Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 5:17 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 31 aug, 2017 23:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 22 aug, 2017 17:04 pm
Berichten: 70
Hallo,

Mijn naam is Ben en ik heb het modelbouwen weer opgepakt sinds ik +- 7 jaar geleden gestopt ben. Ik heb in deze vroegere periode af en toe ook wat op het forum gepost en verder heel veel verslagen gelezen. Ik heb hier altijd veel van geleerd en vond het lezen van bouwverslagen altijd erg leuk, dus daarom wil ik hier mijn knutselwerkjes laten zien.


Afgelopen week(en) heb ik mij bezig gehouden met deze P47M …

Afbeelding

Afbeelding


… en dat beviel erg goed, dus ik wilde wel eens wat groters bouwen. Nu heb ik deze Junkers 88A-4 tegelijkertijd met de p47M tweedehands overgenomen en dat leek mij het perfect leidend voorwerp van dit verslag.

__________________________________________________________________________________
Achtergrond

Maar een Junkers 88? Wasda? De Junkers 88 was een zogenaamde Schnellbomber welke te snel zou zijn om onderschept te worden door vijandelijke jagers. Het ontwerpen begon in 1935 door Junkers. Na een aantal prototypes waren de eerste 12 vliegtuigen net klaar voor de invasie in Polen in 1939.

De eerste prototypes waren ontworpen als duikbommenwerpers (de standaard A-1 versie). Hier bleek echter te veel stress op het airframe te ontstaan waardoor de hoek van de duik werd verminderd naar 45 graden. Dit werd uiteindelijk de A-4, het vliegtuig dat ik ga bouwen.

Er zijn nog een aantal andere configuraties, zoals de Ju 88C serie (fighter bomber), Ju 88P (attack bomber), Ju88G (night-fighter). De Ju88C was verder ontworpen als een heavy fighther met de toevoeging van machinegeweren, maar bleek vrij log te zijn. Hij was verder wel efficient als night-fighther, welke door ontwikkeld werd tot de Ju88G.

De Ju88 was uiteindelijk een van de belangrijkste vliegtuigen van de Luftwaffe en er zijn uiteindelijk 16.000 Ju88 gebouwd in heel veel verschillende varianten, met in feite de basis structuur van het zelfde vliegtuig.

Afbeelding



__________________________________________________________________________________
De inhoud van de doos

Zoals gebruikelijk bij het begin van een bouwverslag, een paar plaatjes van het te gebouwen worden onderwerp:

De doos waar alles in komt. Zoals jullie zien is de doos een beetje beschadigd, maar alle onderdelen zijn nog heel en compleet; prima te bouwen dus!

Afbeelding


De sprues (sommige zijn dubbel, zoals van de motoren, maar die heb ik maar 1x op de foto gezet, dat scheelt weer een mb download capaciteit!). Ik moet zeggen dat de onderdelen erg goede details hebben en scherp zijn gegoten. Het glaswerk is ook mooi helder, dus misschien is er straks ook nog wat te zien van de erg gedetailleerde cockpit! :)

Afbeelding

Afbeelding


En de decals (heel veel kleine lettertjes). Wat ik altijd jammer vind is dat Revell nooit de swastikas mee levert. Wel begrijpelijk na wat er een aantal jaartjes terug is gebeurt, maar toch. Het is niet alsof men met een modelbouw vliegtuig gaat zitten rondzwaaien in Charlottesville ofzo?

Afbeelding


De bouwhandleiding zat overigens niet meer in de doos, dus die heb ik zelf nog ergens van internet afgeplukt (zonder handleiding zijn het wat veel onderdeeltjes om zelf in elkaar te puzzelen ;) )

Volgens mij is dit een goede kit van Revell (een heleaal niew ontworpen kit uit 2011) en ik heb er erg veel zin in om hem te bouwen!

Overigens voor de geïnteresseerden, hier is een erg goed filmverslag te vinden van de bouw van deze kit (de bouwer heeft ook andere interessante verslagen, zeker aan te raden!)



__________________________________________________________________________________
Het begin is er!

Waar ik altijd als eerste mee begin is van die vervelende Revell dozen de bovenkant opensnijden zodat ik alle sprues makkelijk kan opruimen

Afbeelding


Vervolgens heb ik de onderdelen van de cockpit en de romp aan elkaar gehangen met wat stukjes tape om te kijken of er hele grote kieren ontstaan. Ik wil overigens nog even kwijt dat ik echt niet snap waarom Revell er voor heeft gekozen om de romp uit 8 delen te maken; twee helften van de cockpit, de bodem van de cockpit, dashboard en plafond van de cockpit, twee romphelften, en plafond van de romp!!! Dit had toch makkelijk in 2 helften gelevered kunnen worden zoals bij elk normaal vliegtuig? Dat scheelt tijdens de bouw een hoop minder werk met uitlijnen en naden wegwerken!

Al met al is de passing niet heel slecht van de 8 delen van de romp, vooral bij de cockpit (die dus uit 5 delen bestaat die netjes bij elkaar moeten komen) zijn er wat kieren met de aansluiting op de vleugels en romp

Afbeelding


Overigens, de 4 onderdelen per motor-gondel (wat ik ook niet snap waarom dit niet gewoon 2 helften kunnen zijn? Het lijkt wel of revell gewoon extra onderdeeltjes is gaan toevoegen om het “niveau” van de kit om hoog te krijgen) sluiten ook niet echt netjes aan op elkaar en op de vleugel.

Afbeelding


Waar ik Revell wel weer een goed compliment over moet geven is de grote aanwezigheid van details! Volgens mij is het zo ongeveer een complete cockpit, en met een beetje geluk is hier straks na het dichtplakken van de romp ook nog wat van te zien door de grote hoeveelheid ramen!

Als klein beginnetje heb ik subassemblages gemaakt van de onderdeeltjes in de cockpit en ze in de primer gezet (grijze primer spuitbus van de Action).

Afbeelding


Ook hebben ze alvast een eerste laagje verf gekregen. Revell vind dat dit Nr. 77 Staubgrau moet worden, maar dit vond ik toch net wat te donker omdat cockpits altijd van die zwarte gaten zijn. Daarom heb ik kleur wat lichter gemaakt zodat er straks misschien nog wat te zien is.

Afbeelding

Afbeelding



__________________________________________________________________________________

Dus, tot zo ver ben ik gekomen. Laat maar horen wat jullie er van vinden! Tips, trucs, en kritiek zijn altijd welkom! :)

Groeten, Ben


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 sep, 2017 0:11 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1707
Welkom terug Ben.

Persoonlijk houdt ik me meer bezig met de snellere rakkers maar je P-47 ziet er prima uit ! Ik ben benieuwd naar je Sjuutje.

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 sep, 2017 12:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7919
Woonplaats: Ingelmunster
Die P-47 ziet er ferm geslaagd uit. Is dit de Revell op 1/72?

De Ju-88 ziet er heel gedetailleerd uit, succes...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 sep, 2017 21:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 22 aug, 2017 17:04 pm
Berichten: 70
Bedankt voor de complimenten! :mrgreen:

Citaat:
Is dit de Revell op 1/72?


Yes! Ik moet zeggen, erg leuk modelletje wat bijna zo goed als in elkaar valt! Alleen nog een beetje verfwerk nodig :wink: Ik kan hem zeker aanraden (of een van de andere P47's van Revell, welke met dezelfde mallen gemaakt zijn)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 sep, 2017 13:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 22 aug, 2017 17:04 pm
Berichten: 70
Hallo,

Ik heb de afgelopen paar dagen weer wat aan mijn Ju 88A-4 kunnen werken. Hier de resultaten:
__________________________________________________________________________________
De cockpit en de romp

Ik was gebleven bij het schilderen van de cockpit onderdeeltjes. Na een tweede laagje verf zagen de onderdeeltjes er zo uit in het daglicht:

Afbeelding


Hierna heb ik een aantal details geschilderd. Ik ben hier in eerste opzicht uitgegaan van deze site welke erg mooie fotos heeft van een Ju88A-4 cockpit in restauratie. Ik vond het echter wel wat saai allemaal, dus heb ik besloten om hier en daar wat extra kleurtjes toe te voegen om het wat op te fleuren.

Afbeelding

Afbeelding


Het lichtroze/huidskleur vakje op de boenvstaande foto is geschildered in deze kleur omdat dit onderdeel van hout was (althans in de gerestsaureerde Ju88).

Als je hier namelijk na een beschermlaag te hebben aangebracht met blanke lak met een beetje burnt umber olieverf overheen gaat met een wat stugge kwast krijg je iets wat lijkt op houtnerven.

Afbeelding


Ik heb verder ook nog riempjes gemaakt van dunne strookjes beschilderede tape op de stoelen.

Afbeelding


Na de decals aangebracht hebben op het cockpit paneel (waar ik even geen foto van heb gemaakt) en alles vervolgens gesealed te hebben met blanke lak (acryl spuitlak van de action, zodat de onderliggende verf niet oplost met terpentine) heb ik alles ondergekliedered met verdunde van dycke bruin olieverf en weer weggepoetst (en ja, dat past allemaal in 1 zin).

Na een snelle drybrush met iets lichtblauws heb ik alles mat gespoten met een spuitbus met met matte vernis en vervolgens en de cockpit los inelkaar gezet en een aantal fotos buiten gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
(met cockpit paneel, een van de weinige fotos waar het opstaat. Hier heb ik uiteindelijk met nog wat glimlak de metertjes aangestipt om glas na te bootsen)


Na de cockpit was het tijd om met de romp bezig te gaan zijn. Ik heb eerst in totaal +- 1 mm weggevijld van beide romp kanten om te zorgen dat de bodem van de cockpit past. De romp was op dit punt net iets te breed, waardoor de bodemplaat nu netjes past. Het nadeel van deze actie is overigens wel dat je ook wat weg moet halen aan de binnenkant zodat de wanden van de cockpit netjes passen.

Afbeelding


Met wat lijm en overtuigingskracht kreeg ik uiteindelijk toch alles netjes geplakt. Ik heb ook nog een aantal kiertjes op het plafond van de romp gevuld met stukjes styreen en overgoten met lijm. Als dit uitgehard is kan ik dit vervolgens mooi netjes glad schuren en de paneel lijnen herstellen


Afbeelding

Afbeelding


Ik heb ook de cockpit geassembleerd en in de romp gelijmd. Dit had wat meer voeten in de aarde omdat ik de romp iets smaller had gemaakt en hier 5 (!!!!!) stukken plastic netjes bijelkaar moesten komen. Uiteindelijk is het allemaal wel gelukt, maar het heeft wat moeite gekost. Het lijkt overigens of er soms nog wat kiertjes zijn, maar dit is verf van het schilderen van de cockpit. (ik heb de lijmnaden wel schoongemaakt, dus het moest stevig genoeg zijn als het is uitgehard)

Afbeelding

Afbeelding


Uiteindelijk ook nog wat kleine klusjes gedaan zoals de wielbakken schilderen, en de staartvleugels, kleppen, en motorbehuizingen schuren

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



__________________________________________________________________________________

Tot zo ver, laat maar horen wat jullie er van vinden! :)

Groeten, Ben


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 sep, 2017 19:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Je bent zo lekker bezig, het gaat vlot. Echter vind ik 1 mm. van de romphelften afhalen wel heel veel. Gaat je canopy wel passen?

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 sep, 2017 22:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 22 aug, 2017 17:04 pm
Berichten: 70
fvdm schreef:
Je bent zo lekker bezig, het gaat vlot. Echter vind ik 1 mm. van de romphelften afhalen wel heel veel. Gaat je canopy wel passen?



Bedankt voor je bericht :D Nee, ik denk dat dat geen probleem op gaat leveren. Als je naar deze twee fotos kijkt zie je dat de romphelften waar ik iets afgevijld heb halverwege de "onderplaat" van de cockpit stoppen. De canopy zit verder vast aan de "zijkanten" van de cockpit, welke vastgehouden worden aan de "boogjes" die over de cockpit heen zitten. Er is dus niks veranderd aan de plekken waar de glazen delen van de canopy komen, dus als Revell deze goed heeft gemaakt past het allemaal! :wink:

Afbeelding

Afbeelding

groeten, Ben


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 sep, 2017 6:46 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7919
Woonplaats: Ingelmunster
En het voorste canopystuk? Hopelijk komt het goed, wel mooie werken tot nu toe

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 sep, 2017 19:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 22 aug, 2017 17:04 pm
Berichten: 70
Hallo,

De afgelopen dagen ben ik weer met de Ju88 bezig geweest. Eigenlijk is het opvullen van naden, schuren, en herstellen geweest, dus ik denk niet de meest interessante update. Ik heb daarom hier ook niet zo heel veel fotos van, maar meer van het eindresultaat.
__________________________________________________________________________________
Vleugels, schuren, schuren, en nog eens schuren

Als eerste klusje heb ik alvast de wielbakken een kleurtje gegegen, en vervolgens geweathered met olieverf. Hier kom ik later minder goed bij, dus kan ik het beter nu doen.

Afbeelding


Na het schilderen van de wielbakken heb ik de motor-gondels op de vleugel gelijmd met extra lijm tussen de verbindingen, zodat de kieren werden opgevuld. Dit heb ik 2 nachtjes laten uitharden en vervolgens de vleugels en de romp (van de vorige update) gladgeschuurd en de verdwenen panel lines hersteld.

Afbeelding

Afbeelding


Vervolgens heb ik de vleugels aan de romp gehangen en flink onder spanning gezet met tape. Hierdoor kon ik de kieren aan beide kanten goed wegdrukken, waardoor hier niks geschuurd hoefde te worden!

Afbeelding


En toen kwam de klus er aan waar ik eigenlijk het meeste tegen op zag bij dit vliegtuig; de vrij prominent aanwezige glasbak met honderd-duzent raampjes. Hiervoor heb ik dus ook maar een eduard masking setje aangeschaft om dit wat te vergemakkelijken.

Afbeelding


En met het glaswerk er op begint het ondertussen toch echt wel op een Ju88 te lijken!

Afbeelding


Al met al vond ik het masking setje toch wel heel erg prettig werken. Met de kleine stickertjes is het nog steeds een gepriegel (het is en blijft 1:72), maar je hoeft je in ieder geval geen zorgen te maken over de juiste vorm of dat de verf tussen de minuscule stukjes tape doorloopt die je als randje op hebt geplakt. Voor volgende modellen met dit soort aquaria ga ik zeker weer dit soort setjes aanschaffen!

Na nog een aantal kleine details op de vleugels te hebben geplaatst, o.a. de bom-rekken, was de Ju88 toch echt wel bijna klaar voor een eerste laagje verf. (die gaatjes op de vleugels zijn voor de airbrakes (is dit de term?) die gebruikt worden tijdens duikvluchten (het is en blijft een duik-bommenwerper). Op deze foto zie je ook dat het laatste raampje ontbreekt achteraan de badkuip onder de cockpit. Dit raampje paste niet goed. Dit raampje werd ook gebruikt als luik om in te stappen, welke ik dus gedwongen open moet laten staan. De rest van de glasbak paste wel netjes ;)

Afbeelding


Het laatste klusje was eigenlijk het plaatsen van 2 beugeltjes onder de romp. Hiervoor moest ik zelf gaatjes openen op aangegeven plekken voordat romp aan elkaar geplakt zou worden. Echter, ik was even met mijn stomme kop vergeten om te controleren hoe deze beugels uiteindelijk te zitten zouden komen en ik heb dus te veel gaatjes gemaakt. Dit kan allemaal wel opgevuld worden, maar ik heb toch het idee dat dit niet helemaal goed zit. Ook is het beugeltje maar een beetje miezerig dus ik ga deze vervangen door iets van koperdraad, wat net iets steviger is.

Afbeelding

Afbeelding


Maar ik heb nu beetje het probleem dat ik niet goed weet hoe ik het moet maken, en hoe deze beugeltjes moeten komen te zitten. Ik weet eigenlijk ook niet waar het onderdeel voor is dus ik kan er ook niet gericht op zoeken (een antenne misschien?). Zeker als je naar deze fotos kijkt zit het overal anders, en sommigen hebben ze ook niet:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Een van de weinige fotos waar het onderdeel op zichtbaar is op onderstaande foto (op een echt vliegtuig).

Afbeelding


Dus mijn vraag: Weet iemand hoe dit onderdeel heet, en hoe het precies moet zitten?

Ik denk dus zelf dat het er 2 zijn, in plaats van 1, en dat ze ongeveer onder het kruis horen te zitten. Maar helemaal zeker ben ik er dus niet van.


__________________________________________________________________________________

Tot zo ver, laat maar horen wat jullie er van vinden, en of iemand een idee heeft over die twee beugels onder de romp! :)

Groeten, Ben


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 sep, 2017 21:17 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10553
Woonplaats: Installation 05
Het zijn sowieso 2 sprieten, en op de tekening van het bruine toestel (registratie B3+AM) zijn ze juist afgebeeld. Ik zou even in mijn referenties moeten zoeken, maar volgens mij zijn het antennes voor de radio hoogtemeter. Dit instrument werd gebruikt bij de laatste daling bij het landen en kon exact de vlieghoogte boven de grond weergeven waarbij de gewone hoogtemeter vanaf een standaard luchtdruk werkt.

Je voortgang ziet er al erg netjes uit. Ik krijg hierdoor ook weer zin om een Ju88 te bouwen. :)


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 48 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement