De Gb van de Cats zit er op (
https://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/vie ... 55&t=49338).
In eerste instantie wilde ik de Marauder van Airfix gaan bouwen/plakken/fabrieken, maar als je dan je stash gaat doorspitten, zie je ook zoveel ander moois en leuke kitjes….waaronder de F-86 F Sabre “Mig Mad Marine”.
Nu had ik ook kunnen kiezen voor de Academy versie, maar op de een of andere manier kies ik dan toch meer voor de “uitdaging”. Wellicht de voldoening als je er iets moois van kunt maken.
Stukje geschiedenis, geleend van Wiki.
In 1944 ontwierp de firma North American Aviation een dagjager die was voorzien van pijlvleugels. Dit toestel kon ook worden ingezet als escortejager of duikbommenwerper. De 2 XP-86 prototypes waren eind 1944 al gereed, maar werden pas na WOII geperfectioneerd en afgebouwd nadat diverse op de Duitsers buitgemaakte technologische vindingen in de toestellen waren verwerkt. De eerste XP-86 vloog in oktober 1947. Toen de nieuwe jager operationeel werd kreeg hij de aanduiding North American F-86 Sabre. Er zijn totaal 9550 F-86 Sabres gebouwd waarvan er momenteel nog een kleine 50 stuks luchtwaardig zijn en geregeld vliegen.
De F-86 werd door de USAF zeer intensief operationeel gebruikt gedurende de Koreaanse Oorlog aan het begin van de jaren ’50 van de vorige eeuw. Het toestel werd hierbij vaak met wisselend succes ingezet tegen zijn tegenpool de Russische MiG-15.
De F-86 heeft dienst gedaan in de luchtmachten van vele landen over de gehele wereld, zo ook in NL; diverse toestellen worden ook nu nog ingezet als drones (radiobestuurde doelen), als testvliegtuigen of voorzien van burgeraanduiding als privé toestel.
De Sabre was bij de vliegers bekend onder de bijnamen Sabredog; Dog; Dogship (F-86D) en Kaasjager (Nederlandse F-86K).
In het echie
Bron: WikiBron:i.pinimg.comJohn heeft haar door de wasstraat gedaan :titter:
Bron:kb.osu.eduDe piloot, die de Mig Mad Marine vloog.
Naam en rang: Major John H. Glenn, Jr., United States Marine Corps.
Bron:i.pinimg.comNa de opleiding te hebben gehad bij de marine als piloot werd hij in 1942 ingedeeld bij het U.S. Marine Corps VMO-155.
Gedurende WO2 vloog hij in totaal 59 missies in de F4U Corsairs , waarbij hij tot 2x gedecoreerd werd met het Distinguished Flying Cross.
Gedurende de Korea oorlog werd hij ingedeeld bij het U.S. Air Force 25th Fighter Interceptor Squadron, 51st Fighter Interceptor Group. Op 23 juli 1953 schoot hij zijn 3e Mig-15 uit de lucht. Bijna elke piloot liet een kunstwerkje maken op zijn vliegtuig. Hij had de namen van zijn vrouw en kinderen op het vliegtuig laten aanbrengen, te weten Lyn Annie Dave. Hij was een beetje boos dat er weinig Mig activiteit was in zijn sector. Op een dag dat hij uit zijn barak kwam, was er een toevoeging op zijn vliegtuig geschilderd, te weten “Mig Mad Marine”.
Na de Korea-oorlog werd hij testpiloot bij de marine. Gedurende deze periode werd hij bevorderd tot majoor. In 1957 werd hij een “kleine held” toen hij als eerste een supersonische transcontinentale vlucht maakte in een Vought F8U-1P Crusader van Los Alamitos (Calforina) naar Floyd Bennett Field (New York) met een gemiddelde snelheid boven mach 1. De vlucht duurde in totaal 3 uur en 22 minuten en 50 seconden..
Bron:usni.orgIn 1958 werd hij als astronaut geselecteerd voor het Mercury programma (eerste programma van de VS voor bemande ruimtevaart en had als doel de eerste Amerikaanse ruimtevaarders in een baan om de aarde te brengen, bestudering van functioneren en gedrag van de mens in de ruimte, en de capsule inclusief astronaut veilig op aarde te laten terugkeren.) Tot1964 bleef hij actief bij NASA.
In 1974 ging hij de politiek in. Hij werd als lid van de Democratische Partij gekozen tot senator voor de staat Ohio en werd herkozen in 1980, 1986 en 1992. In 1984 deed hij een poging om kandidaat te worden voor de presidentsverkiezingen. In 1999 trok hij zich terug uit de politiek.
Nog eenmaal de ruimte in: Op 29 oktober 1998 werd Glenn aan boord van de spaceshuttle Discovery (STS-95) voor de tweede keer gelanceerd. Met een leeftijd van 77 jaar werd hij de oudste persoon die ooit in de ruimte heeft gevlogen.
Al met al een American Hero, die op 95 jarige leeftijd in 2016 overleed.
Het model
Zoals gezegd is het een Heller kit 1/72. Een mooi plaatje op de doos.
De kit bestaat uit 4 zilverkleurige en een transparante sprue. Opliggende panel lines.
Als ik het zo op het eerste gezicht zie, is dit qua uitwendige detaillering best een mooi kitje. Hoe de passing zal zijn….de tijd zal het leren.
Een mooi groot decalvel, alleen met een mega fout…….de kleuren van de romp en vleugels zijn oranje ipv geel. Wellicht als ik het oranje de komende 10 jaar aan het raam hang, dat het dan misschien naar geel zal kleuren
. Gelukkig heb ik een velletje van een airfix kit waar wel de juiste kleur op geprint is.
Een snelle dryfit. Het sluit zo i.i.g. goed aan. Eerst gaan we aan de slag met de panel lines, die zijn niet fijn zoals bij de oudere Hasegawa modellen, maar behoorlijke richels….yeah whoehoeeee
Cheerz