Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbrouwers.nl chat Brouw Chat   Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 15 dec, 2018 17:44 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 92 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 27 apr, 2016 16:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 3422
Woonplaats: Leiderdorp
Ik wil de cowl flaps van de F.K.58, die typisch voor de Hispano versie zijn (de Gnome=Rhone versie heeft die niet) open zetten. Daarvoor moeten motor en cowling gewijzigd worden. De ik heb de flaps van de cowling ingezaagd en het schot dat met de resin motor meegoten was verwijderd en de achterste rij cilinders vrijgemaakt. Omdat nu de verbinding van cowling met romp weg is (dat was namelijk het schot), heb ik achterop de motor schijfjes van 8 mm diameter en een totale dikte van 5 mm gelijmd. Dat houdt de motor op voldoende afstand van de romp, en de cowling kan dan aan de motor bevestigd worden. Ook moet de voorkant van de romp nog wat afgerond worden (anders kan er geen koellucht langs).
Als de flapjes openstaan, krijg je inkijk op de achterkant van de motor, waar de uitlaatring ligt (plaatjes zijn van Wikipedia en flikr).

photo 369982

photo 369983

photo 369984

De ring heb ik gemaakt van 1,5 mm soldeerlood, de kleine uitlaatpijpjes maak ik van 0,8 mm vertind koperdraad.

photo 369981

Ik denk dat verdere detaillering niet nodig is.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig met de 1/72 master voor een Koolhoven F.K. 49A kit een de eerste 1/72 Koolhoven F.K.49 resin kit. Begonnen met een scratchbuild De Schelde Scheldemeeuw.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 apr, 2016 15:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 3422
Woonplaats: Leiderdorp
Ik heb de voorkant van de romp afgerond en de twee helften van de cowling aan elkaar gelijmd. Daarna heb ik de panel line tussen cowl flaps en cowling een fors aantal malen ingekerfd met een panel line scriber en de flaps een beetje naar buiten gebogen. Motor tijdelijk met Kristal Klear tegen het brandschot gezet en de cowling op de motor gepast.

photo 370353

Geeft het goede aanzicht, maar de flapjes bovenaan moeten nog wat verder naar buiten gebogen worden. De inkijk is maar heel beperkt, je kunt maar net de bevestiging van de motor zien. Ik ga dus niet al te veel werk maken van het binnenwerk. Van voren ziet het er ook goed uit.

photo 370352

Het is absoluut niet te zien dat de tweede rij cilinders maar half gemodelleerd is. Wel heeft het weghalen van het schot, dat met de motor meegegoten was, geholpen; nu kan je tenminste langs de cilinderkoppen heen kijken.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig met de 1/72 master voor een Koolhoven F.K. 49A kit een de eerste 1/72 Koolhoven F.K.49 resin kit. Begonnen met een scratchbuild De Schelde Scheldemeeuw.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 mei, 2016 16:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 3422
Woonplaats: Leiderdorp
Wat cockpit spul voorbereid.

photo 370900

Diverse handeltjes op de gewone manier: 0,2 mm draad dopen in de dikke seconde lijm, omgekeerd laten drogen, grijs schilderen, knopje zwart. Ik denk dat ik het instrumentenpaneel donkergrijs ga maken (dus niet zwart, zoals in de handleiding staat), want nu is het contrast met de zwarte klokjes op het doorzichtige dingetje te gering. En drybrushen met licht grijs, natuurlijk. De wit geschilderde plastic ondergrond heb ik wat ingevijld; het onderdeel is rond gebogen, terwijl het instrumentenpaneel uit drie vlakke delen moet bestaan.

photo 239607

Ik zie ook dat een velletje geel papier niet de beste achtergrond voor een foto is.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig met de 1/72 master voor een Koolhoven F.K. 49A kit een de eerste 1/72 Koolhoven F.K.49 resin kit. Begonnen met een scratchbuild De Schelde Scheldemeeuw.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 mei, 2016 17:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 1567
Woonplaats: nieuw vennep
Als je had gezegd dat het een velletje groen papier was had ik het ook geloofd :D
Weet je zeker dat je een goede foto van het instrumentenpaneel hebt? De foto lijkt anders, ook al ligt je ip op zijn kop zo te zien.

_________________
Gr, Ferry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 mei, 2016 19:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 3422
Woonplaats: Leiderdorp
Gisteravond op de IPMS regioavond een testje uitgevoerd op de blauwe verf.

photo 371179

De goede kleur ligt tussen de twee vakjes linksonder in. Ik ga dus schilderen met 1,5 Humbrol 89 op 1 Humbrol 96.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig met de 1/72 master voor een Koolhoven F.K. 49A kit een de eerste 1/72 Koolhoven F.K.49 resin kit. Begonnen met een scratchbuild De Schelde Scheldemeeuw.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 mei, 2016 21:43 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 15417
Woonplaats: Hurdegaryp
Leuk zo'n kleurenstaal, heb ik eens met geel gedaan voor de S-51. Kwam mooi weer van pas voor de Harvard.

René

_________________
Bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 mei, 2016 16:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 3422
Woonplaats: Leiderdorp
Eindelijk weer eens wat gedaan aan de F.K.58, nu de VFW 614 van het bordje is. Gas en andere handles, voetenstuur en instrumentenpaneel.

photo 372419

moet nog hier en daar bijgewerkt worden.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig met de 1/72 master voor een Koolhoven F.K. 49A kit een de eerste 1/72 Koolhoven F.K.49 resin kit. Begonnen met een scratchbuild De Schelde Scheldemeeuw.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 mei, 2016 17:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 3422
Woonplaats: Leiderdorp
Ik heb de romphelften op elkaar gelijmd, want de vloer kan vanaf de onderkant in de romp geschoven worden. Daarna het dashboard in de romp gelijmd.

photo 372955

Omdat ik eerder bij een ander model een instrumentenpaneel kwijt geraakt ben (het zit nu ergens in de neus klem, en ik kan er niet meer bij), heb ik het aan de achterkant goed gezekerd met stukjes plastic.

photo 372956

Intussen is in de strijd een van de voetenstuurpedalen verdwenen. Heb er eentje nagebootst met 0,2 mm metaaldraad. Ook de vloer nog wat breder gemaakt zodat hij beter op de onderste frame buizen rust.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig met de 1/72 master voor een Koolhoven F.K. 49A kit een de eerste 1/72 Koolhoven F.K.49 resin kit. Begonnen met een scratchbuild De Schelde Scheldemeeuw.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 mei, 2016 15:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 3422
Woonplaats: Leiderdorp
Ik heb de cockpit in elkaar gelijmd.

photo 373057

photo 373054

photo 373055

De stoel staat op een stukje plastic van 2 mm hoog; direct op de vloer zat ie te laag (en klopt ook niet met de foto's). De stoelriemen moeten nog op de stoel gelijmd worden; had ik misschien beter eerst kunnen doen.

Ook heb ik het richtingroer verwijderd. Het staat toch altijd iets beter als dat losgemaakt is. Verder zou het misschien aardig zijn om de ruimte voor de radio open te maken. Die zou er dan zo uit moeten gaan zien.

photo 239606

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig met de 1/72 master voor een Koolhoven F.K. 49A kit een de eerste 1/72 Koolhoven F.K.49 resin kit. Begonnen met een scratchbuild De Schelde Scheldemeeuw.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 mei, 2016 16:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 3422
Woonplaats: Leiderdorp
PE stoelriemen vastgelijmd. Toen ik dat op het stoeltje in de cockpit probeerde, kwam dat prompt weer los. Wel zo makkelijk, op het losse stoeltje was het veel makkelijker.

photo 373191

Daarna de stoel met Kristal Klear vastgelijmd. Dat werkt toch makkelijker, als je de boel nog uit moet richten.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig met de 1/72 master voor een Koolhoven F.K. 49A kit een de eerste 1/72 Koolhoven F.K.49 resin kit. Begonnen met een scratchbuild De Schelde Scheldemeeuw.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 92 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement