mm van het rompachterstuk afgehaald worden en de neus sectie moet ook verwijderd worden.
Op de onderkant van het rompachterstuk heb ik ook nog de omtrek van het inspectieluik ingekrast. De masters voor de eerste vier onderdelen zijn nu af.

photo 445853

Het spul past goed.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: za 12 mei, 2018 16:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Wat nog ontbrak aan de donkeren kamer: De voorwand met schuifdeur.

photo 445915

Uit 0,5 mm plastic pas gemaakt in de opening. Voor die wand zit nog een stuk buizenframe. Tekeningetje gemaakt en het frame gemaakt uit 0,5 mm plastic staf.

photo 445913

Omdat ik er niet zeker van ben dat dit stevig genoeg is om als master te dienen, hetzelfde nogmaals gemaakt, maar nu gesoldeerd van 0,5 mm messsing.

photo 445914

De hoekjes moeten nog wat scherper gevijld worden.
Voor de cabinewanden wacht ik liever op de afgietsels van de vleugel. Ik durf het niet direct uit de tekening over te nemen. Dus dan maar begonnen aan de staartvlakken.

photo 445916

Kern uit 0,5 mm plastic, huiden van 0,25 mm dikke plaat. Die laatste worden geknikt ter plaatse van de ribben en gemaakt zoals voor het F.K.43 kielvlak en de Fokker F.XX staartvlakken (al waren die veel dikker).
Zeven onderdelen klaar nu.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: za 12 mei, 2018 20:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 09 apr, 2008 13:31 pm
Berichten: 182
Ziet er allemaal weer heel mooi uit Rob! Heb gisteren de F.K. 43 opgehaald die ik bij Erwin nog kon bestellen, een super verzorgd pakket, alles er op en er aan en in heel hoge kwaliteit vind ik! echt bedankt dat je dit voor ons ook beschikbaar maakt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: zo 13 mei, 2018 15:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Staartvlakken uitgesneden en snij en vouwlijnen ingekerfd. De kernen:

photo 446056

En de huiden:

photo 446054

Links boven een setje voor de F.K.49A (de drijver kist) dat al gevouwen is.
Op internet gezocht naar modellen met een cowling frontje voor een Hirth motor van de F.K.49A. Hoewel de Messerschmitt Bf 108 Taifun dezelfde motor had, is het frontje het net niet. Dus maar weer zelf maken. Drie stukjes 2 mm dik plastic op elkaar gelijmd, vooraanzicht uitgeknipt en er op geplakt, ruwe omtrek uitgezaagd, gaatje voor motoras en midden luchtinlaat geboord en aanzicht in vorm geschuurd. Daarna nog een schijfje van 6 mm diameter en 0,5 mm dik er op geplakt.

photo 446057

Daarna een uurtje schuren en vijlen en op het oog het bovenaanzicht en zijaanzicht er in gebracht.

photo 446055

Hier en daar nog wat bijwerken (dat zie je altijd pas op de foto), paneellijnen er in aanbrengen en dat kan hij weer heen gaan en zich vermenigvuldigen (want twee keer deze tour uithalen en dan hetzelfde resultaat krijgen gaat mij boven de pet, dus afgieten maar).

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 260 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 26  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 60 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement