De ronde hoekjes weggewerkt van de cockpit ruimte, zodat het meer lijkt op de maatschets. Er moet dan nog wel even een dekje boven het voorste deel gemaakt worden.
Het blijft moeilijk om een foto zonder vertekening te maken, dus lijkt de romp weer krom.
In het artikeltje over de M.8 uit Flight van december 1915, overgenomen van het FokkerWeb, heb ik een aantal bijzonderheden gehaald, o.a. dat de spandraden bij de achterligger op een andere plaats (rib) bevestigd waren dan bij de voorligger. Argument daarvoor was dat de belasting per spandraad hetzelfde moest zijn, en omdat de spanwijdte bij de achterligger groter is, moest dus ook de afstand tussen de spandraden groter zijn. Dat is ook aangegeven op de maatschets bij dat artikel, waarop waarschijnlijk de maatschets bij de kit gebaseerd is.
Dus dacht ik de posities van de spandraden lekker uit een verkleining van de Flight tekening over te kunnen nemen. Maar toen begon het gedonder. Toen ik de vleugel op de verkleinde tekening paste, bleek de koorde op de tekening veel te groot en de romp veel te lang. En toen ik de voeten en duimen vertaald had in fatsoenlijke eenheden, bleek de M.8 plotseling een spanwijdte van 12,16 m te hebben. De enige die in mijn referenties een spanwijdte noemt is Hegener; die geeft een spanwijdte van 9.57 m, en dat is fout (dat is de spanwijdte van de M.5K, voorloper van de E.III). Bijna al mijn referenties (behalve de Flight dan) zeggen dat de M.8 dezelfde spanwijdte als de M.5L had (11,09 m). Een verkleinde versie van de maatschets tot die waarde leverde ook een correcte lengte van de romp op.
Toen heb ik het maar opgegeven. De punten waar de spandraden aan de vleugel zitten heb ik gedachteloos gekopieerd van de maatschets met gereduceerde spanwijdte, aangeprikt en geboord met een 0,3 mm boortje.
Bovenstaand verhaal leidt bij mij wel tot de vraag of dan niet alle kitjes van Fokker E.III- en E.IV-achtigen fout zijn; die tonen namelijk spandraden die altijd bij voor- en achterligger aan dezelfde rib vastzitten. Maar een kniesoor die daar op let.
Rob
_________________
----------------
Bouwverslagen op
http://www.hollandaircraft.nl/De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.