robh schreef:
Als het komt doordat het vloertje nu aan de ene kant te laag zit, is het misschien veiliger om het vloertje wat smaller te maken. Dan riskeer je niet dat het glaswerk weer niet past.
Silenoz schreef:
of om de buitenzijde van de vloer af te schuinen, zodat ie met de bovenste rand de romp raakt in plaats van met de onderste rand...
En dat, beste heren, is dan ook exact datgene dat ik die avond nog als eerste heb gedaan.
Vervolgens de nieuwe console gaan bouwen. Tot mijn verbazing pasten de twee gekromde delen perfect in de neus, wat mij doet vermoeden dat de oorspronkelijke console (die voor geen meter past) is ontworpen op basis van een zijaanzicht van de cabine, zonder rekening te houden met de rest van het profiel van de neus (soms vraag ik mij af of sommige fabrikanten wel eens proberen hun eigen kits te bouwen...
). Deze twee stukken op een 1 mm dik stuk styreen geplakt:
Na droging uitgesneden en aan elkaar gelijmd:
De volgende dag (dinsdag dus) de boel pas gemaakt zodat de verkregen basis voor de console ook in de romphelft paste met daarin de cabineinhoud. Vervolgen een stukje vierkant 2x2 mm styreen profiel er aan gelijmd, laten drogen, en op maat gesneden. Ook nog wat stukjes styreen aan het instrumentenpaneel zelf gekleefd:
Beide delen van de console aan elkaar geplakt:
...en met styreen plaatmateriaal van een omhulzing voorzien:
Dryfit met beide romphelften op elkaar:
Dat past dus toch niet lekker, en wel om de volgende reden:
Hier kan je zien dat de romphelften in de neus niet even dik zijn.
Dus console bijgewerkt totdat het goed genoeg paste:
In de tussentijd het PE instrumentenpaneel van een lik verf voorzien. Mr. Color Emerald Green + semigloss lak, gedrybrushte zwarte details:
Dat laatste lukte niet zo goed omdat de details niet ver genoeg uit het paneel steken. Daarna nog wat extra details aangestipt met grijze verf, en het PE onderdeel op de console geplakt:
Console geschilderd en op zijn plek gelijmd:
Na voldoende drogen de andere romphelft er op gelijmd:
Ik had toch nog wat masking tape nodig om alles netjes bij elkaar te houden. Ook zit er nog een kier in de bodem:
Elders zaten ook nog flinke oneffenheden bij de naad. Dus gisteravond alles nog van een laag putty voorzien, en een nachtje laten drogen.
Vanochtend het raamkozijn voor de voorruit van een laagje medium blue voorzien, en de motorkap op zijn plek gelijmd, na een en ander te hebben moeten bijvijlen:
Het lijkt alsof de console scheef zit. Dit is niet het geval. Het gat voor de voorruit zit scheef: links zit hoger dan rechts.
De naad achterop heb ik al geschuurd en opnieuw gescribed:
Ik heb wel een probleem met de raampjes ontdekt. Ze hebben zeer weinig materiaal om mee te worden vastgeplakt, en het is erg makkelijk ze per ongeluk naar binnen te drukken. Dus ik ga de voorruit zo lang mogelijk los laten om ongelukjes met de andere ruiten nog te kunnen repareren. Waarschijnlijk ga ik bij het schilderen het er niet op wagen de raampjes af te plakken (maar ja, ik schilder met de hand, dus dat kan...).