Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 22:46 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 05 jan, 2016 2:07 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11869
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Dank, jongens, maar de gewaagde ingreep begint nu pas.

photo 352947

Ik vond een vergelijkingsfoto van een resinmerk, Attack Squadron, dat deze rotorkop had geprint in 3D op 1/72. Links zie je het onderdeel van Italeri, rechts wat zij er van maken. De algemene afmetingen lijken weinig te verschillen. Duidelijk is te zien hoe het "klaverblad" rechts meer een kruis vormt met oksels van 90 graden. Het zit ook meer naar de buitenkant en de plaat met sinkmarks op de bovenkant moet een stuk kleiner. Voor de geïnteresseerden: http://www.attacksquadron.pl/en/2014/07/09/mq-8c-rotor-head-172-scale-model/, de rotor wordt echter niet apart verkocht maar in een volledige resinkit.

photo 352939

Bovendien bleek dat de spanwijdte van de rotor onvoldoende was tegenover de afmeting van 10,67 m die op Wikipedia vermeld werd. Omgezet naar 1/72 wordt dit 14,81 cm, zodat blijkt dat de schroefbladen te kort zijn. Nu heb ik niet de totale afmeting van de kit nagekeken, misschien is er een schaalafwijking. Het betekent dat ik de armen van de rotor op hun maximumlengte moet laten en al de rest daaraan aanpassen.

photo 352940

De stukken van het klaverblad worden hier losgezaagd nadat de plaat met de sinkmarks weggevijld is.

photo 352938

Ik had hier al de kruispunten verbonden, maar besloot ineens de spanwijdte van het klaverblad te corrigeren. Daarvoor moest het van de armen gesneden worden, want zagen zou teveel materiaal verwijderen.

photo 352942

Wat er overblijft. Verder kan je dit ding niet meer demonteren zonder onherstelbare schade te veroorzaken...

photo 352943

Daarom zette ik de schroefbladen maar terug vast. Omdat dit op drie plaatsen gelijmd is, is er terug wat stevigheid.

photo 352941

De ontbrekende stukjes van het kruis moesten dan gescratcht worden uit Evergreen. De pitch actuators zullen hierdoor ook iets naar de buitenkant opengespreid moeten worden.

photo 352946

Op het center wordt dan de nieuwe plaat gelegd uit metaal.

photo 352944

Nu gaat de vergelijking met de echte rotor eindelijk op.

photo 352945

Maar een zo mogelijk nog lastiger probleem dient zich alweer aan: de intake voor de turbine moet anders, maar dat is Italeri blijkbaar vergeten bij te voegen. Dit ga ik uit metaalplaat moeten plooien.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 jan, 2016 9:41 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Dat is inderdaad een hele verbetering geworden. Ook nu je de "openingen" in het klaverblad ziet zitten. Je had bijna een nieuwe kunnen maken van evergreen, misschien had je dan wat minder werk gehad?

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 jan, 2016 10:23 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11869
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt. Op 1/35 is deze helikopter er ook en dan zou dat een optie geweest zijn, maar voor de symmetrie zou het een probleem kunnen vormen om dit zelf vorm te geven.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 jan, 2016 20:50 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11869
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Even een nieuwe intake cowling uit onze hoge hoed toveren, dus.

photo 352979

photo 352978

De luchthapper wordt gemaakt uit een strook metaal die gelijk met de rand van de oude cowling afgesneden wordt. dan wordt er een stuk uitgehaald waar de opening komt. De onderrand wordt omgeplooid en de twee stukken worden rond gebogen. Ik had de intake niet helemaal correct, dus is er nog een stukje toegevoegd dat hier bijgeplamuurd is. Dan kon het geheel geschuurd worden. Er is eigenlijk vooral met een scalpel geschaafd zodat er niet teveel krassen op het metaal kwamen.

photo 352980

photo 352981

photo 352982

photo 352983

photo 352984

photo 352985

Dit ging eigenlijk erg gemakkelijk.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 jan, 2016 22:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18530
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik vind het knap en gaaf wat je hier in 1:72 laat zien zeg. Petje af hoor.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 jan, 2016 23:03 pm 
Offline
Verbannen

Geregistreerd: di 18 okt, 2011 11:05 am
Berichten: 295
toen jij begon met dit model had ik zo iets nou dat weet ik nog zo net niet of dit wat word.
zag er zo grof en hardhandig uit.

maar nu heb mijn volledige aandacht want wat je hier nu laat zien is gewoon super gaaf een lust voor het oog knap werk ga zo door.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 jan, 2016 1:29 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul, 2014 10:25 am
Berichten: 1395
Woonplaats: Hardenberg
Erg gaaf wat je hier allemaal laat zien. Mijn aandacht heb je.

Ik kijk al weer uit naar de volgende update.

Grtz Arjan

_________________
This thing we call failure it's not the act of falling down but staying down


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 jan, 2016 11:21 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 06 dec, 2015 17:19 pm
Berichten: 267
Woonplaats: Driehuis
Wat ontzettend knap dat je zoveel toewijding geeft aan de details. Werk zelf ook met 1:72, weet dus hoe klein sommige dingen kunnen zijn. Lijkt mezelf ook wel leuk om te doen, maar niet bij deze schaal.
Ben benieuwd naar de rest van je verslag.

_________________
Gr.
Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 jan, 2016 17:12 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11869
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt voor jullie aanmoedigingen. Ik heb vandaag al maar wat afgeplakt, niet dat er al verf over het model kan maar dat is ook veiliger tijdens het werken.

photo 353884

Met een swivel knife van Excel volg ik de paneellijnen.

photo 353885

De restjes die van de tape af gaan, werden gerecycleerd op de portierraampjes.

photo 353886

De kabelsnijders konden daarna teruggekleefd worden.

photo 353887

Ze bleken volgens de foto nog wat verstevigingen nodig te hebben. Die bestaan uit nietjes.

photo 353888

Nu blijven alleen nog de staartrotor en de bewapening over om aan te pakken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 feb, 2016 13:13 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4454
Mooi project dit, goed bezig Steven!


Dj.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003 | M270 MLRS - Operation Desert Storm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: TomCat75 en 48 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement