Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 12:10 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 75 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 12 sep, 2015 23:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 sep, 2014 16:28 pm
Berichten: 473
Woonplaats: Groene hart
In de eerste jaren dat ik modellen bouwde, waren de matchbox 1:72 kitjes erg populair, ik heb er als beginnende bouwer destijds een aantal in elkaar gezet. Doordat ik ze ook als speelgoed gebruikte mag het duidelijk zijn dat ze behoorlijk aan slijtage onderhevig waren en ook niet altijd ongeschonden uit de strijd kwamen. Daarom is een van thema's bij mijn bouwen, de toestellen die ik toen had opnieuw te bouwen. Een van die kitjes was de Mirage.

photo 328688

Maar die hadden ze in Aalsmeer niet meer, dan maar even verder kijken in de voorraad en daar vond ik deze kist, de Mirage III C van R.V. Aircraft, mij totaal onbekend en het blijkt dat dit exemplaar in mei van dit jaar op de markt gekomen is. Ik kon wat materiaal op het interweb vinden en de kit sprak me wel aan. Eerst maar nader naar de kit kijken.

photo 328684

Een doos met een mooie plaat er op van een Mirage, daarin twee grijze sprues en een doorzichtige sprue voor de canopy en twee resin onderdelen, een plofstoel en de cowling voor de achterzijde van de motor.

photo 328687

photo 328686

photo 328685

De randen van de onderdelen zijn niet zo mooi vlak en bevatten een soort flash achtige rand, geen pasnokken, jep dat wordt wel even wat anders als een Tamiya. Leuke uitdaging! Wel bevat het oppervlak voldoende details. De bedoeling is om de kist out of the box te bouwen, ook al heb ik her en der wat commentaar gelezen dat de vorm van de staart niet helemaal goed is,dat de nose cone niet helemaal klopt en dat de wieldeuren van de III E zijn. Maar ja, die kun ook met deze kit maken. En dan de uitvoering, mijn eerste kitje was in zilver gekwast, maar al speurend kwam ik bijvoorbeeld deze afbeelding tegen;

photo 328690

Dat vond ik een mooie uitvoering, en de kit bevat de decals voor deze uitvoering dus gaat deze uitvoering het worden.


Laatst bijgewerkt door MarkOh op za 13 aug, 2016 22:12 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 sep, 2015 0:06 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 sep, 2014 16:28 pm
Berichten: 473
Woonplaats: Groene hart
De eerste stappen zijn al gemaakt, een dryfit.

photo 328683

De onderdelen zijn met redelijke kanalen aan de sprue gegoten dus er is wel wat schoonmaak werk nodig. Er zitten geen nokken en randen op het model en dat is even wennen voor me. Ik zal er dus zo her en der wat stukjes in moeten lijmen om de delen te richten / uit te lijnen. Voor de staart moet een gaatje in de romp worden gemaakt om de een van de weinige pasnokken in te laten vallen. Ik denk dat ik er voor de zekerheid een paar 'deuvels' bij zet om het wat steviger te maken.

photo 328682

Bij de vleugels zal op een aantal plaatsen wat extra materiaal moeten worden aangebracht anders vallen ze niet goed te lijmen, maar ja dat had ik bij de Spit ook dus dat moet wel lukken.

Ik heb wel al gemerkt dat deze kit het nodige aan vijl, schuur en aanpaswerk gaat vergen om alles mooi te laten passen. Bij de cockpit bijvoorbeeld, gaat ie niet in de romp passen omdat de vorm niet helemaal goed is. Daarnaast zit er een uitsparing waar de canopy in moet vallen, die niet lekker meegegoten is, dus dat ziet er wat rommelig uit.


Laatst bijgewerkt door MarkOh op za 13 aug, 2016 22:07 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 sep, 2015 0:30 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 20 aug, 2015 21:35 pm
Berichten: 2577
Woonplaats: Den Haag
Ken dat, ik wil ook zoveel mogelijk kitjes uit mijn jeugd nog proberen te bouwen en daar is dit er ook 1 van, ben benieuwd.

_________________
Rob

photo 344155


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 sep, 2015 0:56 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 10 aug, 2015 17:05 pm
Berichten: 653
Hoi Markoh,

Ik heb deze kit ook sinds kort ook in mijn collectie. Aan details ontbreekt het in deze kit zeker niet en ik vind de vele decal opties ook zeker een pluspunt. :wink:

Ik ga je zeker volgen met deze mooie kist, zo kan ik een beetje spieken waar de knelpunten zitten. :D . Aangezien ik nog niet zo ervaren ben met dit soort shortrun kits.

Veel succes met de bouw :brouw:

Groet Robin.

_________________
Ik Brouw dus ik besta..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 sep, 2015 0:08 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 sep, 2014 16:28 pm
Berichten: 473
Woonplaats: Groene hart
Vanmiddag heb ik de vijl ter hand genomen en ben los gegaan op het cockpit deel van de Mirage. Dat het gietwerk niet overal even top is, dat is hier wel te zien.

photo 328927

De dunne lijn geeft ongeveer aan waar een stuk van de canopy in moet vallen. Maar dat hele stuk zat bij mij dicht. Aan de linkerkant ben ik al begonnen met vijlen, maar rechts is nog te zien hoe het ongeveer was. Daarna verder met de cockpit. Deze wordt aan de wielbak gelijmd en schuift zo in het voorste deel, maar de passing is niet je dat.

photo 328928

Daar moeten wel wat stukjes af. Ook is de dikte van het plastic in de ronding niet consistent dus ook daar moet ik met de vijl doorheen om het wat dunner en gelijkmatiger te maken.

photo 328929

DE 50/50, dat is best een verschil. Maar na veel geduldig vijlen en onnoemelijk veel passen, schuift de pit dan toch vloeiend in de romp.

photo 328930

Het instrumenten paneel vergt nog iets bewerking om het beter te laten passen aan de linkerkant, maar het zit er al een stuk strakker in. Dan kan dit deel al bijna in elkaar. Wel even kijken naar wat verzwaring voor in de neus, want ik kreeg het vermoeden dat ie de neiging heeft om een staartzitter te worden. De neuskegel staat de drogen (buiten beeld). Maar voordat de zaken definitief met elkaar worden verbonden, volgt er nog een hoop paswerk en dan merken we vanzelf wel hoe het met de evenwicht van de kist zit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 sep, 2015 18:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1708
Als dit werk de voorbode is van soortgelijk werk wat je aan je Spit hebt geleverd, dan belooft het weer een spannend avontuur te worden !
Succes Mark en ik ga je uiteraard weer volgen.

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 sep, 2015 21:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 sep, 2014 16:28 pm
Berichten: 473
Woonplaats: Groene hart
@Ruud, ik ga mijn best doen, alleen heb ik deze keer geen PE. De kit bevat best wat details. Maar de cockpit is wat gewoontjes, dus daar doen we meteen maar wat aan.

En dat is een mooi bruggetje voor een stukje voortgang. Ik ben nog steeds aan het dry-fitten, maar helaas heb ik me zelf al weer betrapt op wat scratchwerk. Nu de basis van de pit netjes in de romp valt was de beurt aan de plofstoel. Volgens de beschrijving mogen we dit stukje resin voorzien van een klein onderdeeltje bovenop en dan mag deze in pit worden geplakt. Als je dat klakkeloos doet, zul je later tot de conclusie komen dat de stoel te hoog is....

photo 330087

Bovenop de resin stoel moet nog het zogenaamde face-curtain worden geplakt, maar dat onderdeel voegt weer wat hoogte toe aan de stoel en als je dan de canopy er op legt, dan zweeft deze een stuk boven de pit. Als ik de gewenste ruimte wil maken, kan ik alles aan de onderkant van de stoel verwijderen, maar dan verlies in details in de zitting, want die wordt te dun en zal onherroepelijk breken. Daarom heb ik besloten om de beugels van de face curtain te zagen en deze direct aan de voorzijde van de stoel te plakken en tevens om een stukje van de onderkant af te schuren om zo de stoel wat te laten zakken.

Terwijl ik daarmee bezig was, keek ik ter referentie naar wat beeldmateriaal van het interweb en kwam tegelijkertijd tot de conclusie dat de pit wel erg kaaltjes is. Het instrumenten paneel bevat wat details, maar verder dan dat komt het niet. Het eerste wat me opviel is de ruimte achter de stoel, in de foto's die ik heb gezien zitten daar ook nog draden en apparaten dus ben ik van lieverlee gestart met het toevoegen van kleine brokjes plastic en elektradraad.

photo 330088

Ik denk dat hier goed te zien is dat de stoel een lekker stukje gezakt is, de beugels zitten er nog niet op, die zijn veilig opgeborgen in een afgesloten bakje, beschermd tegen verlies of beschadiging. Met brokjes plastic en heeeeel dun uitgerekte sprue zijn apparaatjes en draadjes gemaakt. Moeilijker te zien, maar achter de stoel lopen wat draden omhoog.

photo 330089

Aan de andere kant ook wat details aangebracht.

photo 330090

En het instrumenten paneel. En ja er is gecontroleerd of de canopy dicht kan en dat is het geval. Hier nog even de binnenkant van de pit.

