Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 4:48 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 31 jul, 2016 11:49 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 19 jan, 2014 14:49 pm
Berichten: 25
Woonplaats: Lisse
Hallo allen,

Deze vakantie heb ik de hobby weer opgepakt en maak ik een verslag(je) van een Hasegawa P38, schaal 1/72. De kit is volgens mij uit de jaren 80, op de doos staan stempels van drie verschillende winkels :!:

Ik ga er eens goed de tijd voor nemen en door het forum bladeren om de techniek af te kijken. Bij het bouwen van mijn vorige kit (Eduard bf109) heb ik ongeveer alle beginnersfouten gemaakt die er mogelijk zijn. Kijken of het nu beter gaat.

photo 380112


Mooi stukje kunst op de doos. Zelfs mijn vrouw vond het wel aardig... dus dit kleurenschema gaat het worden: Zilver met zwart/rood.

Groetjes, Mark


Laatst bijgewerkt door mark houtzager op ma 22 aug, 2016 20:07 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 jul, 2016 12:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 19 jan, 2014 14:49 pm
Berichten: 25
Woonplaats: Lisse
In de doos zit een bouwbeschrijving en het plastic en de stickers om twee verschillende versies van de P38 te maken. Zoals gezegd ga ik voor de versie waarin in 1944 Thomas McQuire heeft gevlogen in New Guinea. Met name het zilver spuiten en dat er nog een beetje realistisch uit laten zien lijkt me een uitdaging.

photo 380114

Het plastic is van een hard soort (misschien zijn de weekmakers na 30 jaar verdwenen :D ) en lijkt wat breekbaar en broos. Oppassen bij het losknippen en snijden van de onderdelen. Zo hier en daar zit er wat flash op de onderdelen maar dat schuurt er heel makkelijk af.

photo 380113

Er is best aardig detail op de onderdelen. Wat mij opvalt is dat de panellijnen op het oppervlak liggen en niet erin. Eens nadenken hoe ik die er straks uit kan lichten...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 jul, 2016 17:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Neem vooral rustig de tijd en veel dryfitten. Dit kan al wat narigheden voorkomen. Ik ga je volgen.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 aug, 2016 10:02 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 19 jan, 2014 14:49 pm
Berichten: 25
Woonplaats: Lisse
Hallo Ferry,

Dat dryfitten zal ik zeker doen, het kost wel wat moeite om niet zo snel als mogelijk naar het eindresultaat te gaan... Maar ik zou hier wat meer de tijd voor nemen!

Gisteren begonnen met de eerste stappen: de cockpit en de grote onderdelen van de kist. Er zit een pilootje bij de set die ik voorzichtig in de opgegeven kleuren heb gezet. Zandgeel had ik niet maar is prima te maken van geel en een bruintint.

photo 380260

photo 380258

Met een kwast lichtgrijze verf die bijna drooggeborsteld is zijn de randen en de details uitgelicht. Als laatste een laagje vernis aangebracht.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 aug, 2016 10:12 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 19 jan, 2014 14:49 pm
Berichten: 25
Woonplaats: Lisse
De rompdelen zijn losgeknipt en een klein beetje geschuurd. De binnenkant en de wielbakken zijn voorzien van een verflaag. Het lijkt allemaal redelijk te passen

photo 380266


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 aug, 2016 10:30 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 836
Woonplaats: regio Haaglanden
mark houtzager schreef:
Het plastic is van een hard soort (misschien zijn de weekmakers na 30 jaar verdwenen :D ) en lijkt wat breekbaar en broos. Oppassen bij het losknippen en snijden van de onderdelen. Zo hier en daar zit er wat flash op de onderdelen maar dat schuurt er heel makkelijk af.


Dat is typisch voor oude Hasegawa kits (nieuw waren ze ook zo). Passing was meestal wel redelijk goed.

Eindelijk eens een interessant vliegtuig op 1/72.

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 aug, 2016 11:00 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5064
Woonplaats: IJsselstein UT
Dit is een prachtige kit. Mooi gedetailleerd, net als de P-38's van Academy waarvan ik er nog 2 heb liggen.
Succes en bedenk dat de modelbouw twee aartsvijanden kent: ongeduld en stof.

Succes,
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 aug, 2016 12:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 19 jan, 2014 14:49 pm
Berichten: 25
Woonplaats: Lisse
@Trajanus, ongeduld en stof zijn in ruime mate aanwezig hier :wink:

Inmiddels loop ik wat achter met de foto's, bij deze:

photo 380259

photo 380262

photo 380261

photo 380298

photo 380263


Nu de piloot in de cockpit zit is er niks meer te zien van de details onderin. Nou ja, gelukkig heb ik de foto's nog ..

Ik zag ik een ander topic dat er een zilverpotlood wordt gebruikt voor het accentueren van de details maar die heb ik (nog) niet. Tot die tijd gebruik ik een droge kwast zilververf. Dat gaat op zich ook prima. Waar ik niet tevreden over ben is de "wash" (?). Die is uitgelopen over het hele oppervlak en een egale grijsgroene laag geworden.

Misschien doe ik het verkeerd.. Ik heb de cockpit eerst een laagje vernis gegeven (om eventueel te kunnen herstellen) en daarna een wash gemaakt van water met plakaatverf (bruin, groen, zwart). Die plakaatverf komt uit een vorig leven en is niet ontdekt door mijn kids. Mooi voor de washes dacht ik. Vervolgens de hele bovenkant van de cockpit een laagje gegeven. Mijn verwachting was dat het pigment zich zou ophopen in de hoeken en overgangen :? .. niet dus. Iemand een tip?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 aug, 2016 10:07 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 836
Woonplaats: regio Haaglanden
mark houtzager schreef:
Ik zag ik een ander topic dat er een zilverpotlood wordt gebruikt voor het accentueren van de details maar die heb ik (nog) niet. Tot die tijd gebruik ik een droge kwast zilververf. Dat gaat op zich ook prima. Waar ik niet tevreden over ben is de "wash" (?). Die is uitgelopen over het hele oppervlak en een egale grijsgroene laag geworden.

Misschien doe ik het verkeerd.. Ik heb de cockpit eerst een laagje vernis gegeven (om eventueel te kunnen herstellen) en daarna een wash gemaakt van water met plakaatverf (bruin, groen, zwart). Die plakaatverf komt uit een vorig leven en is niet ontdekt door mijn kids. Mooi voor de washes dacht ik. Vervolgens de hele bovenkant van de cockpit een laagje gegeven. Mijn verwachting was dat het pigment zich zou ophopen in de hoeken en overgangen :? .. niet dus. Iemand een tip?


Verder verdunnen? Het kan ook zijn dat de verf te goed oplost in het water en dus niet 'zwaar' genoeg is om in de hoeken en overgangen te blijven hangen.

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 aug, 2016 21:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 19 jan, 2014 14:49 pm
Berichten: 25
Woonplaats: Lisse
Zo, een paar dagen vakantie gevierd in het oosten :brouw: , nu weer met frisse energie aan de P38 Lightning verder.

De pasvorm van de vleugel en de cockpit is gelukkig goed. Die zitten zo in elkaar. De beide staartdelen worden aan de stabilo bevestigd en vormen zo 1 geheel. Ook dat past eigenlijk wel goed, tot zover weinig hindernissen ...

Daar komt de eerste hindernis: Er zitten wel behoorlijke kieren tussen de staartdelen en de vleugel! Dat wordt pastawerk en daar ben ik niet zo goed in. Afijn, leermomentje? Achteraf had ik misschien de stabilo niet als eerste moeten lijmen. Dan was er wat meer ruimte geweest om de boel in lijn te brengen. Nu kwam er zoveel spanning op te staan dat die kieren niet te voorkomen waren.

photo 380872

photo 380875

photo 380873

photo 380874

photo 380876

photo 380877

photo 380879

photo 380878

photo 380882

photo 380881

De pasta (Revell Plasto) zit erop. :( Ziet er niet uit .. hier word ik er niet vrolijk van...

Met een klein mesje heb ik zo goed als en zo kwaad als het kan de putty in de kieren gespateld. Dat opbrengen gaat niet handig, elke keer een klein beetje en voor je het weet is het te droog om uit te smeren. Wat er teveel op zit heb ik laten zitten. Hopelijk schuurt dat er makkelijk af. Ben wel benieuwd of er betere (lees, makkelijker te verwerken) putty op de markt is.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 58 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement