Wanden van het rompachterstuk gemaakt, bovenkant gemaakt, ook uit 1 mm plaat, en aan elkaar gelijmd.
Het uitstekende stuk aan de bovenkant komt in de vleugel te zitten, waar een hap uitgehaald moet worden.
In de foto heronder is goed de binnenkant met de ingegraveerde groeven (= buiglijnen) te zien.
Dit deel wordt een resin onderdeel. Ook de hele romponderkant wordt één deel. De afzonderlijke stukken:
En er bovenop komt een binnenstuk wat aan elke kant 0,5 mm smaller is (= de dikte van de cabine wanden) voor een beter verband tussen de onderdelen en om een plakrandje te maken voor de zijwanden. Dat heeft goed gewerkt voor de F.K.43, dus waarom hier niet.
De onderkant ziet er zo uit.
Onder de neus een stukje 2 mm dikke plaat gelijmd, wat in vorm geschuurd gaat worden. Het achterstuk heb ik nog bewerkt met kromme bolle vijltjes om het "linnen" tussen de frame buizen wat meer naar binnen te laten trekken. Ik vond dat het er te vlak uit zag.
Ten gevolge van de knikken in de zijwanden zijn die niet recht meer; in het midden van de hoogte staan ze 1 mm naar buiten. Aan de voorkant moeten die aansluiten op de vrijwel vlakke cabinewanden (die krijgen maar één knik) en de overgang zal dus vlak geschuurd moeten worden. Om te voorkomen dat dan door de 1 mm dikke plaat heen geschuurd gaat worden, heb ik lijstjes van 1 mm dik plastic pas gemaakt op de kromming en binnenin tegen de voorrand gelijmd. Ook heb ik de achterwand van de cabine gemaakt.
Ik de ruimte voor de achterwand zat de donkere kamer. Die had vlakke wanden, zoals op deze foto te zien is.
Bron: Harry van der Meer, Aviodrome. Ik ga daar niets aan doen. Als bouwers van de kit dat willen, moeten ze het zelf maar uit plaat maken.
De overgang van de neus naar de vlakke onderkant is weer gemaakt van linnen over "langsverstijvers". Ga ik weer op dezelfde manier doen als het achterstuk. Op de foto dat stukje onderkant voor het schuren en opvullen met putty, rechts de achterwand en in het midden een eertse poging voor wand en deur van de donkere kamer. Uit de foto van het echter ding kan ik zien dat die dus niet goed is (de deur moet lager zijn en het plafond loopt naar beneden).
De voorwand van de donkere kamer met deur en het plafond moet samen één onderdeel worden. Overigens zit deze wand er niet in bij het ambulancevliegtuig F.K.49A.
Rob
_________________
----------------
Bouwverslagen op
http://www.hollandaircraft.nl/De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.