Als soort van medeoprichtert van dit groepsgebeuren kan ik natuurlijk niet achterblijven met het snel posten van een onderwerp.
Gezien mn Sufa toch echt bijna klaar is en ik midden in een: "Ik vind Vipers de vetste kisten die er zijn" fase zit, vond ik niet dat ik achter kon blijven met het maken van een F-16.
Zodoende: een F-16a, block10 de J-248
Niet de versie zoals hier te zien is, maar op een versie die menigeen wel kent denk ik:
Diana heeft meerdere malen stof doen opwaaien. 1 ervan is zoals ik haar ga 'eren'. de J-248.
Het verhaal van deze meerdere kisten:
In 1998 toen 323 squadron 50 jaar bestond werd er besloten een kist, de J-877 een speciale paint job te geven, maar dit werd door het hoofdkantoor al tegengehouden voordat er uberhaupt 1 kwast in de verf werd gedoopt.
Een paar maanden later, op de basis Goose Bay in Canada werd stiekem begonnen met een andere versie, op de J-230.
Deze zou normaliter met paintjob naar Nederland gevlogen zijn voor de onthulling op de vliegshow op Leeuwarden, ware het niet dat door een technisch probleem de kist in Canada moest blijven.
Een ander kist, de J-642 werd van Twente geleend om op de vliegshow te pronken.
Deze kist heeft de eer om op 2 manieren gefotografeerd te zijn.
's morgens met nakende boob (waar ik gek genoeg geen foto's van kan vinden)
en 's middags
Diverse generaals liepen 's morgens al over de static en stonden er op dat Diana wat aan ging trekken.
De J-230 die dus nog steeds in Canada stond werd aldaar verstopt omdat het gerucht ging dat er wat Nederlandse generaals over zouden komen. Men mocht natuurlijk niet de kist zien zoals men deze in Leeuwarden bij het 50-jarig feestje wilde onthullen.
Niets kon de 323'ers stoppen zodoende werd met nog een schema begonnen, de J-248
Moe van alle pogingen die werden ondernomen om Diana passend te eren, kon deze kist toch nog rondvliegen tot 2001.
Ondertussen werden alle kisten al van de midlife updates voorzien, maar dat bleef de J-248 bespaard. Ze zou als NON-mlu block15 met pensioen gaan.
Dan, mijn bouw.
Ik heb voor dit gebeuren een kit van Hasegawa uit de verzameling getrokken.
Een Noorse F-16a plus block10 (het verschil in de genoemde blocks zit hem vooral intern en is van buiten nagenoeg identiek allemaal)
Met eigenlijk een bekend zootje plastic.
Van astra heb ik een decal setje aangeschaft, waar eigenlijk alle bovengenoemde versies mee te maken zijn.
Verder zoals al te zien was, een setje wielen en een geupdate plofkruk. Wellicht dat ik binnenkort nog naar een kachelpijp ga zoeken, aangezien dat resultaat me bij de sufa erg goed beviel.
Geinig om te zien dat er dus in al die jaren nog weinig veranderd is aan doosinhoud betreffende de f-16's. Gooi er bij de sufa een setje extra tanks bij, een dorsal spine, wat moeilijke antennes en je hebt van een -a een -i gemaakt..
boeit mij allemaal vrij weinig. Ik zou een aardige trucendoos open moeten trekken om een latere versie te downgraden naar een -a versie.
Een noemenswaardig verschil is de vorm en grootte van de horizontal stabs.
Hier goed te zien:
Ondertussen heb ik ook al een klein begin gemaakt. Peter had het bij de sufa over de vulcan buks en mondingsopening.. Die heb ik bij deze kist aangepakt. Niet omdat het nodig was, maar meer om te kijken of het straks nou echt verschil gaat geven.
Op de echte kisten zit al wel de nieuwe koelingsribben. 2 stuks in plaats van 2 x 3 kleinere ribben.
Verder heb ik wederom de LE flaps en landingsflaps losgehaald om wederom deze iets omhoog, dan wel naar beneden te plaatsen. Hier heb ik nog geen foto's van, maar die komen nog.
Voor zover eerst even mijn intro. Nou weer gauw aan de knutsel
k:
Hier wordt mijn foto gebruikt. Geplukt van Aircraftresourcecenter.De J-048 in 72nd scale.