Het werk aan de Fokker ligt niet stil hoor... Ik heb me er wel op verkeken hoeveel werk ik er aan zou hebben. De keuzes die ik heb gemaakt dwingen me een hele hoop moeite te doen over details die vaak kleiner zijn dan een milimeter. En dan kun je wel eens ontmoedigd raken. Maar ik heb teveel uurtjes en zweetdruppeltjes erin zitten om nu op te geven. Ik heb me enkele weken 'bezondigd' met computerspelletjes en de modelbouw even links laten liggen. Maar eigenlijk gaat het toch wel weer jeuken om verder te gaan.
Ik zat zo eens te passen en te meten. De motor heb ik even los in het frame gezet zodat ik de radiator kon passen. Het staat hier nog allemaal los enzo, maar ik weet niet zeker of de radiator wel helemaal past eerlijk gezegd... Nouja, dan moet ik het maar op een overtuigende manier passend gaan maken.
Tevens heb ik de propellor maar even passen gemaakt. Zoals ik die heb gemaakt is hij bijna exact net zo groot als de prop van de F2b brisfit. Dat toestel is toch wel ietsje groter dan de Fokker C.I en ik zit me ook een beetje zorgen te maken dat hij niet een beetje te groot is voor de C.I. Maar okee, dat zijn zorgen voor later. (als het onderstel eronder zit bijvoorbeeld)
Even mijn zorgen met de motor in het achterhoofd gestopt en verder gegaan met de vleugels. Voor de uiteindes heb ik een stapeltje plastic plaatjes op elkaar gelijmd. Daarna ruwweg in vorm gevijld. Ik gebruikte zo ongeveer dezelfde techniek als voor het vervaardigen van een (houten) propellor. Eerst lijm goed laten drogen (minstens 24 uur), daarna rondom in vorm vijlen. Vervolgens het profiel erin maken. De volgende stap (nog niet te zien op de foto) is het afronden van de rechte hoeken. Daarna boorde ik twee gaatjes om met een stukje koperdraad een locator pin te maken voor een preciezere en stevigere bevestiging.
Hier zie je het vleugeluiteinde helemaal compleet. Na het op zijn plek lijmen, ging ik er nog met een kwastje lichtbruine verf overheen. Zo kan ik beter zien waar er nog geplamuurd moet worden. Vervolgens de plamuur aanbrengen en schuren maar! Voor het schuren gebruikte ik zowel de schuur-sticks en de ouderwetse metalen vijlen. Het is lastig te zien op de foto, maar ik kan je verzekeren dat de vleugeluiteindes aardig in vorm zijn.
Hier zie je een (voor mij) expirimentele methode van het vullen van gaten. Al het vijlen en schuren produceerde veel plastic vijlsel. Dit bewaarde ik en ik mengde het een beetje met gewone plastic lijm van Revell. Dit lost het plastic op en dat gebruikte ik voor het vullen van de gaatjes. Het is wel effe kliederen en voor de zekerheid zou ik het te plamuren gat/scheur wel even afplakken, maar als plamuur is het prima spul. Het opvulsel in de gaatjes is van precies hetzelfde materiaal als waar het in zit. Dat merk je goed met schuren. Sommige plamuur soorten zijn nogal zacht en die schuren veel eerder weg als het plastic eromheen en dat is jammer.
Even een sfeerfotootje van het inschuren van de achtereindes van de ondervleugels. Ik heb de ondervleugels zo gemaakt dat elke vleugel zowel links als rechts kan zitten. Aangezien ik eerder al de fout had gemaakt hiermee en dus opnieuw een setje ondervleugels moest maken. GRRRRRRRR
Hier zie je de vleugelstips die op de ondervleugel moeten komen. Je ziet duidelijk de stukjes plastic die op elkaar gelijmd zijn. Uit papier heb ik de ronding geknipt en die op het plastic geplakt met tape. Het tape vormde een masker waardoor ik met verf de ronding precies op het plastic kon krijgen. Dit helpt me met het schuren van de omtrek.
Tevens heb ik na veel wikken, wegen en passen de motor op zijn plek gelijmd. Het stukje koperdraad dat er voor uit steekt heeft een diameter van ongeveer 0.25mm en zit vast aan de gashendel in de cockpit. (en is even aangetipt met Vallejo alu) Deze stang zit op een leuke manier aan de motor bevestigt, maar dat is voor een latere update.
Hier zie je het alu geverfde stukje koperdraad door de cockpit heen steken. Net zoals in het echt dus. Naast de gashendel zat er nog een tweede handel die geloof ik voor het bedienen van de radiator was. Of ik daar nog wat mee ga doen weet ik nog niet.
En ziehier de gashendel met de net aangebrachte bedieningsstang.
In het motorcompartiment zijn er nog heel wat dingen te doen. De olietank moet er nog komen, de radiator en alle bijkomende leidingen. Daarna moet aan de onderkant nog een paar stukken frame komen. Die kon ik niet eerder plaatsen want die hadden maar in de weg gezeten. Tevens moet ik de uitlaat aanpassen en plaatsen. Daarna de Vickers voor de piloot op zijn plek zetten en de huidbeplating die bovenop nog mist. Daarna de Vickers en uitlaat er weer af nemen en dan kunnen de vleugels eraan en....
Nouja, ik hoef me niet te vervelen dus.