Nu is het erg warm in Nederland. Daardoor ben ik niet altijd bezig geweest met de modelbouw afgelopen week.
De motorframepjes deed ik even in een bad met stickeroplosser. Dit om alle overtollige lijm en soldeervet resten af te bijten. Stickeroplosser is echt verschrikkelijk chemisch spul, maar met gewoon een zeepsopje lukte het niet. Tevens was er zo verschrikkelijk veel te doen aan het model dat ik nu niet kon beslissen met welke details ik verder zou gaan. Ik heb gewerkt aan de cockpit, de radiator, de motor en het frame. Maar steeds als ik het uit mijn handen liet vallen, dan pakte ik weer wat anders op en ik vond het lastig om op een bepaald onderdeel te focussen.
Daarna dacht ik van... Hmmm... als we nu eens het neusje ervan afzagen, dan kun je het hele frame zien.
Daarna moest ik even droogpassen natuurlijk. Helaas kwamen er toch nog wat vervelende pasprobleempjes aan de orde. Zo is het tussenstuk tussen het frame te smal zodat de motor er niet lekker inpast.Dit komt natuurlijk weer door de dikte van het plastic. Hier is het niet te zien, maar de dikkere buis waar de motor op moet rusten staat aan de ene kant net even een graadje of wat uit het lood. Dat is een wat groter probleem. Aangezien de motor nu niet in dezelfde stand op allebei de steuntjes zou kunnen staan.
Intussen zat ik wat na te denken over de stoel van de piloot. Deze heb ik in houtnerf geverfd, maar volgens mij was de stoel van metaal in het echt. Dit is natuurlijk gemakkelijk en mooier om na te maken met echt metaal.
Zaterdag was ik even naar de Luchtvaarthobbyshop gegaan. Hier heb ik een setje van twee japanse kopieën van de Lewis gekocht. Eentje ga ik er gebruiken voor de Fokker C.I Ik kan het verschil met de originele Lewis niet ontdekken. En ik krijg er een heel zwikkie magazijnen bij.
Tevens een replica van de Mercedes D.IIIa motor gekocht. (let op de zpelvaud op het label!) De C.I had eigenlijk een BMW D.IIIa, maar ik kan eerlijk gezegd het verschil tussen die twee niet zien. En een mooi gedetailleerde nep motor komt overtuigender over dan een wat vlakjes uitgevoerde representatie van het origineel. Toen ik de resin motor met de originele Eduard motor vergeleek, bleken alleen de cilinders wat anders te staan. Daardoor gaat de uitlaat niet passen, maar dat zien we dan wel weer. Voor de rest heeft de Mercedes motor dezelfde afmetingen dan de BMW.
En omdat ik toch een beetje in mijn maag zat met het motorframe, besloot ik deze maar opnieuw te maken. Ik zat tevens een beetje in mijn maag met het feit dat ik flink wat concessies heb moeten doen om het rompframe in de Eduard romp te stouwen. Daarom besloot ik het complete frame maar opnieuw te maken. Zodoende kan ik de Eduard onderdelen gebruiken voor de inrichting van de cockpit en kan ik de rest van de C.I volledig op maat maken. De zijkanten ga ik dichtplakken met plastic plaatjes van 0.5mm.
Mag ik weer lekker gaan solderen dus.