mirkohelthuis schreef:
Nu ben ik niet echt een apache fanaat maar wil het toch weten!
Domme vraag misschien maar waarom is er zoveel verschil in die avionicsbakken qua grootte?
Das best een groot verschil vind ik namelijk
Komt 'ie, want dat van die avionics-bakken heeft mij ook bezig gehouden. Ben even aan het zoeken en sneupen geweest om er wat meer van af te komen te weten.
Stukje geschiedenis:
De firma Hughes ontwikkelde n.a.v. de behoefte aan een nieuwe snelle gevechtshelikopter in 1973 het prototype YAH-64. De firma Bell was met zijn YAH-63 prototype een geduchte concurrent maar viel later af.
De YAH-64 van Huges
De YAH-63 van Bell (hier is overigens een vrij prijzig model van te krijgen bij LHS)
De eerste vlucht vond plaats in 1975 en een jaar later werd de YAH-64 gekozen als de nieuw te produceren helikopter. De verdere ontwikkeling en productie startte in 1977 en in 1983 rolden de eerste operationele
AH-64A’s van de productielijn.
AH-64A (kleine avionics bakken --> FAB = Forward Avioncs Bays, op prototypes zijn iets gestroomlijnder uitvoeringen getest dan dat ze uiteindelijk geworden zijn)
De
AH-64B was een voorgestelde verbeterde versie met nieuwe rotorbladen, radio's, gps. Deze versie is tot 1992 in beperkte mate (250 stuks) geproduceerd.
De
AH-64C zou een verdere doorontwikkeling zijn waarbij de resterende A types nagenoeg op de D status werden gebracht; het enige wat deze toestellen dan nog niet hadden was de Longbow radarapparatuur. De productie moest 540 stuks bedragen maar nog niet eens de helft werd daadwerkelijk gerealiseerd. In 1993 werd de productie gestaakt.
De
AH-64D Longbow Apache is een vanaf 1997 door de firma Boeing Defense & Space Industries herziene opgewaardeerde versie van de AH-64A. De belangrijkste verschillen zijn hierbij de toegevoegde Fire Control Radar (FCR), het doelaanwijzingsysteem, de Longbow Hellfire II lucht-grond raketten, sterkere T700-GE-701C motoren en een compleet aangepaste geïntegreerde cockpit. De AH-64D werd in 2 configuraties uitgebracht; de nieuwe AH-64D met alle eerder vermelde specificaties en de beperkte versie (de vroegere AH-64C) zonder de Fire Control Radar, zonder de Radar Frequency Interferometer (RFI) en sterkere motoren maar wel met de overige Longbow voorzieningen en in staat tot het afvuren van Longbow Hellfire II raketten.
De KLu heeft de beperkte versie, dus zonder de FCR.
AH-64D
Grotere avionics-bakken (EFAB --> Extended Forward Avionics Bays, links en rechts zijn verschillend om het instappen voor de piloten iets te vereenvoudigen)
Let op de achterzijde van de EFAB. Let ook op de speciale uitlaad)
Een Israëlier, de 'SARAF'.
Japan heeft ook een hele mooie
Op modelbouwgebied is er dus heel veel te verkrijgen (zie eerdere post). Als AH-64A zal elk model geschikt zijn. Als AH-64D zul je wat kritischer moeten zijn. Van de dure uit Japan (Doyusha) kan ik geen afbeeldingen van het model vinden. Italeri heeft qua detail een hele fijne afwerking, MAAR !!!!.....
Kijk eens naar de achterzijde van de EFAB. Bij Italeri loopt dat uit in een punt en ik heb geen enkele foto kunnen ontdekken met deze Avionics-bay. Daar zal toch wat aangepast moeten worden. Armycast heeft wel aftermarket, speciaal voor de Academy-kit. Bovendien is de staartrotor bij Italeri niet goed. De 4 bladen liggen in lijn, terwijl dat niet hoort te zijn. Ook een puntje van aandacht. Dat doet mijn 'Mirage Hobby' kit dan wel weer goed :titter:
Ongestraft en straight OOB zal een echte 'D' dus lastig worden. Ik heb uiteraard niet alle kennis en zoekvermogen in pacht, dus als er wel een complete, juiste 'D'-kit is, feel free en post hem hier.
René
(Zo, nu eerst een....)