Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 11:37 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 149 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 15  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 18 sep, 2015 16:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Denk dat het te laat is. Bovendien ben ik niet tevreden over de kwaliteit van Humbrol tegenwoordig, grove metaaldeeltjes en het trekt (met de kwast) moeilijk glad; blijft streperig. Dit is een van de redenen dat ik tegenwoordig Valejo gebruikt voor aluminium.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 sep, 2015 17:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1390
Rob,

Ja, daar heb je gelijk in, ik merkte ook bij die nieuwe blikjes, de kwaliteit achteruit gehold is. Vroeger was Nr.11 een prachtige chroom-achtige finish, nu lijkt het wel oud ijzer.
Ook de droogtijd van sommige glans kleuren is hopeloos. Ik ga ook maar eens naar andere merken kijken.

groeten,
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 sep, 2015 16:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Na een weekje weer wat gedaan aan de D.XIII. Staartdelen zijn geschilderd, nadat ik eerst de PE control horns op hun plaats had gelijmd. Gebruikelijke techniek: gaatje aanprikken op de goede plaats, ondiep gaatje van 0,7 mm boren, PE control horn in de pincet pakken, indopen in een druppel dunne secondelijm op een glasplaatje en (recht!) op zijn plaats zetten. Daarna even zekeren met nog een druppeltje dunne cyano, aangebracht met een dun metaaldraadje. De roeren blijven los tot het eind, zo'n beetje.

photo 330692

Dan wordt het langzamerhand tijd om de bovenvleugel op het model te lijmen. Eerst gepast op mijn "custom made" polystyreen tweedekker assemblage malletje. Dat paste niet echt lekker, omdat ik dat pas gemaakt had op het demo model, en kennelijk de vleugelkoorde van het echte model iets groter was. Maar daar helpt een mes tegen. Erger was dat de gaatjes voor de cabane stijlen in romp niet opgelijnd waren met die in de bovenvleugel als de onderdelen in de mal lagen; de stijlen zouden dus niet verticaal komen te staan, en daarvan weet ik dat het erg storend is. Er zit dus niets anders op dan toch maar de Aeroclub bi-plane assembly jig te gebruiken, en dan goed op te letten dat de stijlen verticaal lopen.
Uit de foto's valt af te leiden dat de vleugelstijlen en de lange stijl van cabane naar onderkant romp op schaal 0,9 mm breed moeten zijn. Ik ga daarvoor de messing stroomlijnprofielen van Strutz gebruiken (0,95 x 0,55 mm), die ik waarschijnlijk eerst als V-stijl ga solderen. De achterste cabanestijlen hebben een breedte van 0,6 mm; ik weet nog niet of ik daar stroomlijnprofiel of gewoon evergreen ronde staf voor ga gebruiken, wat makkelijker aan te brengen is. Ik heb wel gezien dat het kleinste profiel in de Strutz set 0,5 x 0,25 mm meet. Een maatje groter zo dus kunnen.
Voordat de bovenvleugel er op kan moeten eerst de machinegeweren gemonteerd worden. Ik had het advies van Silenoz opgevolgd en het Eduard setje gekocht. Maar wat is dat klein, zeg. Het vouwen ging al moeizaam, het lijmen ook, en tot overmaat van ramp brak er toen een stukje af, wat uit wandelen ging.
Resultaat: nog hooguit één MG over, terwijl ik er twee nodig heb. Voorlopig geen optie, dus heb ik de twee Aeroclub Spandaus schoongemaakt in gun metal geschilderd.

photo 330691

Straks dry-brushen met zwart. Wel ga ik de onderdeeltjes voor munitie aan- en afvoer (11 en 12) van het Eduard setje gebruiken.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 sep, 2015 13:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7919
Woonplaats: Ingelmunster
jammer van die mg's, is inderdaad een fijn werkje, maar vond het nog meevallen. Sorry voor het ongemak

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 sep, 2015 16:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Waarschijnlijk doe ik iets verkeerd; ik heb geprobeerd met pincet de boel te buigen, een tangeltje leek me te grof. Maar ik kan de tweede MG natuurlijk als oefenobject gebruiken :)

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 sep, 2015 16:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7919
Woonplaats: Ingelmunster
meestal neem ik daar een fijn platbektangetje zonder tanden voor:

Afbeelding

de koelmantel heb ik gerold tot deze aansloot op de achterzijde van verschillende boortjes tot de 2 zijden elkaar raakten. voor de verbinding heb ik gekozen om te solderen, de eerste ging redelijk vlot, de tweede iets minder wegens de eerste ging te vlot

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 sep, 2015 17:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Eens kijken of ze die bij Modelbrouwers hebben; heb ik meteen wat om te kopen met mijn waardebon :wink:

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 sep, 2015 19:33 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 23 apr, 2013 20:22 pm
Berichten: 1555
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Een zeer welverdiende Waardebon !! Gefeliciteerd nogmaals!

_________________
N1K1 1:72 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 8#p1045038

Mil Mi-2 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 25&t=51829

KLM Bo105 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 46&t=50937


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 sep, 2015 16:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De Aeroclub machinegeweertjes op hun plaats gelijmd; de munitie feeds moeten er nog op. Om commentaar over duikboten te vermijden, heb ik de prop er maar op gezet :wink:

photo 330952

Volgende stap: de Aeroclub mal instellen. Eerst de mal breedte ingesteld net binnen de bevestigingspunten van de V-stijlen op de ondervleugel. Daarna de onderlinge afstand van de vleugels en de stagger opgemeten op de plaats waar de vleugels op de mal zullen liggen. Afstand 20 mm, stagger 17,5 mm, dat geeft een hoek tussen de vleugelvoorranden van 48,8 graden t.a.v. de horizontaal, dus 41,2 graden t.a.v. de verticaal ...... en de mal gaat maar tot zo'n 30 graden met uitloop tot 40 graden; dan zit ie tegen z'n aanslagen.
Dus de aanslagen losgemaakt en een malletje voor de juiste hoek uit plastic gesneden. Trial-and-error ingesteld en in de goede stand vastgezet.

photo 330951

De echte test voor de uitlijning wordt de stand van de voorste cabanestijlen (de lange en de korte), die moeten zuiver verticaal staan.

photo 325124

Dat is pas te controleren als alles in de mal zit.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 sep, 2015 16:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18530
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik blijf het een apart stuk gereedschap vinden.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 149 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 15  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 72 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement