Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 18:10 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 05 jul, 2016 8:28 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Als het komt doordat het vloertje nu aan de ene kant te laag zit, is het misschien veiliger om het vloertje wat smaller te maken. Dan riskeer je niet dat het glaswerk weer niet past.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 jul, 2016 9:04 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7919
Woonplaats: Ingelmunster
of om de buitenzijde van de vloer af te schuinen, zodat ie met de bovenste rand de romp raakt in plaats van met de onderste rand...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 jul, 2016 11:10 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 836
Woonplaats: regio Haaglanden
robh schreef:
Als het komt doordat het vloertje nu aan de ene kant te laag zit, is het misschien veiliger om het vloertje wat smaller te maken. Dan riskeer je niet dat het glaswerk weer niet past.

Silenoz schreef:
of om de buitenzijde van de vloer af te schuinen, zodat ie met de bovenste rand de romp raakt in plaats van met de onderste rand...


En dat, beste heren, is dan ook exact datgene dat ik die avond nog als eerste heb gedaan.

Vervolgens de nieuwe console gaan bouwen. Tot mijn verbazing pasten de twee gekromde delen perfect in de neus, wat mij doet vermoeden dat de oorspronkelijke console (die voor geen meter past) is ontworpen op basis van een zijaanzicht van de cabine, zonder rekening te houden met de rest van het profiel van de neus (soms vraag ik mij af of sommige fabrikanten wel eens proberen hun eigen kits te bouwen... :roll: ). Deze twee stukken op een 1 mm dik stuk styreen geplakt:

photo 377839

Na droging uitgesneden en aan elkaar gelijmd:

photo 377840

De volgende dag (dinsdag dus) de boel pas gemaakt zodat de verkregen basis voor de console ook in de romphelft paste met daarin de cabineinhoud. Vervolgen een stukje vierkant 2x2 mm styreen profiel er aan gelijmd, laten drogen, en op maat gesneden. Ook nog wat stukjes styreen aan het instrumentenpaneel zelf gekleefd:

photo 377841

Beide delen van de console aan elkaar geplakt:

photo 377842

...en met styreen plaatmateriaal van een omhulzing voorzien:

photo 377843

Dryfit met beide romphelften op elkaar:

photo 377844

Dat past dus toch niet lekker, en wel om de volgende reden:

photo 377846

Hier kan je zien dat de romphelften in de neus niet even dik zijn.

Dus console bijgewerkt totdat het goed genoeg paste:

photo 377845

In de tussentijd het PE instrumentenpaneel van een lik verf voorzien. Mr. Color Emerald Green + semigloss lak, gedrybrushte zwarte details:

photo 377847

Dat laatste lukte niet zo goed omdat de details niet ver genoeg uit het paneel steken. Daarna nog wat extra details aangestipt met grijze verf, en het PE onderdeel op de console geplakt:

photo 377848

Console geschilderd en op zijn plek gelijmd:

photo 377853

Na voldoende drogen de andere romphelft er op gelijmd:

photo 377849

Ik had toch nog wat masking tape nodig om alles netjes bij elkaar te houden. Ook zit er nog een kier in de bodem:

photo 377850

Elders zaten ook nog flinke oneffenheden bij de naad. Dus gisteravond alles nog van een laag putty voorzien, en een nachtje laten drogen.

Vanochtend het raamkozijn voor de voorruit van een laagje medium blue voorzien, en de motorkap op zijn plek gelijmd, na een en ander te hebben moeten bijvijlen:

photo 377851

Het lijkt alsof de console scheef zit. Dit is niet het geval. Het gat voor de voorruit zit scheef: links zit hoger dan rechts.

De naad achterop heb ik al geschuurd en opnieuw gescribed:

photo 377852

Ik heb wel een probleem met de raampjes ontdekt. Ze hebben zeer weinig materiaal om mee te worden vastgeplakt, en het is erg makkelijk ze per ongeluk naar binnen te drukken. Dus ik ga de voorruit zo lang mogelijk los laten om ongelukjes met de andere ruiten nog te kunnen repareren. Waarschijnlijk ga ik bij het schilderen het er niet op wagen de raampjes af te plakken (maar ja, ik schilder met de hand, dus dat kan...).

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 jul, 2016 13:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Lekker bezig hoor met dit niet zo heel erg groot helikoptertje.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 jul, 2016 23:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 04 sep, 2011 15:56 pm
Berichten: 686
Woonplaats: Epe (Veluwe)Gelderland
Ziet er al erg mooi uit :D

Jeroen :brouw:

_________________
is bezig met:
- Italeri 1/72 DC-3 KLM PH-PBA


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 08 jul, 2016 10:37 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 836
Woonplaats: regio Haaglanden
Eergisteren de PE roostertjes op de bovenzijde aangebracht. Deze bleken niet in de daarvoor bestemde verdiepingen te passen, dus de verdiepingen maar wat groter gemaakt:

photo 378127

De staart is geschuurd en zit inmiddels volledig in elkaar:

photo 378128

Ook de rotorkop is al gedaan. Misschien dat ik daar nog wat detail aan ga toevoegen.

Tanks gelijmd:

photo 378129

En onderdelen voor het landingsgestel losgemaakt van de sprue:

photo 378131

Die hebben nogal veel opschoonwerk nodig.

In de tussentijd verder gegaan met de romp, die nogal veel schuurwek nodig had en een vervelende naad op de onderzijde:

photo 378130

Gelukkig kunnen er wat onderdelen overheen die de boel enigszins camoufleren. Tijdens het schuurwerk is er helaas op de een of andere manier toch nogal veel schuurstof in de romp beland, vooral op de ramen :( . Uiteindelijk heb ik de romp laten vollopen met water om de grootste rotzooi weg te krijgen, maar er is toch wat blijven zitten:

photo 378132

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 08 jul, 2016 13:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Citaat:
Tijdens het schuurwerk is er helaas op de een of andere manier toch nogal veel schuurstof in de romp beland, vooral op de ramen :( . Uiteindelijk heb ik de romp laten vollopen met water om de grootste rotzooi weg te krijgen, maar er is toch wat blijven zitten:


Da's ook een manier uiteraard i.p.v. wegblazen of met een dun kwastje.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 08 jul, 2016 23:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 836
Woonplaats: regio Haaglanden
tsjopper bob schreef:
Citaat:
Tijdens het schuurwerk is er helaas op de een of andere manier toch nogal veel schuurstof in de romp beland, vooral op de ramen :( . Uiteindelijk heb ik de romp laten vollopen met water om de grootste rotzooi weg te krijgen, maar er is toch wat blijven zitten:


Da's ook een manier uiteraard i.p.v. wegblazen of met een dun kwastje.

René


Wegblazen had ik al geprobeerd, en een dun kwastje kwam niet voorbij de eerste rij stoelen. Ik heb ook een wattenstaafje geprobeerd, maar daar had ik hetzelfde probleem als met de kwast. Ik heb ook gezien dat er spontaan een barst is ontstaan in een van de raampjes in de neus :|

Vanochtend nog wat meer gedaan. Ten eerste heb ik mij gerealiseerd dat de plek waar de tanks volgens de handleiding moeten komen niet klopt: ze zitten te ver naar achteren. Ook moet de tank aan de linkerkant verder naar voren dan aan de rechterkant i.v.m de passagiersdeur achterop de romp. Aan de rechterkant zit een bobbel meegegoten op de romp op een plek waar hij niet hoort, dus die losgesneden (midden op de foto):

photo 378134

...en op de goede plaats gelijmd:

photo 378135

Vervolgens de staart aan de romp gelijmd:

photo 378133

Aan de linkerzijde van de romp moet een buis (handvat?) boven de passagiersdeur worden vastgelijmd. Hiervoor zitten vier gaatjes in de romp, die te klein zijn. Helaas bleek bij het lijmen dat ze ook niet helemaal op de goede plek zitten:

photo 378136

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 jul, 2016 9:49 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 836
Woonplaats: regio Haaglanden
Gistermiddag verder gegaan. Als eerste een van de achterste wielpoten bevestigd en twee kleine vinnetjes aan elke kant van de romp:

photo 378176

De passing hiervan is niet echt goed. Wat vervelender is, is dat het V-vormige deel van de wielpoten assymetrisch is (ene kant langer dan de andere), terwijl ze symmetrisch zouden moeten zijn. En dat op dezelfde manier. Ofwel, je krijgt òf twee rechter poten, òf twee linker poten :roll: .

Dan de uitlaten. In mijn verzameling aan profieltjes had ik geen buis met de goede diameter. Gelukkig is het plastic deel van een wattenstaafje dat wel:

photo 378177
photo 378178
photo 378179
photo 378180

Op de laatste foto kan je ook de PE hendel op de voorste deur zien. Deze steekt een eindje uit en besloot tijdens het aanbrengen van de bovenste uitlaten af te breken:

photo 378181

Natuurlijk niet terug te vinden :( . Vervolgens de rest van het landingsgestel vastgelijmd.

Daarna begonnen aan de PE opstapjes. Deze zijn moeilijk te vouwen, en passen niet best:

photo 378182

Het lijkt er op dat de lengte van het PE deel niet is afgestemd op de gaatjes die in de romp zitten...dus de boel kan er alleen scheef op.

Dan de andere kant:

photo 378183

Het kleine plastic onderdeel wordt volledig in de verkeerde positie in de instructies getoond, en ook de vorm klopt niet. Bijgesneden aan de hand van een foto van het echte toestel en ongeveer correct vastgelijmd. Er zit dus wel een gaatje in de romp dat daar niet thuishoort. De passing van het PE stapje was weer bagger. Ik heb van dun styreen een nieuwe hendel voor de deur gemaakt.

Op de staartboom komen nog twee lange dunne PE vinnen:

photo 378184

Deze passen wel goed, waarschijnlijk omdat ze maar een lijmpunt hebben.

Dit is dan de laatste update voor enige tijd. Eerst maar eens op vakantie...

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 jul, 2016 9:31 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Mooi om te volgen zeg, je bent goed bezig.

Maar voor wat betreft die bobbel, het is maar net welke versie je maakt, want als ik het vergelijk met een andere Mi-2, zit de bobbel keurig op de juiste plaats.

Voor de operatie:
Afbeelding
Na de operatie:
Afbeelding
Een willekeurige andere Mi-2:
photo 378272

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 55 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement