Hallo,
Mijn naam is Ben en ik heb het modelbouwen weer opgepakt sinds ik +- 7 jaar geleden gestopt ben. Ik heb in deze vroegere periode af en toe ook wat op het forum gepost en verder heel veel verslagen gelezen. Ik heb hier altijd veel van geleerd en vond het lezen van bouwverslagen altijd erg leuk, dus daarom wil ik hier mijn knutselwerkjes laten zien.
Afgelopen week(en) heb ik mij bezig gehouden met deze P47M …
… en dat beviel erg goed, dus ik wilde wel eens wat groters bouwen. Nu heb ik deze Junkers 88A-4 tegelijkertijd met de p47M tweedehands overgenomen en dat leek mij het perfect leidend voorwerp van dit verslag.
__________________________________________________________________________________
AchtergrondMaar een Junkers 88? Wasda? De Junkers 88 was een zogenaamde Schnellbomber welke te snel zou zijn om onderschept te worden door vijandelijke jagers. Het ontwerpen begon in 1935 door Junkers. Na een aantal prototypes waren de eerste 12 vliegtuigen net klaar voor de invasie in Polen in 1939.
De eerste prototypes waren ontworpen als duikbommenwerpers (de standaard A-1 versie). Hier bleek echter te veel stress op het airframe te ontstaan waardoor de hoek van de duik werd verminderd naar 45 graden. Dit werd uiteindelijk de A-4, het vliegtuig dat ik ga bouwen.
Er zijn nog een aantal andere configuraties, zoals de Ju 88C serie (fighter bomber), Ju 88P (attack bomber), Ju88G (night-fighter). De Ju88C was verder ontworpen als een heavy fighther met de toevoeging van machinegeweren, maar bleek vrij log te zijn. Hij was verder wel efficient als night-fighther, welke door ontwikkeld werd tot de Ju88G.
De Ju88 was uiteindelijk een van de belangrijkste vliegtuigen van de Luftwaffe en er zijn uiteindelijk 16.000 Ju88 gebouwd in heel veel verschillende varianten, met in feite de basis structuur van het zelfde vliegtuig.
__________________________________________________________________________________
De inhoud van de doosZoals gebruikelijk bij het begin van een bouwverslag, een paar plaatjes van het te gebouwen worden onderwerp:
De doos waar alles in komt. Zoals jullie zien is de doos een beetje beschadigd, maar alle onderdelen zijn nog heel en compleet; prima te bouwen dus!
De sprues (sommige zijn dubbel, zoals van de motoren, maar die heb ik maar 1x op de foto gezet, dat scheelt weer een mb download capaciteit!). Ik moet zeggen dat de onderdelen erg goede details hebben en scherp zijn gegoten. Het glaswerk is ook mooi helder, dus misschien is er straks ook nog wat te zien van de erg gedetailleerde cockpit!
En de decals (heel veel kleine lettertjes). Wat ik altijd jammer vind is dat Revell nooit de swastikas mee levert. Wel begrijpelijk na wat er een aantal jaartjes terug is gebeurt, maar toch. Het is niet alsof men met een modelbouw vliegtuig gaat zitten rondzwaaien in Charlottesville ofzo?
De bouwhandleiding zat overigens niet meer in de doos, dus die heb ik zelf nog ergens van internet afgeplukt (zonder handleiding zijn het wat veel onderdeeltjes om zelf in elkaar te puzzelen
)
Volgens mij is dit een goede kit van Revell (een heleaal niew ontworpen kit uit 2011) en ik heb er erg veel zin in om hem te bouwen!
Overigens voor de geïnteresseerden,
hier is een erg goed filmverslag te vinden van de bouw van deze kit (de bouwer heeft ook andere interessante verslagen, zeker aan te raden!)
__________________________________________________________________________________
Het begin is er!Waar ik altijd als eerste mee begin is van die vervelende Revell dozen de bovenkant opensnijden zodat ik alle sprues makkelijk kan opruimen
Vervolgens heb ik de onderdelen van de cockpit en de romp aan elkaar gehangen met wat stukjes tape om te kijken of er hele grote kieren ontstaan. Ik wil overigens nog even kwijt dat ik echt niet snap waarom Revell er voor heeft gekozen om de romp uit 8 delen te maken; twee helften van de cockpit, de bodem van de cockpit, dashboard en plafond van de cockpit, twee romphelften, en plafond van de romp!!! Dit had toch makkelijk in 2 helften gelevered kunnen worden zoals bij elk normaal vliegtuig? Dat scheelt tijdens de bouw een hoop minder werk met uitlijnen en naden wegwerken!
Al met al is de passing niet heel slecht van de 8 delen van de romp, vooral bij de cockpit (die dus uit 5 delen bestaat die netjes bij elkaar moeten komen) zijn er wat kieren met de aansluiting op de vleugels en romp
Overigens, de 4 onderdelen per motor-gondel (wat ik ook niet snap waarom dit niet gewoon 2 helften kunnen zijn? Het lijkt wel of revell gewoon extra onderdeeltjes is gaan toevoegen om het “niveau” van de kit om hoog te krijgen) sluiten ook niet echt netjes aan op elkaar en op de vleugel.
Waar ik Revell wel weer een goed compliment over moet geven is de grote aanwezigheid van details! Volgens mij is het zo ongeveer een complete cockpit, en met een beetje geluk is hier straks na het dichtplakken van de romp ook nog wat van te zien door de grote hoeveelheid ramen!
Als klein beginnetje heb ik subassemblages gemaakt van de onderdeeltjes in de cockpit en ze in de primer gezet (grijze primer spuitbus van de Action).
Ook hebben ze alvast een eerste laagje verf gekregen. Revell vind dat dit Nr. 77 Staubgrau moet worden, maar dit vond ik toch net wat te donker omdat cockpits altijd van die zwarte gaten zijn. Daarom heb ik kleur wat lichter gemaakt zodat er straks misschien nog wat te zien is.
__________________________________________________________________________________
Dus, tot zo ver ben ik gekomen. Laat maar horen wat jullie er van vinden! Tips, trucs, en kritiek zijn altijd welkom!
Groeten, Ben