Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 7:50 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 147 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 20 dec, 2016 17:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
@Eelcog: Gewoon een mailtje aan de LHS sturen; volgens mij hebben ze nog zat over.
Hierbij nog een foto van de Fokker W.2, dus ook met staartdrijver.

photo 389403

De W.2 stond zo te zien wat lager op de pootjes, waardoor de staart misschien meer kans had om het water te raken. En uit gewoonte het dus ook maar bij de W.3 gedaan. De W.2 lijkt overigens gewoon rolroeren te hebben.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 dec, 2016 12:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De houten steiger een groene wash gegeven. Door het water trokken de onderdelen aardig krom, zelfs bij het "schilderen" aan beide kanten, maar het ergste kon gecorrigeerd worden. Bovendien is enige mate van ongelijkheid voor zo'n plankier niet onnatuurlijk.

photo 395680

Ook volgens een treinen-modelbouw-recept begonnen met het water te schilderen. Basiskleur eerst zwart. Daarvoor heb ik enigzins verdunde Valejo Model Color gebruikt. Dat leidde tot een onprettige verrassing: Het foamboard stond zo krom als een hoepel na het opdrogen. Als een haas de andere kant natgemaakt en onder druk te drogen gelegd. Dat haalde gelukkig de ergste kromming weg. Vanaf nu dus na elke schilderbeurt op een vlakke ondergrond onder druk laten drogen.
Het piepschuim behandeld met plakkaatverf om het wit weg te werken. Niet echt de goede kleur maar dat komt nog wel. Ook een helling gemaakt van dun plastic. Dat staat wel niet op de originele foto, maar moet wel ergens aanwezig zijn geweest.

photo 395677

Wielen onder het karretje gezet, en het vliegtuig heeft zijn richtingsroer gekregen. Van boven ziet het er zo uit.

photo 395678

En een schaalmens zou het zo zien.

photo 395679

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 dec, 2016 13:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Begint er erg leuk uit te zien! Wat is nu precies je plan voor het water? Wordt het vlak of wil je er juist wat golfjes en rimpelingen in maken? Helder of ijzig koud ondoorzichtig?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 dec, 2016 14:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Je kunt het wateroppervlak insmeren met transparante siliconenkit. Dat geeft een mooi, klein, rimpelig oppervlak (maar net hoe grof je het afwerkt). Heb eens een Japanner of een Duitser het zo zien doen. Gewoon er op spuiten en met een stukje hout of karton vlak afwerken.



René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 dec, 2016 19:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Volgens het modelspoorrecept moet ik u vanaf de wal beginnen met lichte kleuren en dan naar steeds donkerder naar mate het dieper wordt. Als alles is ingekleurd "water" aanbrengen. Ik heb een product van Valejo gekocht, dat daarvoor geschikt zou zijn; het aanbrengen lijkt een beetje op het siliconen recept, al is het was vloeibaarder. Ga dat eerst proberen (hoewel Rene's optie goedkoper is :wink: ).

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 dec, 2016 19:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Eerst nog een fotootje van het richtingsroer. Was wat slecht te zien op de vorige foto's.

photo 395801

De stuurkabel van het hoogteroer moet nog wat verwarmd worden, want nu hangt ie wel erg slap. Stuurkabels boven en die van het richtingsroer moeten nog; dat is het laatste beetje aan het model zelf.
Dan het diotje. (De ondergrond voor) het water is ingekleurd en de bekisting van 0,4 mm plastic voor het gieten is geplaatst (gelijmd met Kristal Klear; zou makkelijk te verwijderen moeten zijn).

photo 395802

De naden tussen de ondergrond en het plastic moeten nog wel afgedicht worden. Ga ik proberen te doen met witte houtlijm. Het Vallejo product dat ik gekocht heb is meer om golven te maken; morgen ga ik nog Vallejo Still Water halen om de onderlaag te maken. Maar eerst moet nog het land gemaakt worden.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 dec, 2016 17:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Het land is aangekleed met aardkluiten en graspollen van Diodump en gras van Busch.

photo 395882

Met een laag camera standpunt ziet het er best aardig uit.

photo 395879

Dan moest er nog iets gebeuren aan het karretje. Als het nu het water in zou rijden, zou het drijven of als het genoeg ballast had zinken. In het laatste geval zou het best zwaar moeten zijn. Maar als je het vol laat lopen met water en zorgt voor ontluchting scheelt dat op het land best wat gewicht. Dus gaatjes geboord in het boven- en ondervlak.

photo 395881

Inmiddels heb ik de naden tussen diorama en plastic randen afgedicht met transparante Vallejo Water. Die gel is goed smeerbaar en zou als het uitgehard is het spul aardig waterdicht gemaakt moeten hebben voor het vloeibare Still Water van Vallejo. Beide zijn op acryl basis.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 dec, 2016 18:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Heel fraai. Je hebt met het schilderwerk al goed diepte verkregen in het water. Goed bezig

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 dec, 2016 12:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De laatste kabeltjes voor hoogte- en richtingsroer aangebracht.

photo 396008

photo 396005

Zelfs deze kleine stukjes lieten zich nog aardig strak trekken met een warme soldeerbout.
Dan het diorama. Na nog een keer goed checken of er geen gaatjes meer in de omheining zaten het Vallejo Still Water uitgegoten. Met ongeveer 80 cc was alles redelijk gedekt. Wel werd de Vallejo water gel weer wit; kennelijk absorbeert die weer het water in de veel dunnere vloeistof.

photo 396009

Toen het water wat begon op te drogen ook wat sprietjes in de twee eilandjes links boven geprikt. Even later een onprettige ontdekking: De grondplaat was weer bol gaan staan, waarschijnlijk door het water in de opgegoten laag (ik had dit kunnen verwachten). Als een gek de boel onder druk gezet. Daarbij kwam de ESM-prijs voor de Pander Postjager goed van pas.

photo 396007

Het wit is na 15 uur drogen aardig verdwenen.

photo 396006

Doordat aan de randen meer vloeistof zat en ik pas laat ontdekte dat de boel bol stond is er wel een rimpel in het oppervlak te zien. Ik zal dus met de gel nog wat golfjes moeten maken. Dan kan ik ook dit wat wegwerken:

photo 396004

Daarvoor was op het flesje ook gewaarschuwd; door het weglopen van de hars was die aan de randen te dik, en dan komen er krimpscheurtjes in. Ook had ik verwacht dat het spul minder goed zou hechten aan de plastic strippen langs de randen. Het zit echter aardig vast, maar misschien veranderd dat nog als het helemaal droog is. Anders moet het mes er aan te pas komen. Maar al doende leert men :mrgreen: .
Het model is nu klaar voor de eindfoto's, zonder dio voorlopig. Bij het opstellen op het karretje bleek de vleugel, ondanks alle controles en voorzorgen, toch weer niet horizontaal te zitten. Een samenspel tussen model en karretje, die beiden aan dezelfde kant scheef zijn. Dus maar even gesmokkeld :oops: .

photo 396003

Ook nog eens kijken of ik het karretje nog kan corrigeren.
Foto's van de W.4 op z'n karretje (zo komt ie ook in de vitrine):

photo 396070

Schroef is inmiddels recht gezet.

photo 396071

photo 396072

photo 396073

photo 396074

photo 396075

photo 396076

photo 396077

photo 396079

Ook wat golfjes op het water gemaakt; die staan nu te drogen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 dec, 2016 16:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De eerste plaatjes van de W.4 in het diorama.

photo 396112

photo 396113

photo 396114

photo 396115

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 147 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 70 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement