Zoals beloofd, foto's van de voortgang van mijn Tu95.
De vleugel heeft in de kit 2 flaps, die veel weg hebben van de Fowler- kleppen die ook op de B-29/Tu4 werden gebruikt, alleen, vanzelfsprekend, veel groter en forser. Aan het einde een lang rolroer, dat eveneens apart gemonteerd wordt.
Wanneer je deze flaps bouwt, heb je al een flink idee hoe enorm deze kit is!
Om ze nadien niet per ongeluk uit te wisselen, heb ik er met uitwisbare stift (geleend van de dochter) een markering op gezet die me zal helpen zonder de visuele markeringen van de vleugel zelf over het oog te zien (hoop ik toch :p) en de flaps aan de goede kant te monteren.
Kwestie van perspectief, de stuurboord (rechter) vleugel dry-fitted, en dan krijg je dit:
Even de bovenkant er op en de immense vleugel toont haar formaat:
Terwijl ik de vleugel nu toch bij elkaar heb, wil ik de flaps proberen en ja hoor, je kan ze verschuiven, en ze zijn stug genoeg om dit natuurlijk te laten lijken.
Alleen, het nadien naar beneden plooien om ze helemaal in de juiste open positie te krijgen zal niet lukken. Aan de onderrand van de buitenste klep zit er namelijk een passend uitsteeksel die dit belemmert. Als ik het zou slopen zou het misschien lukken maar in de gesloten positie krijg je dan wel een 'gap' te zien die gewoon niet past.
De binnenste klep heeft dan een ander probleem, namelijk dat de geleiders niet ver genoeg mee volgen om te kunnen laten zakken.
Gevolg, een half werkend deel van het geheel. Maar, omdat ik mijn bommenwerper aan de grond houd, maakt dat niet zoveel uit, dus ik kan eigenlijk nog kiezen voor de uitsteeksels te verwijderen en ze in de open positie te blokkeren, of gewoon alles dicht laten, of er tussen in. Maar als ik voor de eerste optie ga, dan kan ik ze dus niet meer mooi gesloten maken als ik later van gedachte verander.
Beetje balen toch.
Maar, omdat ik daar eigenlijk aanvankelijk niet eens van wist dat Trumpeter deze optie had, ga ik waarschijnlijk de kleppen laten zoals ze zijn, en ze misschien half open schuiven eenmaal de kit in elkaar zit.
Niettemin,alles past redelijk lekker, en het rolroer zal wel meer beweging hebben dus ik kan daar nog wel mee spelen.
Als alles droog is, de tape er af, en de vleugel vast monteren. Zelfde dan bakboord (links) herhalen, en dan zijn de vleugels eigenlijk klaar, op de motorgondels van de Kuznetzov contra-roterende turbopropellers na, maar die volgen hier na.