photo 330093

De pit was iets te smal voor de romp, dus er is een flietertje evergreen tegen aan geplakt, dat vervolgens geschuurd is tot het mooi paste. De draden aan beide kanten van de stoel zijn nu ook beter te zien. Het instrumenten paneel is aan de onderzijde iets opgedikt omdat ie anders niet aan aan de vloer te lijmen is. Je kan ook de vloer wat omhoog drukken, maar dan komt de plofstoel weer tegen de canopy aan.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 sep, 2015 11:22 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 sep, 2014 16:28 pm
Berichten: 473
Woonplaats: Groene hart
Verder met de pit, na wat kleine details te hebben aangebracht is de stuurkolom aan de beurt. Even uit de sprue gehaald en volgens tekening in de pit gezet....

photo 330148

Hmm, da's niet helemaal de bedoeling. Dus hup het mes erin, sokkel van de bodem gesneden en de stok een pietsje ingekort. Nu is de verhouding al een stuk beter. Verder een stuk vislood in de neuskegel geplakt en een klein kuiltje bovenop het instrumentenpaneel gemaakt, dat is voor het vizier straks.

photo 330147

En dan het geheel in de romp

photo 330149

De motor, althans het achterste deel ervan is de volgende stap. Eerst de resin cowling opengemaakt, anders past de motor er niet door. Volgens de tekening kan ik twee typen motor maken, ik ga voor de C versie en dat is de rechtse variant.

photo 330151

Voor de andere variant is de binnenkant voorzien van net even wat meer detail, alhoewel de tekening doet vermoeden dat beide delen evenveel detail bevatten, maar goed. De tekening komt uiteindelijk ook niet echt overeen met de werkelijkheid, dus ruimte voor creativiteit!. Even een plaatje van de kont vanaf het interweb

photo 330152

Daar kan ik wel wat mee, de beide delen zullen volgens de methode Frankenstein tot een geheel worden gevormd.

photo 330150

Zoiets dus, er moet sowieso wat aan de delen worden geschuurd, want koud op elkaar is de buis niet helemaal rond, met als gevolg dat de boel veel te stak in de cowling zit.

photo 330153

Aan de linkerkant is de buis op elkaar gezet met de kegel erop, aan de rechterkant van de plaat is extra materiaal te zien, door de naden met een schuurpapiertje te bewerken kan de buis toch mooi rond worden ipv ovaal. Rechts op de afbeelding het achterdeel van de motor, helemaal strak in het resin deel. Daar moet iets speling in komen, want in het 1:1 exemplaar zit het er ook niet zo strak in.


Laatst bijgewerkt door MarkOh op wo 23 sep, 2015 16:44 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 sep, 2015 12:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 10 aug, 2015 17:05 pm
Berichten: 653
Hoi Markoh.

Je cockpit ziet er gaaf uit :mrgreen:

En voor de uitlaat misschien een tip: ik zag de ribbels in de uitlaat op de echte versie op je foto. Als je dit wil namaken dan kan je 2 tandwieltjes gebruiken met een fijne vertanding(die kan je bij een RC winkel wel vinden of oude gebruikte krijgen) als je daartussen een reepje Alu-folie doet en je draait de folie erdoor dan krijg je ook dat ribbel effect.

Een hoop tekst maar ik hoop dat je er wat mee kan :lol:

Groet Robin

_________________
Ik Brouw dus ik besta..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 sep, 2015 16:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 sep, 2014 16:28 pm
Berichten: 473
Woonplaats: Groene hart
Met de cockpit was het ook wel een beetje gissen hoor, er zijn best wel veel verschillende versies gemaakt van de Mirage, ook verschillende exportversies. Die hebben allemaal verschillen in de pit en aan de buitenkant. Beetje gekozen wat ik bij de meeste Franse kisten tegen kwam, dus er zit ook een beetje eigen interpretatie in hoor. Maar voor deze schaal ben ik zelf ook wel tevreden over het resultaat.

En ik kan zeker wat met die tip, bedankt! Helaas waren de tandwielen die ik voorhanden hand van het type technisch lego, beetje te grof. :lol:
Maar zoals altijd staan sommige antwoorden gewoon voor je neus, moet je alleen even goed kijken!

photo 330185

De dop van de lijmpot heeft een mooi fijn ribbelpatroon, dus daar even mee zitten rommelen en dat geeft een mooi effect. Goede tip, want nu kan ik ook twee lagen maken, dat zie je ook op die foto. Er hoeft dus minder te worden gefrankensteint. :D Wel behoeft het plastic nog enige bewerking zoals het rond maken en aan de binnen kant wordt wat dieper gelegen scherpe rand afgevlakt, want dat is bij de echte ook zo.

gr. Marco


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 75 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 86 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement