Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 4:53 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 28 jul, 2014 12:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 feb, 2014 12:23 pm
Berichten: 728
Dag collega modelbrouwers, nu de do.18 in de eindfase zit, is het opnieuw tijd om dit beest van stal te halen.
Schrik niet, want het is opnieuw een restauratieprojectje. Allez, projectje... het is één van de grootste die ik tot nu toe reeds heb aangenomen.

Waarover gaat het in dit geval? Een 1/48 Lancaster bommenwerper. Een te mooie (lees: te dure) kit om te slopen of weg te gooien.Het ding werd gered door m'n vader, tesamen met een 100-tal andere modellen van een modelbouwer die er mee gestopt was. En nu is het mijn doel om deze weer toonbaar te krijgen. Het is een uitstapje in 1/48, deze schaal is normaal te groot voor mij.

Het goeie aan de zaak is, is dat de originele doos nog aanwezig was en dat er nog wat sprues in lagen. De kit is dus zo goed als volledig. Wat niet aanwezig was heb ik ondertussen reeds nagemaakt.

Foto van de doos met inhoud, na demontage en sorteren van de onderdelen.

Afbeelding

We beginnen met het schilderen van de mennekes. Eerst de basis volledig inkleuren.

Afbeelding

En na een washje

Afbeelding

Daarna even kijken of we iets konden doen aan de canopy. Deze zag er pijnlijk lelijk uit.

Afbeelding

Wat schrapen met een mesje, wat schuren met een oud velletje schuurpapier. Daarna de nail-polish schuurstaafjes erbijnemen en opblinken met keramische kookplaatreiniger en een brillenpoetsdoekje. Daarna een badje Sol+ en krijgen we dit. Toch iets beter.

Afbeelding


Interieur opnieuw opgebouwd, verloren onderdeeltjes nagemaakt (of toch de illusie gewekt)

Afbeelding

Volgende etappe is het interieur schilderen. Hier even het net zitten afstruinen naar wat kleuren. Ik hoor overal zwart interieur met stukken interior green... Ik ga me houden aan: alles groen binnenin en het gedeelte voor de bombardier in zwart. Dit is ook wat ik het meeste heb gezien en gelezen. Het "meubilair" in de geschutskoepels gaat voor zilver, de binnenwanden, zal ik nog wel zien.

Enfin, da's voer voor een volgende update.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 aug, 2014 20:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 13 jan, 2014 20:29 pm
Berichten: 1525
Gaaf! Een lanc is altijd goed. Succes met deze prachtige vliegmachine :brouw: . Wat zijn er trouwens veel reparatieprojecten tegewoordig.
Friso

_________________
Doe mee met de Aeronautica-GB! Klik hier!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 aug, 2014 10:23 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 feb, 2014 12:23 pm
Berichten: 728
En vanavond doe ik wat verder met deze. Na het afronden van de Do.18 kunnen we deze verder bewerken.
Tsja, die reparatieprojecten, persoonlijk vind ik dat wel fijn om te doen. Er is geen man overboord als het misgaat en je kunt allerhande nieuwe technieken aanleren en verfijnen. Heel goed voor je creativiteit en probleemoplossend vermogen.

Ondertussen is de binnenkant van de romp reeds in z'n basiskleur gezet, vanavond detailleer ik dit wat meer.
Foto's volgen snel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 aug, 2014 12:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Mooi, zo'n grote Lanc. Ik ben benieuwd wat het gaat worden. Zo'n project is inderdaad een mooi platform om te te experimenteren.

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 aug, 2014 14:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 feb, 2014 12:23 pm
Berichten: 728
Gisteren nog wat zitten prutsen met de Lancaster en ondertussen toch al een begin gemaakt van het interieur.

Ik weet dat de kleur groen misschien niet echt representatief is voor het echte, maar het stoort mij niet dermate. Dit wordt nog wel afgezwakt door het bevuilen.

Afbeelding

Basiskleuren toegevoegd, nu kunnen we stilaan detailleren en decals plakken voor wat variatie.

Afbeelding

Even een dryfit, kon het niet laten.

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 aug, 2014 17:06 pm 
Offline
Verbannen

Geregistreerd: di 18 okt, 2011 11:05 am
Berichten: 295
woow wat een verschil al ik vindt het gaaf hoe mensen hun oude modellen omtoveren tot iets mooiers dan het al was. ik ga dit goed volgen hier kan ik wat van leren !


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 aug, 2014 22:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 feb, 2014 12:23 pm
Berichten: 728
Thx! Maar we zijn er nog lang niet :D

Vandaag even wat werk verzet aan de nieuwe prop die ik al ruwweg in mekaar had gezet. Beetje meer in profiel geschuurd.
Volgens mij, close enough. Wat vinden jullie?

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 aug, 2014 22:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2006 12:41 pm
Berichten: 6476
Woonplaats: Oss/ Duxford,UK
Pracht kist! Ik heb deze kit ook liggen.
Ik ben benieuwd hoe hij bouwt

Succes

Ferry

_________________
Mijn Album
Voor de liefhebbers: Walkarounds
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 08 aug, 2014 1:30 am 
Offline
Verbannen

Geregistreerd: di 18 okt, 2011 11:05 am
Berichten: 295
Props zien er goed uit ik doe het je niet na
gr evert


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 08 aug, 2014 13:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Knap staaltje scratch-werk hoor. Ik neem aan dat de witte het huisfabrikaat is. Wel een kleine opmerking, het lijkt alsof het tweede blad (op 4 uur) iets te schuin staat. Verder is het makkelijker om het te vergelijken wanneer alle propellers dezelfde kleur hebben. de kleur kan ook voor optisch bedrog zorgen natuurlijk.

Succes met de bouw van deze mooie kist.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 69 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement