Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 19:28 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 175 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 18  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: 1:48 Fokker C.I
BerichtGeplaatst: wo 10 jul, 2013 7:26 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Nouja Rob, ik ben wel blij met het plaatje wat geplaatst is. Zo kan ik het voorste deel van het frame ook maken. Die zullen wel hetzelfde zijn voor de Fokker C.I en de D.VII. Je moet toch werken met de limieten van de kit. en bij het frame van de romp moest ik behoorlijk wat concessies doen om het in de plastic romp passend te maken. Het hele frame van de motor is best wel complex. Het frame voor de motor heeft een andere breedte dan het fram voor de romp en tot overmaat van ramp heeft Fokker nog iets complex gedaan met de vleugelstijlen. Die zitten hier in het brede deel van het frame en daar in het minder brede deel van het frame. Maar met jou tekening en de foto's in het windsock boekje is er wel uit te komen. Bedankt! Wat zijn trouwens de nummers in de tekening? Zijn dat diktes van het frame in inches?

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:48 Fokker C.I
BerichtGeplaatst: wo 10 jul, 2013 7:29 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Nem schreef:
Nice :brouw:

Meten is weten hè :mrgreen:


Absoluut, IK had eerst de maten moeten checken op het model. Zo van de C.I fabrieks tekening af paste het perfect, maarja door de dikte van het plastic leek het frame veel te groot. Nouja, uiteindelijk heb ik de hoogte met ongeveer 1,5mm verkleind. Opzich is dat niet zoveel, maar ik moest wel het frame opnieuw maken!

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:48 Fokker C.I
BerichtGeplaatst: wo 10 jul, 2013 8:11 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
..... hetzelfde zijn voor de Fokker C.I en de D.VII

Er zijn wat kleine verschillen afhankelijk van de motor (Mercedes of BMW), maar een kniesoor die er op let. De getallen zijn inderdaad inches. De tekening is gemaakt door de Engelsen aan de hand van een buitgemaakte D.VII. Hij is dus echt uit de tijd zelf. Ik zal een scan van de volledige romp maken (moet misschien in stukjes), en ook van het bovenaanzicht.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:48 Fokker C.I
BerichtGeplaatst: zo 14 jul, 2013 20:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
En we gaan weer vrolijk verder met solderen. Een tweede frame voor de andere kant van de romp was snel gemaakt.

Afbeelding

Daarna begon het lastig te worden. Ik wil de motor laten zien. Daarom moet ik ook de motorkappen open zetten en is dus het frame van de motor ook te zien! Tja, ik was toch lekker bezig met koperdraad, dus ging ik maar lekker door hiermee. De printjes zijn van een goede tekening van een in de oorlog buitgemaakte D.VII. Bedankt Rob!

Afbeelding

Toen hij onder de soldeerbout vandaan kwam leek hij best aardig, maar hier zie je dat aan de voorkant de kromming niet echt helemaal lekker loopt. Deze kon dus de prullebak in.

Afbeelding

Daarna heb ik aan de hand van de romphelften van de kit een frame getekend op de computer en aan de hand daarvan de maten en de ronding bepaald van het frame. Zoals je ziet past deze perfect. (pas op, ik moet de solderingen nog een beetje opkuisen)

Afbeelding

En voor de ronding er mooi gelijkmatig erin te krijgen gebruikte ik een oude 'vriend', de schaatsmal. Die moest ik op school gebruiken om mooie grafieken met vloeiende lijnen te tekenen. Maar nu was dat natuurlijk een mooie tool om het koperdraad met de gewenste boog te kunnen buigen. Koperdraad veert altijd terug, dus het was nog een heel gepiel om de kromming goed te krijgen.

Afbeelding

Het frame van hierboven diende alleen maar om de motorkappen aan op te hangen. Er hin een tweede frame van binnen voor de daadwerkelijke motorophanging. De breedte van de romp van het model is iets meer dan 15mm en de breedte van de motor is 10mm. Dat betekent dat de motorophanging dus iets meer dan 2mm naar binnen moet staan.De volgende foto geeft je daar een beetje een idee van.

Afbeelding

Hiervoor plakte ik het al gemaakte frame op een papiertje. De motorondersteuning is 0.8mm draad en die plakte ik boven kleine stukjes van een ijsstokje (2mm dik). Hierna zette ik voorzichtig de tussenverbindingen tussen. En dan komt het lastige van solderen om de hoek kijken, koperdraad is een goede geleider en het is meer dan eens voorgekomen dat er ergens een soldering losraakte aan het andere einde van de koperdraad terwijl ik de andere kant probeerde te solderen.

Afbeelding

Maar toch best goed afgelopen :)

Afbeelding

Ik ben echt verschrikkelijk blij dat dit gelukt is. Hier heb ik even de motor er los ingezet. Het was een lastige klus, maar dit wordt echt een supertop model! :)

Afbeelding

Ik heb het nu wel een beetje gehad met solderen eerlijk gezegd :lol:

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:48 Fokker C.I
BerichtGeplaatst: zo 14 jul, 2013 21:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Mooi resultaat, Pieter :brouw: De dwarsverbindingen en het motor frame zijn echt het lastigste, vooral omdat de eindjes die je net vast had gezet weer vrolijk los mee willen spelen. Spoel het frame goed met water om het vloeimiddel kwijt te raken. En wees vorrzichtig het te zwar te belasten. Bij mijn V.23 heb ik uiteindelijk toch nog lassen vast moeten zetten met secondenlijm.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:48 Fokker C.I
BerichtGeplaatst: zo 14 jul, 2013 23:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Ziet er erg gaaf uit hoor. Dat is al het gepriegel wel waard.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:48 Fokker C.I
BerichtGeplaatst: ma 15 jul, 2013 0:32 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4454
Inderdaad, dit is een erg knap stuk scratchwerk wat je hier laat zien zeg. :brouw:
Ik ben zeer benieuwd hoe deze uiteindelijk wordt, succes!

Dj.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003 | M270 MLRS - Operation Desert Storm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:48 Fokker C.I
BerichtGeplaatst: ma 15 jul, 2013 7:14 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Pfff jah, ikben ook wel benieuwd hoe het model er uit komt te zien als 'ie af is. Aangezien de vleugelstijlen (en een onderstelpootje) nu ongeveer een halve centimeter te kort zijn. :? Daar heb ik op het moment nog geen alternatief voor. Maar dat is een probleem voor later. Ik kan nu rustig verder met 'normale' bouw werkzaamheden zoals de cockpit enz... 8) Bedankt voor de commentaren jongens :)

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:48 Fokker C.I
BerichtGeplaatst: zo 21 jul, 2013 19:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Nu is het erg warm in Nederland. Daardoor ben ik niet altijd bezig geweest met de modelbouw afgelopen week. ;) De motorframepjes deed ik even in een bad met stickeroplosser. Dit om alle overtollige lijm en soldeervet resten af te bijten. Stickeroplosser is echt verschrikkelijk chemisch spul, maar met gewoon een zeepsopje lukte het niet. Tevens was er zo verschrikkelijk veel te doen aan het model dat ik nu niet kon beslissen met welke details ik verder zou gaan. Ik heb gewerkt aan de cockpit, de radiator, de motor en het frame. Maar steeds als ik het uit mijn handen liet vallen, dan pakte ik weer wat anders op en ik vond het lastig om op een bepaald onderdeel te focussen.

Afbeelding

Daarna dacht ik van... Hmmm... als we nu eens het neusje ervan afzagen, dan kun je het hele frame zien. :)

Afbeelding

Daarna moest ik even droogpassen natuurlijk. Helaas kwamen er toch nog wat vervelende pasprobleempjes aan de orde. Zo is het tussenstuk tussen het frame te smal zodat de motor er niet lekker inpast.Dit komt natuurlijk weer door de dikte van het plastic. Hier is het niet te zien, maar de dikkere buis waar de motor op moet rusten staat aan de ene kant net even een graadje of wat uit het lood. Dat is een wat groter probleem. Aangezien de motor nu niet in dezelfde stand op allebei de steuntjes zou kunnen staan.

Afbeelding

Intussen zat ik wat na te denken over de stoel van de piloot. Deze heb ik in houtnerf geverfd, maar volgens mij was de stoel van metaal in het echt. Dit is natuurlijk gemakkelijk en mooier om na te maken met echt metaal. :)

Afbeelding

Zaterdag was ik even naar de Luchtvaarthobbyshop gegaan. Hier heb ik een setje van twee japanse kopieën van de Lewis gekocht. Eentje ga ik er gebruiken voor de Fokker C.I Ik kan het verschil met de originele Lewis niet ontdekken. En ik krijg er een heel zwikkie magazijnen bij. :) Tevens een replica van de Mercedes D.IIIa motor gekocht. (let op de zpelvaud op het label!) De C.I had eigenlijk een BMW D.IIIa, maar ik kan eerlijk gezegd het verschil tussen die twee niet zien. En een mooi gedetailleerde nep motor komt overtuigender over dan een wat vlakjes uitgevoerde representatie van het origineel. Toen ik de resin motor met de originele Eduard motor vergeleek, bleken alleen de cilinders wat anders te staan. Daardoor gaat de uitlaat niet passen, maar dat zien we dan wel weer. Voor de rest heeft de Mercedes motor dezelfde afmetingen dan de BMW.

Afbeelding

En omdat ik toch een beetje in mijn maag zat met het motorframe, besloot ik deze maar opnieuw te maken. Ik zat tevens een beetje in mijn maag met het feit dat ik flink wat concessies heb moeten doen om het rompframe in de Eduard romp te stouwen. Daarom besloot ik het complete frame maar opnieuw te maken. Zodoende kan ik de Eduard onderdelen gebruiken voor de inrichting van de cockpit en kan ik de rest van de C.I volledig op maat maken. De zijkanten ga ik dichtplakken met plastic plaatjes van 0.5mm.

Afbeelding

Mag ik weer lekker gaan solderen dus. 8)

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:48 Fokker C.I
BerichtGeplaatst: zo 21 jul, 2013 20:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Pieter, volgens mij zoek je werk. Straks ga je de cabane en onderstelstijlen ook nog aan het romp frame solderen. Dit wordt een fraai model. Kijk wel even hoe je de vleugel en de staartvlakken vast kan maken; messing draad en plastic zijn niet erg goede vrienden,

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 175 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 18  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 50 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement