Na een weekje weer wat gedaan aan de D.XIII. Staartdelen zijn geschilderd, nadat ik eerst de PE control horns op hun plaats had gelijmd. Gebruikelijke techniek: gaatje aanprikken op de goede plaats, ondiep gaatje van 0,7 mm boren, PE control horn in de pincet pakken, indopen in een druppel dunne secondelijm op een glasplaatje en (recht!) op zijn plaats zetten. Daarna even zekeren met nog een druppeltje dunne cyano, aangebracht met een dun metaaldraadje. De roeren blijven los tot het eind, zo'n beetje.
Dan wordt het langzamerhand tijd om de bovenvleugel op het model te lijmen. Eerst gepast op mijn "custom made" polystyreen tweedekker assemblage malletje. Dat paste niet echt lekker, omdat ik dat pas gemaakt had op het demo model, en kennelijk de vleugelkoorde van het echte model iets groter was. Maar daar helpt een mes tegen. Erger was dat de gaatjes voor de cabane stijlen in romp niet opgelijnd waren met die in de bovenvleugel als de onderdelen in de mal lagen; de stijlen zouden dus niet verticaal komen te staan, en daarvan weet ik dat het erg storend is. Er zit dus niets anders op dan toch maar de Aeroclub bi-plane assembly jig te gebruiken, en dan goed op te letten dat de stijlen verticaal lopen.
Uit de foto's valt af te leiden dat de vleugelstijlen en de lange stijl van cabane naar onderkant romp op schaal 0,9 mm breed moeten zijn. Ik ga daarvoor de messing stroomlijnprofielen van Strutz gebruiken (0,95 x 0,55 mm), die ik waarschijnlijk eerst als V-stijl ga solderen. De achterste cabanestijlen hebben een breedte van 0,6 mm; ik weet nog niet of ik daar stroomlijnprofiel of gewoon evergreen ronde staf voor ga gebruiken, wat makkelijker aan te brengen is. Ik heb wel gezien dat het kleinste profiel in de Strutz set 0,5 x 0,25 mm meet. Een maatje groter zo dus kunnen.
Voordat de bovenvleugel er op kan moeten eerst de machinegeweren gemonteerd worden. Ik had het advies van Silenoz opgevolgd en het Eduard setje gekocht. Maar wat is dat klein, zeg. Het vouwen ging al moeizaam, het lijmen ook, en tot overmaat van ramp brak er toen een stukje af, wat uit wandelen ging.
Resultaat: nog hooguit één MG over, terwijl ik er twee nodig heb. Voorlopig geen optie, dus heb ik de twee Aeroclub Spandaus schoongemaakt in gun metal geschilderd.
Straks dry-brushen met zwart. Wel ga ik de onderdeeltjes voor munitie aan- en afvoer (11 en 12) van het Eduard setje gebruiken.
Rob
_________________
----------------
Bouwverslagen op
http://www.hollandaircraft.nl/De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.