ice315 schreef:
Dan is de RF-4E wel erg groot en mag ik wel extra veel ruimte vrijmaken in mijn showkast(je)...
Lol, ja, dan kom je ook wat ruimte tekort op de showtafel.
Pascal Dupont schreef:
Heel mooie Spit geworden. Mooie camo ook.
Als ik nog effe mag muggeziften. De antenne draad (van staart tot top van de antenne) was op de meeste Mk Vb's niet meer aanwezig :
By the end of 1940 most front-line Spitfires would have been fitted with VHF and IFF. As per usual changes could take a few months to filter through from the factory and photos of factory fresh Spitfire IIs still show the mast fitted with the triangular prong well into 1941. By the end of 1941 the plain tapered mast was universally fitted. The attachments points for the prong were still visible on the back of the mast.
The wire IFF antenna and VHF radio can be clearly seen on this Spitfire Mk. Vb. The insulator for the IFF wire to the tailplane can be seen on the red part of the fuselage roundel. The attachments points for the long obsolete triangular prong can be seen on the rear of the mast.
[American Memory]
The fuselage aerials were replaced, around the end of 1942, by a bar aerial under the stbd wing.
This mast remained standard until the Two Stage Griffon engined Mk XVI appeared in early 1944. The mast was replaced by a whip aerial mounted further aft on the fuselage spine.
Dank je wel Pascal!
Je snijdt gelijk een mooi punt aan vwb de VHF en IFF wire antennes. Ik heb elders dit ook als comment gekregen met wat interessante ontwikkelingen. Ik kan niet nagaan of diegene gelijk heeft, maar hij schreef het volgende:
"Spitfire Vbs outside the UK sometimes were refitted with HF radios with the external wire, depending on what comms system in use in theatre at the time. The wires from the roundel to the tailplane each side were for IFF , presumably depending if appropriate for the theatre. Later marks IFF aerial is a pole under the main plane near one aileron. Actually Spotting and interpreting these wires on photos is hard, particularly if the resolution isn’t great!"
Iemand anders voegde hieraan toe dat de MTO Seafires zelfde stramien volgden. Mijn kanttekening: daar EP340 tot aan medio oktober 1942 actief was, is het plausibel - zonder fotografisch bewijs - dat er wel een VHF draadantenne en geen IFF antennes aanwezig waren.
Leuk dat je dit opmerkt en aanvullende informatie in de topic schrijft. Wordt 120% gewaardeerd!
PS: Deze foto van de Mk.V in Gibraltar heeft nog een paar andere interessante punten van informatie voor een modelbouwer, a) slijtage bij de wingroots en b) bewijs van soft edges bij de camouflage.