En dan nu de echte step-by-step
Op de brouwersdag had ik mijn metaalwinkel geïnventariseerd als opwarmertje. Ik had ongeveer 60 eyelets gefabrikeerd en een 35-tal turnbuckles. De turnbuckle productie moet dus nog even omhoog, met de eyelets zie ik voorlopig wel hoe ver ik kom.
In de namiddag had ik nog even tijd om gaatjes te boren op vervelende plekken en eyelets vast te zetten, dus dat heb ik ook gedaan na een laagje P+ te kwasten in de voormiddag.
Recentelijk had ik ook mijn bureau uitgebreid met een sta-lamp van de Lidl, wat warm-witte LEDs heeft en ideaal is voor avondlijke brouwsessies. Win! Wel zo handig als je pas om 20.15 thuis komt van werk
Dan, voorbereiding... Het plan was om 1 spandraadje te doen als proof-of-concept en om erin te komen. Daarvoor had ik gisteren dus de eyelets voorbereid. De eerste stap bestaat uit het knippen van een stukje visdraad - ruim voldoende om prettig te kunnen werken, dus heb ik om en bij de 30-40 cm afgeknipt. Visdraad is doorzichtig, dus met een zwarte permanent marker heb ik dat verholpen. De techniek is eenvoudig - leg de visdraad op een geeltje, druk de draad vast met de tip van de stift, en trek de draad onder de stift door. Herhaal totdat de draad niet meer blauwig doorschijnt
Daarna is de volgende stap om een 'turnbuckle' op de draad te zetten. Dit zijn messing buisjes met 0.3mm diameter en ongeveer 0.5-1mm lengte. Die krengen maken werkt heel therapeutisch....
Om prettig de draad door de buisjes te krijgen is het wel zo handig om geen stompe kanten te hebben. Dus met een vlijmscherp nieuw scalpel snijd ik de draad onder een hoek. De snijlijn is gemarkeerd met rood.
En dan gaan we pielen... draad door de eyelet die het moeilijkst te bereiken is achteraf:
En het andere uiteinde om de eyelet heen door het buisje, en dan zodanig dat het buisje netjes tot tegen de eyelet kan geschoven worden:
Boel straktrekken... oppassen dat je de eyelet niet lostrekt.
En dan wil je zo vloeibaar mogelijke secondelijn: die breng je aan aan de kant van de eyelet weg en de bedoeling is dat het tussen de twee draden en het buisje inloopt en daar de boel fixeert. Je moet het geheel nog kunnen bewegen ten opzichte van de eyelet.
Na wat drogen neem je het scalpel (die nieuwe) er weer bij, en je snijdt zo dicht mogelijk tegen het buisje aan de korte kant draad eraf, van de 'lange kant' weg natuurlijk. het resultaat is 1 enkele draad die lijkt te vertrekken van de eyelet:
Daarna - belangrijk! - zet je de tweede turnbuckle over de draad heen - voor je dus het andere eind door de tweede eyelet haalt!
Draad door eyelet twee...
En terug laten lopen met het uiteinde terug door het messing buisje...
Vervolgens herhaal je het kunstje van de eerste eyelet: vastzetten met secondelijm, restjes wegsnijden. Op dit punt kan je ook aan de kant van de eyelet de boel met secondelijm fixeren, want nu verandert de hoek van de draad niet meer.
Op dezelfde manier heb ik nog het tweede draadje gedaan die een kruis maakt - en het gaatjesboren ging goed qua eyeballing want ze maken contact zoals het hoort.
Er is nog 1 verticale draad van romp naar dwarsligger aan het landingsgestel, en dan is het eenvoudige werk gedaan. Volgende stap wordt waarschijnlijk eerst decals plakken echter.