Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 10:30 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 81 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 28 apr, 2017 19:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 26 maart, 2009 17:55 pm
Berichten: 1869
Woonplaats: Hilversum
Dat zal niet lukken, dat ging zonder extra's ook al niet :D . Vandaar dat deze motor op de houder naast het vliegtuig komt te staan. Er komt nog een tweede motor bij, die wordt van buiten iets minder gedetailleerd, maar die werk ik open.

_________________
Groeten, Lars
Op de bank:
F-4F Phantom II in 1/32


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 mei, 2017 15:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 26 maart, 2009 17:55 pm
Berichten: 1869
Woonplaats: Hilversum
Kleine update van deze kant.
De linkerkant van de motor nadert zijn voltooiing. Het is enigszins improviseren aangezien de Italeri-motor niet geheel overeenkomt met de echte F-4 Phantom motor. Het was wel duidelijk dat het een Starfighter motor was. De motor staat intussen ook netjes op zijn pootjes.

Afbeelding

Afbeelding

Zijn er hier toevallig mensen die foto's hebben van de J79-MTU-17A turbojet engines? Of anders de J79-GE-17A motoren, die in de F-4E varianten zit?
Ik ben vooral op zoek naar foto's van het omcirkelde gedeelte op onderstaande foto, en van de rechterkant van de motor.

Afbeelding

Ik hoop dat jullie kunnen helpen met goede foto's! Alvast bedankt! :brouw:

_________________
Groeten, Lars
Op de bank:
F-4F Phantom II in 1/32


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 jun, 2017 12:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 26 maart, 2009 17:55 pm
Berichten: 1869
Woonplaats: Hilversum
Het Modedelbrouwersforum schreef:
Dit topic is inactief sinds: 1 maand. Overweeg om de auteur een PB te sturen in plaats van te reageren en het topic onnodig omhoog te schoppen.


Okay, we zijn dus een maandje verder. Tijd voor een nodig schopje omhoog :lol: .

De Phantom vordert aardig momenteel. Er wordt werk verricht aan de kont en de laatste voorbereidingen voor het spuitwerk.
Zo ligt ze er momenteel bij. Liniaaltje erbij om de grootte aan te geven.

Afbeelding

Als het goed is valt u nu wat op: de staart is wat hoger! Jawel, er zit zowaar een tail fin tip op. GT-Resin heeft speciaal voor de Revell Phantom een mooi tipje gemaakt. Dit kan bij elk willekeurig setje van GT Resin worden bijbesteld, zo duur is het niet. Enkel, is dit stukje resin niet erg voor Revell ontworpen vrees ik. De achterkant is mooi, maar te dun voor de Revell staart. Jammer, maar helaas, ik laat het erbij. Tevens ontstaat er ook een klein gaatje in de staart, die moet nog worden opgevuld.

De rest van mijn GT bestelling was een exhaust set voor de Revell kit. Ziet er gedetailleerd uit, maar wel met wat slordigheden. Zo is de exhaust pipe verre van mooi rond en zitten er diverse wratten en fouten in de nozzles. Die moet ik wel echt verhelpen, dat is niet mooi anders. Hierbij een foto van één van de uitlaten. Ik ga ze pas monteren nadat de achterkant van de Phantom is geverfd.

Afbeelding

Afbeelding

Het kontje zelf klopte nog niet helemaal met de werkelijkheid, dus daar moest wat mee gebeuren.

Afbeelding

Het is wat lastig te zien, maar ook hier zitten nu rivets op. Ohja, ik zou gaan rivetteren op de inlaat! Met dank aan jullie tips is dit best naar mijn tevredenheid gelopen. Rolletje Dymo tape erbij, Trumpeter rivetter in de hand en heeeeel secuur aan het werk.

Afbeelding

Afbeelding

En ja! De grote opliggende schroeven zitten erop! Stukje rond plastic als een komkommer snijden en opplakken (lijmresten worden nog weggeschuurd).

Verder is het pitotbuisje afgeplakt en aangeplakt:
Afbeelding

En zit ook het rode knipperlicht op zijn plek.
Afbeelding

De motor staat weer even op een laag pitje, maar begint ook steeds overtuigender eruit te zien.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu verder met het kleine werk en dan langzaamaan klaarmaken voor de primer. Trouwens, normaal ontvet ik een model door het even in een bakje met dreft te laten weken. Bottom line: bakje is te klein ofwel Phantompje is te groot. Dus, hoe pakken jullie zo'n bakbeest aan?

_________________
Groeten, Lars
Op de bank:
F-4F Phantom II in 1/32


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 jun, 2017 13:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Toch weer aardige vorderingen gemaakt. Ziet er goed uit. Jammer dat de aftermarkt spullen niet zo goed zijn, je betaald er toch altijd leuk geld voor. Die exhaustpipe vind ik echt wel slecht. Succes met het opknappen, ik hoop dat het lukt. Wat betreft het schoonmaken, Ik doe dat vaak met een bakje sop naast mij en een oude tandenborstel. Goed nat maken en dan voorzichtig over je model gaan. Als je geen droge stukjes meer ziet is het goed vetvrij. Even afdrogen en klaar.Als ik dan het werk moet oppakken doe ik wel handschoentjes in verband met vette vingers.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 jul, 2017 11:01 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 26 maart, 2009 17:55 pm
Berichten: 1869
Woonplaats: Hilversum
PrimerTime! Het grote spook heeft zijn eerste "kleur" ontvangen. Het is gaaf om te zien dat hij er in primer-grijs al best redelijk bij staat. Toch gaat de kist nog even naar binnen om de nodige oneffenheden die er toch nog zijn te verhelpen.

Stand van zaken tot nu toe:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Groeten, Lars
Op de bank:
F-4F Phantom II in 1/32


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 jul, 2017 15:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 26 maart, 2009 17:55 pm
Berichten: 1869
Woonplaats: Hilversum
Vandaag zou de dag zijn waarop de Phantom zijn kleuren zou gaan krijgen. Niet al te warm zonnetje, teststukje deed het goed. Ik had bij Sjaak's Hobbyshop twee spuitbussen besteld om de romp te doen. Helaas ging dit niet zoals verwacht. Beide spuitbussen waren niet goed, de oranje bus lekte en gaf nagenoeg geen kleur, en de zwarte bus sputterde hele dikke druppels. Gelijk maar een mail naar Sjaak's hobbyshop gestuurd.. Dit is niet echt waar ik op zat te wachten. Maargoed, dit is de stand van zaken nu.

De remkleppen en FOD covers hebben een mooie laag rood gekregen.
Afbeelding

Afbeelding


Daar lag ze dan, klaar om te shinen.. Niet dus.. Terug de shelter in..
Afbeelding

En zo ziet de spuitbus eruit. Raar, want ik heb nog niet eerder zulke problemen met spuitbussen gehad.
Afbeelding



Nu is het wachten op nieuwe verf en intussen verder met de J79 motor.

_________________
Groeten, Lars
Op de bank:
F-4F Phantom II in 1/32


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 jul, 2017 15:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2601
Goed dat je eerst even test. Ik heb zo eens een F-15 van Tamiya volledig verpest met een spuitbus vernis. Ik doe liever niets met spuitbussen na dat debacle. Die dingen zijn zo onvoorspelbaar. :roll:

Hopelijk vind je een goede andere oplossing. Vast wel. :)

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 sep, 2017 9:16 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 26 maart, 2009 17:55 pm
Berichten: 1869
Woonplaats: Hilversum
Ohja! Die bestond ook nog! De Orange Spooky.

Na een zeer goede service van de Leidse modelbouwwinkel heeft de Phantom zijn kleurtjes gekregen. Tijd om toch te gaan investeren in een airbrush, want die spuitbussen word ik goed zat. Hechting van likmevestje en als je niet heeeel goed alles afplakt heb je gegarandeerd overspray. En ja, die goed afgeplakte stukken trek je er ook zó weer af helaas. Het had dan ook wat voeten in de aarde. Hier een kleine samenvatting in beeld:

Na gratis een nieuw busje oranje te hebben gekregen was het spook ineens een sinaasappeltje.
Afbeelding

Afbeelding

De dekking van de verf is goed, zelfs voor oranje. Dan, het zwart. Als we het boekje volgen gaan er bij mij vraagtekens ontstaan.
Waarom dan?
Wel, als we in de paint guide kijken naar het zijaanzicht zien we een perfect diagonale scheiding tussen de kleuren. Bij het bovenaanzicht is er bovenaan ineens een horizontaal stuk. Eén van de twee klopt. Maar welke?

Afbeelding

Plaatje geleend van SuperHobby. Maar daarbij kreeg ik ook ernstig de twijfels of Meneer Revell (Eigenlijk Syhart, want de tekening is een op een gekopieerd van de Syhart instructies) de scheidingslijn wel op de juiste plek heeft neergezet. Waarom de twijfels? Ik kwam foto's tegen van slachtoffers die mij voor waren gegaan. die kregen na perfect het boekje gevolgd te hebben deze creatie:

Afbeelding
bron.

Tja, dat is zeker met spuitbusjes echt een no-go, en om nou dat gat dicht te kwasten is echt niet mooi. Grote kans op kleurverschil, structuurverschil en meer ongewenste zaken. Dan maar de decals gekopieerd en zelf bepaald waar die lijn hoort te zitten. Dat afgeplakt en dan: SPROEI!

Afbeelding

Afbeelding

Voor de vorm even de FOD covers erin gedaan. Ik ben tot dusver best tevreden.
Afbeelding

Maar dan.. De tape eraf. Dat ging helaas niet zonder slag of stoot. Op enkele plekken kwam de complete oranje verflaag mee, zelfs nadat ik de kleefkracht van de Tamiyatape al had verzwakt. Geluk bij een ongeluk, dit waren geen hele grote plekken en waar het zat zullen de zwarte blokken een groot deel camoufleren. Toch maar even met de kwast het een en ander bijgewerkt, want dat grijs erdoorheen is het ook niet echt :roll:

En zo staat ze er momenteel bij dan:
Afbeelding

Hierboven ook de twee schadeplekjes te zien, eentje bij de vleugel tegen de scheidingslijn aan, en eentje ter hoogte van de motor bij de scheidingslijn. Zoals gezegd valt dat daar minder op omdat op de decals het zwart geleidelijk overgaat naar de blokken.

Afbeelding

Afbeelding

En hier is het grootste stuk verf meegekomen, onderkant op de rechtervleugel. Gelukkig komen hier ook de droptanks te hangen waardoor ook hier de aandacht er niet naartoe wordt getrokken.

Afbeelding


Nu is het zaak dat de wheelwells worden geschilderd, de binnenkant van de remkleppen en natuurlijk de kont. Dat wordt nog wat, want die gaat met de kwast.. (Of een brouwer hier moet graag zijn airbrushkunsten willen uitoefenen op deze Phantom :lol: )

_________________
Groeten, Lars
Op de bank:
F-4F Phantom II in 1/32


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 sep, 2017 18:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 14 jul, 2013 12:48 pm
Berichten: 533
Beste Lars,

jouw F-4 ziet er alvast veel belovend uit, prachtig werk hoor. Proficiat. :brouw:

Wat betreft de GT-resin onderdelen. Ik heb deze voor mijn Tamiya F-4J en ik kan er kort over zijn, het voldoet gewoonweg niet. het kost veel geld, en het is verre van mooi. Details zijn wel aanwezig, maar deze worden teniet gedaan door de vele oneffenheden en fouten die in de cast aanwezig zijn. Ik heb er maar één woord voor en dat is 'rommel'

Laat dit echter geen spelbreker zijn Lars, jouw F-4 ziet er prima uit. :D

MVG

Danny

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 sep, 2017 22:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Als je twijfels hebt over hoe de decals moeten worden aangebracht of over of het schema wel juist is.... Ik ga dan meestal even googelen. Wellicht zul jij dat ook gedaan hebben, maar ik plaats toch even de volgende foto ter vergelijk.
Afbeelding

Afbeelding

Ik begrijp dat de oranje streep er niet hoort. Mosterd na de maaltijd, maar als je eerst de decals op het oranje aanbrengt, vervolgens afplakken en dan het zwart aanbrengen, zou dat een alternatief zijn?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 81 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], mp44_tom en 45 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement