Voorwoord1 jaar en 10 maanden, zo lang is het geleden sinds de laatste update, en dat weet ik door die vervelende popup die ik zelf geprogrammeerd heb
Ik val meteen maar met de deur in huis - sinds anderhalve week terug heb ik ondertussen op 4 verschillende dagen gebrouwd (
). Dat is zowat evenveel als de voorbije 4-5 jaar samen, dus dat kan tellen
Ik pak lopende projecten op, en dit is er eentje van, waar nu ook wat update materiaal voor is. Zoals bij de meeste lopende kits zit ik 'vast' op het plamuur en schuurwerk, en dan de airbrushstap - in een kleine flat met twee katten - waar ik wat aarzelend over ben.
BouwprogressieAnyway, lang verhaal samengevat - de bovenvleugel zit er ook op van dit (on)ding. Daarbij bleek de passing zo geweldig te zijn dat de struts de vorm van een modern kunstwerk hebben - onlogisch. Helaas valt daar niet veel meer aan te doen zonder de boel te slopen, dus plak ik lekker verder. Na het vullen en schuren van nog wat sinkmarks, is dit het tussenresultaat:
Je ziet dat de motor die al kleur gekregen heeft, en de pilootfiguur, afgedekt zijn tegen onbedoelde extra kleursels die er toch echt gaan aankomen.
Ik weet dat het hele verhaal niet helemaal uitgelijnd is, dat is in de mate van het mogelijke gecorrigeerd, maar meer is niet haalbaar, helaasch.
IntermezzoEen twee/driedekflappert heeft de bijnaam 'houtje-touwtje', en dat is dan ook omdat die dingen effectief een lading veredeld brandhout zijn die samengehouden worden door 'touwtjes', ofwel spandraadjes. Even navragen op de chat hoe dat precies werkt en hoe anderen dit deden leverde mij wat eerste inzichten:
- Spandraden doe je na het volledig in de verf zetten
- Als het even kan, dan laat je de bovenvleugel los, maar zet je het wel eerst in de verf en decal je, om makkelijk de spandrade te kunnen aanbrengen (dat ging hier dus niet ivm pasvorm en plamuurwerk)
- Gaatjes boren voor spandraden -> ook na het verven
Dusss... nog nooit gedaan, dus heb ik me nog wat verder ingelezen. Ik vond
deze website enorm helder, en aansporend om zelf wat te gaan proberen. Mijn techniek is dus 100% gebaseerd op vermeldde website, tot de gebruikte materialen aan toe.
Aangeschaft:
- pinvise geschikt voor kleine boortjes (brouwersshop)
- bovengenoemde kleine boortjes (kleinste is 0.30mm, ook brouwersshop)
Had ik al:
De visdraad, anderhalf jaar terug eens gekocht in een dierenzaak of hengelsportzaak. Dikte 0.14 mm (blijkt alsnog net te dik te zijn)
Messing buisjes - ooit op de ESM 5 jaar terug heb ik deze als staaltje gekregen van... een fabrikant, de naam ontglipt me. Dit is een 'dikke' buis met buitendiameter van 0.4 mm en binnendiameter van ongeveer 0.25mm. Het dunne buisjes past hier net in, en is nog steeds hol ook. De combinatie van beide is een flinke tip voor pitot buizen voor jets.
Dunne koperdraad werd gebruikt voor het maken van de oogjes die tegen de vleugel komen - dit is gewoon van restjes elektriciteitskabel. Diameter ongeveer 0.20 mm.
Je begint dan met een stukje koperdraad, legt het om het boortje heen, en dan ga je met een pincet de uiteinden vastknijpen en draaien tot je mooie oogjes krijgt:
De messing buisjes moeten gesneden worden, in mijn geval tussen de 0.5 en 1 mm in lengte om er nog een beetje uit te zien. Hiervoor gebruik je liefst een speciale tool, maar voor dergelijke kleine diameters vind je ze niet (goedkoop). Dus heb ik maar wat binnenbuis 'geofferd' en gebruik ik die om de buitenste buis te snijden met een hobbymesje en een hoop geduld (ook zo overlegd op de chat). Dit is dan het resultaat:
Het roze omcirkelde gedeelte is het interessante onderdeel.
Vervolgens is het dan de bedoeling dat de visdraad door het messing stukje gaat, door het koperen oogje (wat in de vleugel wordt gelijmd).
Dit wordt dan terug door het messing onderdeel gehaald, en dat schuif je dan netjes aan tot tegen het oogje. Met een drupje secondelijm veranker je de boel. Mijn probleem is dat die 0.14mm visdraad nog net te dik is en niet helemaal past bij een tweede 'pass'. Hij zit er hier wel ingeklemd, maar het is niet gezekerd, en kan niet gebruikt worden om de spandraden strak te trekken tussen twee punten.
Dus... ik ga maar wat dunnere visdraad bestellen. Dit spul:
http://www.berkshirejunction.com/ezline.html schijnt ook goed te zijn, maar het is te dik voor mij.
Mijne vrije momentjes op avonden na het werk worden nu besteed met het maken van deze dingen:
Ben benieuwd of ik dit model nog in afzienbare tijd af krijg