Medestrijders…
nog twee nachtjes slapen en dan gaat deze GB eindelijk van start !!! Wat mij betreft een mooi moment om even wat aandacht te besteden aan mijn overige beoogde projecten voor deze GB. In dit topic gaan we eens even kijken naar #2 uit het lijstje van mijn “Sushi-Defenders”, en wederom zal het daarbij om een Phantom gaan. Deze bouw zal echter wat meer “voeten in den aarde” hebben… Ben je enkel geïnteresseerd in de bouw-plaatjes, dan kun je deze openings-post overslaan. Een ieder welke tevens geïnteresseerd is in het achterliggende verhaal van een bouw, wens ik bij deze veel leesplezier toe.
In mijn eerste topic (RF-4EJ, 57-6906 // 906 “Shark Mouth”) heb ik jullie reeds iets verteld betreffende de JASDF Recce-Phantom’s maar uiteraard valt er nog véél meer over te vertellen, en dat doet Ruudje dan ook érg graag. Initieel heeft de JASDF 14 RF-4E’s in gebruik genomen. Van deze toestellen zijn er door de jaren heen helaas 2 verloren gegaan. Ogenschijnlijk was dit een érg groot verlies voor de JASDF. In 1992 werd besloten om een aantal
F-4EJ’s toe te voegen aan het 501 Hikotai. Hiervoor werden in het totaal 15 F-4EJ’s geselecteerd waarvan 8 stuks tot de zogenaamde “KAI-standaard” (een soort van F-4 “MLU”) behoorden.
Om deze F-4EJ’s geschikt te maken voor de Recce-taak, werden een aantal externe Recce-systemen ontwikkeld welke onder het “center-line station” worden gedragen. Deze systemen zijn o.a:
• TACER (TACtical Electronic Recconaissance), een electronische verkennings-pod welke tevens is uitgerust met een tactische data-link
• TAC-pod (TACtical Recce-pod), uitgerust met KS-135A & KS-95B kamera’s
• D-500UR IR, een infra-rood detectie- / kamera-systeem
• LOROP (LOng Range Oblique Photography), uitgerust met een KS-146B kamera.
Zó beste brouwers, en dat brengt mij dan tot het tweede brouwsel voor deze GB. Allereerst gaan we maar eens kijken welke opties ik tot mijn beschikking heb. Zoals ik reeds in het eerste topic heb toegelicht, bouw ik graag een toestel wat ik zelf heb mogen aanschouwen gedurende mijn bezoekje aan Hyakuri AB en dus is het noodzaak om even in de nummertjes te duiken. In de titel van dit topic heb ik aangegeven dat ik voor een zogenaamde “Hi Vis” (High Visibility) variant heb gekozen. Eigenlijk is dit een beetje misleidend daar óók deze RF-4EJ keurig netjes van een camouflage-jasje zal worden voorzien. Wat ik eigenlijk bedoel is dat ik voor het standaard camouflage-schema kies, zoals dat tevens door de JASDF RF-4E’s word gedragen. Voor degene welke nu een beetje confuus zijn: VREES NIET !!! Vermoedelijk zal mijn derde topic het een en ander wel duidelijk maken. Anyway’s, mijn foto-achief heeft me geleerd dat ik voor deze bouw de keuze heb uit de navolgende opties:
57-6371 // 371
57-6372 // 372
57-6374 // 374
Tsja, en dan komen we dus uit op mijn eerdere opmerking bettreffende het feit dat deze bouw nogal wat “voeten in den aarde” zal hebben… Na enig speurwerk is namelijk gebleken dat geen van de nummertjes-opties aanwezig is op de diverse decal-sheets welke ik tot mijn beschikking heb. Dat word dus wat knip & plak werk, waarbij ik me momenteel heb toegelegd op 57-6374 // 374. Het (voor mij) enige ontbrekende nummertje uit deze reeks is de “7”, maar ik ben ervan overtuigd dat mijn talenten mij zullen toestaan om dit razend lastige nummertje te fabriceren uit wat overgebleven decal-materiaal…!!!
De volgende uitdaging wordt gevormd door het feit dat ik voor deze bouw gebruik ga maken van de navolgende doos:
In de basis hebben we hier te maken met een Revell-kloon maar uiteraard was het mij eveneens opgevallen dat we hier met een GAF-exemplaar (German Air Force) te maken hebben, of-te-wel een F-4F !!! En daar komen de “voetjes & aarde” wederom om de welbekende hoek kijken. Ik kan me goed voorstellen dat voor de meeste mensen er wellicht weinig verschil te ontdekken is, maar vertrouw erop dat deze F-4 sterk afwijkt van het door mij beoogde model. Nou ga ik me écht niet druk maken over elke individuele schakelaar in het kantoor van Piet Piloot, maar er zijn toch wel een paar zaken welke de nodige aandacht verdienen.
Ten eerste zullen we even op jacht moeten gaan naar het juiste hoogte roer. De JASDF F-4’s maken immers gebruik van het zogenaamde
“slotted type” in plaats van het
“non-slotted type” zoals dat door de GAF werd gebruikt.
Verder zullen we op jacht moeten gaan naar de juiste vleugels. De JASDF maakte gebruik van een zogenaamde
“Hard Wing”. Deze
“Hard Wing” verschilt in het feit dat ze niet is uitgerust met de zogenaamde
“Slotted Slat’s” aan de vleugeltips.
Tevens is deze vleugel niet uitgerust met de zogenaamde
“Manouevering Slat’s” welke zich aan de voorzijde van de vleugel-voorrand bevinden. Om deze
“Manouevering Slat’s” te faciliteren, bevinden zich aan de onderzijde van de vleugel een drie-tal “knobbels” welke het schanier-mechanisme herbergen. Aan de linker-zijde de vleugel zoals we die in de doos aantreffen en aan de rechterzijde de vleugel welke we eigenlijk nodig hebben…
Voor degene welke nu door de bomen het bos niet meer zien… Wellicht dat dit YOUTUBE-filmpje wat meer duidelijkheid verschaft:
https://www.youtube.com/watch?v=rdcSAM74Oh4 Gelukkig zijn er nog wel een paar Hasegawa F-4’s in mijn zolderwinkel te vinden dus ik denk dat ik met een ingenieuze doordachte “wisseltruc” een heel eind ga komen om deze correcties uit te voeren. Het is overigens niet enkel “kommer & kwel” want gelukkig beschikt deze F-4 wel over de gewenste
“Fin-Cap”.
Het enige wat dan nog overblijft is het vinden van de juiste
decal-sheet en de benodigde
Recce-pod’s zoals die door 501 Hikotai RF-4EJ’s worden gebruikt.
Aangezien dat ik reeds kort na mijn bezoek aan Hyakuri (in 2006) met de gedachte speelde om deze rakkers ooit eens in de schaal 1/48 te bouwen, heb ik door de jaren heen links & rechts de diverse spulletjes bij elkaar gesprokkeld. Daarbij voel ik me overigens enigszins verplicht om mijn dank uit te spreken betreffende de importeur, welke mij keer op keer op excellente wijze heeft ondersteund om de diverse zaken bij elkaar te krijgen !!!
De benodigde
decals voor deze bouw zijn afkomstig uit de originele Hasegawa RF-4EJ
“Recon Phantom” editie, in de schaal 1/48. Ook de benodigde Recce-pod’s zijn daarin terug te vinden. De desbetreffende doos is den deze:
http://www.1999.co.jp/eng/10124798 De reden dat ik deze doos niet voor de bouw van mijn 2e avontuur gebruik is een beetje meerledig. In de eerste plaats heb ik reeds een groot aantal Hasegawa F-4’s in mijn”stash” en ben ik dus eigenlijk té beroerd om nogmaals veel eurootjes uit te geven voor het zóveelste exemplaar. Daarnaast gaat het bij de desbetreffende bewuste doos om een RF-4EJ “KAI”, en dat is nou nét ff niet wat ik zoek voor deze bouw… In mijn derde topic zal ik wat meer aandacht besteden aan de “KAI”-variant en wellicht dat er dan wat meer duidelijk word waarom ik dus voor de F-4F editie heb gekozen.
Wat ik echter wél nodig had was de bijgevoegde selectie aan Recce-pod’s. Na een grondige inspectie van het voorgaande linkje werd mij duidelijk dat Hasegawa deze benodigde onderdelen keurig netjes op één additionele sprue had samengebracht. Jullie raden het waarschijnlijk al; wederom een vriendelijk verzoekje aan de importeur…
Deze RF-4EJ zal worden uitgerust met een LOROP Photo-pod. Helaas werd ik getrakteerd op een “minder perfect” rekje, maar ik ben ervan overtuigd dat mijn vaardigheden ver genoeg gevorderd zijn om het een en ander toonbaar te maken. Niet méér dan een kleine “extra” uitdaging zullen we maar zeggen…
Zó beste brouwers, en daarmee liggen dus tevens alle spulletjes klaar voor mijn tweede project.
Gr. Ruud.