Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 4:52 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 04 sep, 2014 20:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 20 aug, 2014 23:09 pm
Berichten: 38
Ik heb onlangs een Tornado van Revell gekocht. Mijn volgende project. Een heel andere kist dan de Hawker Hunter. Een schitterende doos waar in ieder geval voor mij veel uitdaging in zit. Deze kit is een vrij nieuwe uitgaven van Revell (vorig jaar meen ik). Deze uitvoering heeft een beschildering ter ere van een 50-jarige samenwerking tussen de luchtmachten van Duitsland en Amerika. Dat is aan de decalls heel duidelijk te zien. De amerikaanse en duitse vlaggen zijn beide vertegenwoordigd. Het is een dijk van een machine wat al weer heel wat jaartjes rondvliegt. Deze kisten doen het nog steeds goed.
Dan nu de doos en de inhoud ervan.

Afbeelding
Afbeelding

Zoals de doos aangeeft, veel details mogelijk aan de buitenkant van de kist. Alle kleppen kunnen natuurlijk ook dicht gemonteerd worden, maar dat wil ik niet doen. Alles wat open kan, gaat open.

Voor zover ik het kan beoordelen, zien de sprue's er goed uit.
Afbeelding
Afbeelding

De decalls.
Afbeelding

Het instructieboekje oogt behoorlijk ingewikkeld. Wordt goed opletten.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wat ik vreemd vind is de betekenis van dit stukje bouwbeschrijving. Hier moeten gaatjes geboord worden, maar bij een paar gaatjes staat nummer 93 met een kruis erdoor. Dit begrijp ik niet. Misschien 1 van de lezers?
Afbeelding

Als ik nummer 93 opzoek, is het de pagina met de decalls.
Afbeelding

Tot zover. Mijn werkzaamheden slokken zoveel tijd op dat het bouwtempo niet hoog zal liggen, maar ik hoop het verslag met enige regelmaat te updaten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 sep, 2014 21:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
De kit ziet er prachtig uit. Dat wordt vast een imposant apparaat als die af is, maar 93 stappen kan ik me goed voorstellen dat dat wel even duurt. Leuk om te lezen dat je 'm gaat bouwen met alles open. De cockpit ook dus?

Dat van die verwijzing naar stap 93 begrijp ik ook niet. Kan het een typefout zijn en had het niet stap 92 ofzo moeten zijn? Ik kan me voorstellen dat de laatste bouwstap iets te maken heeft met de plaatsing van de bommen etc. En daar hebben de gaten die je moet boren ook mee te maken denk ik.

Succes. Ik ga dit zeker volgen.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 sep, 2014 21:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 20 aug, 2014 23:09 pm
Berichten: 38
Ja de cockpit gaat ook open. Hoewel ik geen ervaring heb met PE setjes van bijvoorbeeld Eduard, denk ik er wel over om zo'n cockpit setje aan te schaffen. Wellicht ook een riem setje. En om het verhaal compleet te maken straks, wellicht ook de vliegtuigtrap. Hoe denken jullie over deze PE setjes voor deze kist? Ik heb helaas geen airbrush, maar ik ga mijn uiterste best doen om er een pronkstuk van te maken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 sep, 2014 23:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2055
Woonplaats: Gemert
Een dergelijke bouwinstructie van Revell heb ik maandag ook in de vingers gehad toen ik de 'nieuwe' 1/32 F4-F Phantom WTD61 van dit merk kocht. Nu is dat een kit waarvan de mallen dateren uit 1994 en Revell heeft er (net zoals andere kitboeren) een handje van om bestaande sprues in een nieuwe doos te stoppen met andere decals, in casu dus deze Phantom. Ook hier zijn in de bouwinstructie stappennummers doorgekruist. Ik heb er nog niet te veel aandacht aan geschonken omdat ik eerst wat andere kits wil af maken voordat ik hieraan begin.

Het lijkt er op dat die stappen niet uitgevoerd hoeven te worden in verband met de uitvoering die gemaakt moet worden. Ergens in de bouwinstructie zal aangegeven zijn wat je in die voorgeboorde gaten zou moeten plaatsen. Gaten in de lengterichting onderop de romp duiden vaak op plaatsing van een centerline pylon. Stel dat dit zo is, dan zou het goed mogelijk zijn dat jouw 45-44 tor in die fraaie uitdossing nooit met centerline pylon eronder heeft gevlogen. Waarom dan die gaatjes boren?

Waarom Revell niet een volledig aangepaste (hertekende) instructie heeft gemaakt ontgaat mij een beetje. Volgens Scalemates is 03987 een kit uit een nieuwe toolset. Kruisen plaatsen over stappennummers is bijna net zoveel werk als digitaal de symbolen voor de handelingen wegpoetsen.

Stop die handleiding maar weer weg en zet deze kit op de plank of in de kast en maak eerst de Hunter af. In het enthousiasme van een nieuw verworven kit zou je zomaar meteen willen beginnen met bouwen en in de valkuil terecht komen waar vele bouwers al in zijn gevallen (mijzelf incluis): een hele stapel onafgebouwde modellen in de kast wachtend op beter tijden. :D En dus ook niet - zoals gesuggereerd - snel die Hunter afmaken. Het is een vrijetijdsbesteding, geen wedstrijd.

Wees ook in den beginne voorzichtig met het aanschaffen van oh zo mooie after market add on zoals PE-setjes. Zolang je geen air brush hebt is het verstandiger te concentreren op goede bouw- en schildertechnieken. Ik zou dan liever geld uitgeven aan goed gereedschap (kwasten in soorten en maten, vijltjes, schuurpapier in diverse grids, mesjes, diverse 'fillers' en lijmsoorten). Dat komt altijd van pas, zowel nu als later.

Succes straks met deze en happy modelling.

Cheers, Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 sep, 2014 23:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 14 dec, 2010 9:13 am
Berichten: 119
Revell heeft de handleiding 'klaar' gemaakt voor custom decals. Als je in de handleiding kijkt onder stap 90 zie je dat je de keuze hebt om er een (waarschijnlijk) droptank onder te hangen. Door het doorstrepen van de 93 bij het boren van de gaatjes/het plaatsen van deze droptank proberen ze aan te geven dat je dit niet moet doen als je de decalinstructie volgt (als in, je gaat nooit de decal aan de onderzijde plaatsen als die tank ertegenaan zit) :)

_________________
Groet, Paul
-------
Af in 2014: 1/72 JU-87 G-2 , 1/72 A-10a Thunderbolt II voor War on Terror Groepsbouw, 1/72 Me-262 A-1a en 1/72 Me-163 voor groepsbouw Zu wenig & zu spät: Duitse operationele jets in WOII
WIP: 1/72 Eduard BF110 G2 / 1/72 Hobby Boss Heinkel HE-162 / 1/72 PM Model DFS-194


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 sep, 2014 11:12 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 20 aug, 2014 23:09 pm
Berichten: 38
Plasticprutser Peter schreef:
Het lijkt er op dat die stappen niet uitgevoerd hoeven te worden in verband met de uitvoering die gemaakt moet worden. Ergens in de bouwinstructie zal aangegeven zijn wat je in die voorgeboorde gaten zou moeten plaatsen. Gaten in de lengterichting onderop de romp duiden vaak op plaatsing van een centerline pylon. Stel dat dit zo is, dan zou het goed mogelijk zijn dat jouw 45-44 tor in die fraaie uitdossing nooit met centerline pylon eronder heeft gevlogen. Waarom dan die gaatjes boren?


Ik heb de foto's opgezocht van de echte versie. Welke foto ik ook bestudeer, nergens zie ik onder de romp een pylon of iets dergelijk hangen. Inderdaad heeft deze kist waarschijnlijk nooit met die dingen gevlogen. De gaten kan ik dan ook laten voor wat ze zijn (geen gaten dus).

Plasticprutser Peter schreef:
Stop die handleiding maar weer weg en zet deze kit op de plank of in de kast en maak eerst de Hunter af. In het enthousiasme van een nieuw verworven kit zou je zomaar meteen willen beginnen met bouwen en in de valkuil terecht komen waar vele bouwers al in zijn gevallen (mijzelf incluis): een hele stapel onafgebouwde modellen in de kast wachtend op beter tijden. :D En dus ook niet - zoals gesuggereerd - snel die Hunter afmaken. Het is een vrijetijdsbesteding, geen wedstrijd.


Volgens mij heb nergens gesuggereerd dat ik de Hunter snel wil afmaken. Ik heb er heel veel plezier in. Die Hunter gaat eerst af, dan begin ik met de Tornado. Wel denk ik na over het opwaarderen van de cockpit. Aangezien we daar als eerste mee beginnen straks, wil ik dan wel de spullen ervoor in huis hebben. Je weet nooit hoelang de levertijden zijn. :wink:

Een modelbrouw groet
Henk


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 sep, 2014 13:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2055
Woonplaats: Gemert
Ene Lex suggereerde om snel de Hunter af te bouwen....


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 sep, 2014 20:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 aug, 2012 18:21 pm
Berichten: 607
Ha! Dat is waar, maar uiteraard niet in de zin van te snel en dus niet mooi.

Ik werk zelf ook maar aan 1 kit tegelijk. Succes met de Tornado straks.

:brouw: Lex

_________________
Op zoek naar 1/144 Flevo Decals RNLAF jets 1948-2013.
Hier mijn demontabele spuitcabine in pas verbouwd washok.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 42 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement