Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 10:46 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 22 okt, 2012 17:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Gisteravond heb ik alle tape weggehaald en het resultaat bekeken. Viel niet tegen. Ik hoef maar erg weinig bij te werken. Gelukkig is er
maar op een paar plekjes een heeeel klein beetje verf onder de tape gekropen. Ik wist dat ik ergens iets teveel verf op spoot, maar gelukkig
is er nauwelijks schade. De voorbereiding was dus goed. Het loont. Zojuist, thuisgekomen van mijn werk, vlug enkele foto's gemaakt nu ik nog
daglicht heb.

De onderkant: strak genoeg.
Afbeelding

De bovenkant: goed genoeg voor mij.
Afbeelding

Waar ik heel blij van wordt is het feit dat de gele delen zo mooi zijn geworden. Het verkrijgen van strakke lijnen is altijd leuk als het lukt.
Ik ben nu bezig om de kap af te plakken en te spuiten. Het vliegtuig heeft dan inmiddels haar eerste laag Future gekregen. Dan wordt het
spannend want na de tweede laag volgen de decals! Daar gaat het vliegtuig enorm van opknappen.
Het geel ziet er trouwens iets fletser uit, hier op de foto's, dan in het echt. Ik wist de kleur van de decals na te maken. Ik zie geen verschil.

_________________
Erik.

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 okt, 2012 18:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Die is mooi uit de verpakking gekomen. Je bewijst maar weer, een goed begin is het halve werk.

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 okt, 2012 22:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Hier staat ze dan, in haar glimmende jasje !
Afbeelding

Tijd voor decals. Morgen begin ik eraan.
Deze laag lak moet eerst goed drogen.

__________
Erik.

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 okt, 2012 18:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Ik keek erg uit naar de decals. Dit vliegtuig heeft erg kleurige markeringen, één van de redenen voor mij om deze versie te bouwen.
De decals zijn, zoals ik al verwachtte van Revell, geweldig. Ik gebruikte Micro Set en Sol. De decals laten zich erg makkelijk verwerken, zonder
indicatie dat ze zacht en breekbaar worden. Het wit is mooi wit, al is de dekking misschien niet optimaal. Maar geloof me, ze zijn echt heel
mooi en goed genoeg voor de meeste modelbouwers.

Afbeelding

Een beetje silvering, hier en daar, maar daar weet ik wel raad mee, al zal ik nooit alle lichte vlekjes weg kunnen werken. Soms helpt het als je
de plekjes insnijdt en dan overschildert met pure Future of iets verdunde transparante lak. Soms helpt deze methode, soms niet. Gewoon proberen.
De vloeistof kruipt dan in de holte en laat zo het lichte vlekje verdwijnen. Dat is de gedachte erachter. Als je matglas inwrijft met (zeep)water
wordt het ook een stuk transparanter.

Ook de onderkant werd mooi :

Afbeelding

Echt veel decals zitten er niet op, dus in twee korte knutselavondjes was alles gedaan.

Let op !! Wie dit model ook wil gaan bouwen, moet rekening houden met het feit dat de bouwbeschrijving nogal rommelig is en er staan fouten in !
Wie wil weten waar decal nr. 38 moet komen, moet tekening 13 goed bekijken. Tijdens het plakken hield ik een decal over. Een kleine rode.
Dankzij mijn ervaring had ik al gelijk een vermoeden waar die moest komen, omdat op de grote tekeningen achterin nummer 38 niet vermeld
werd. Ik zocht meteen het plaatje van de binnenkant op, van het luikje....... Jawel, daar moet hij komen. Op het luikje. Helaas, alles is al
dichtgeplakt. En de koevoet zit al op z'n plek, dus ik kan er niet meer bij. Maar ja, je ziet straks toch weinig van de binnenkant, bij mijn
model. Ik ga het cockpitraam in gesloten positie lijmen.

Het schiet op. Ik kom steeds dichter bij een compleet model.


______________
Erik.

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 nov, 2012 15:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Volgende update.
Het glanslaagje moest eerst goed drogen voordat ik verder kon. Sommige delen moest ik overnieuw spuiten. Lang leve acrylverf....!
Makkelijk te verwijderen (vergeleken met enamel, dan...) en dan gewoon een nieuwe poging. En lang leve Future. Zo'n resultaat had
ik nooit behaald met P+. En Future is absoluut kleurloos als je het zo dun spuit. Gele modellen zijn verleden tijd. Het wit van de decals is
nog steeds wit.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zoals je ziet heb ik de banden "iets leeg laten lopen" om een meer realistisch effect te krijgen. Nu ga ik eerst nog wat vlekjes wegwerken en dan
kan ik weer wat meer delen gaan vastlijmen.

____________
Erik

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 nov, 2012 18:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Voordat ik dit model "Klaar" meld, nog even een paar opmerkingen over belangrijke punten die ik tijdens de bouw tegenkwam.

* Ten eerste: de tekeningen stellen nogal eens teleur ! Ik verwachtte beter van Revell, maar waarschijnlijk hebben ze gewoon de tekeningen
van ICM overgenomen, met fouten en al. Sommige delen staan niet vermeld, sommigen zijn niet nodig (zoals de achteruitkijkspiegel)
of hebben een verkeerd nummer. En nog wat meer rare fouten. Dankzij foto's van internet kon ik dit model alsnog met succes afbouwen.
* Ten tweede: de zwarte radiatoren delen E3 en E4 zijn veel te groot. Als men later delen E1 en E2 probeert te monteren, zullen deze niet
passen. Met een kleine zijkniptang kon ik makkelijk het teveel aan plastic afknippen, waarna de kappen wél makkelijk pasten. Omdat de
radiatoren vrij diep liggen, is er niets van de schade te zien, mede omdat ik de randen matzwart schilderde.
* Ten derde: ik vond dat ik toch wel erg veel delen moest schuren en vijlen om ze passend te krijgen. Sommige delen, zoals de onderkant van
de neus, was bij voorbaat al te klein, na wat schuren werd de pasvorm alleen maar erger. Een fanaticus zou er moeite voor gedaan hebben,
ik echter niet. Het is maar een lolletje, geen wedstrijdmodel.
* Ten vierde: de kleuren zoals door Revell vermeld, kloppen niet. Althans, ik ben er 99% van overtuigd. Maar ja, Revell slaat wel vaker de
plank mis, wat dat betreft. Te vaak, eigenlijk. Ik ben niet anders gewend. Dankzij internet kan ik mijn modellen gelukkig wél goed kleur geven.
* Ten vijfde: Het kleine deel achter de stoel, bovenaan, Deel B8, moet een stuk afgevijld worden, van onderen. Rond, de vorm van de
romp. Een flink stuk. Het moet mooi aansluiten op de romp maar ook omdat anders het raam niet past !! Let hier op als je het model gaat bouwen.

Wel - nogmaals - de complimenten voor de decals! Een beetje silvering maar dat kan aan mij gelegen hebben. Dekking is voldoende en de
kleuren zijn mooi. Het is uiteindelijk toch echt een leuk model geworden.

Hier een plaatje :
Afbeelding

Om de fans van weathering ook tevreden te stellen, heb ik enkele olie- en slijtagesporen aangebracht :
Afbeelding

De andere kant :
Afbeelding

Mooie kleuren :
Afbeelding

De onderkant. Let op de oliesporen ! ;-)
Afbeelding

Afbeelding




En dan nu...






is......





het......








model......











KLAAR !!!!!
Afbeelding

Hopelijk staat ze vanaf deze week in de etalage van mijn lokale modelbouwwinkel, Van Kempen. Een paar weken (of maanden?) lang.
Dus ben je binnenkort in Middelburg, rij dan even door de straat "Achter de Houttuinen". Er staan nog meer van mijn modellen, daar.

Okee....nu weer terug naar de Hawker Hunter.
Waar ligt dat ding ook alweer................

___________
Erik.

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 nov, 2012 18:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 19 feb, 2010 15:40 pm
Berichten: 1140
Ik vind hem mooi. Heel mooi..op een klein puntje na. De olie en smeerspoortjes. :wink:
Mijn persoonlijke mening. Je kiest heel bewust voor een mooie cleane glansafwerking. Noem het museumkwaliteit. Noem het net uit de fabriek. Persoonlijk vind ik daar niets mis mee. Vind ik eigenlijk dat we respect moeten hebben voor hoe iemand zijn model af wil ronden. Dus niet gelijk *hij mag wat ouder* geneuzel...
Maar dan doen die spoortjes er eigenlijk afbreuk aan. Bijna alsof je een concessie doet aan de smeerpijpen onder ons.

_________________
Wouldn't it be great if there was a war....and nobody came......!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 nov, 2012 20:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jul, 2007 19:18 pm
Berichten: 1614
Woonplaats: Puttershoek
Ziet er prima uit Erik, iets te schoon naar mijn smaak maar das ieder voor zich. Ik vind het camo patroon iets te "hoekig" op sommige punten en ik denk dat er ook wat te veel groen zit, met name op de rechtervleugel. Verder een mooi model wat een goeie blikvanger zal zijn in je lokale hobbyshop!

erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 nov, 2012 21:11 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Ik vind het een mooi model. ICM heeft mooie details, maar pasnauwkeurigheid is regelmatig toch een issue

Ik ben zelf ook niet van de schone vliegtuigen, maar kan een net model echt wel waarderen.

Alleen heb ik mijn twijfels bij het groen. het is mij te licht, ziet er uit als od. het had donkerder gemoeten

Daarbij vind ik persoonlijk de cammo wel netjes, alleen nog licht op de afscheidingen, ik denk dat je een beetje voorzichtig bent geweest met aan de randen te spuiten. Ik zou zelf de oliespoortjes niet hebben gemaakt, en als je ze maakt zou ik ze wat meer hebben vervaagd en wat doorgetrokken.

Maar nogmaals. Ik heb nu een Spit of 5 liggen die eigenlijk ook wel eens gespoten mogen worden, maar hoewel ik schilderen en verweren leuker vind dan bouwen, kom ik hier niet aan toe.

Even een fotootje ter voorbeeld

Afbeelding

foto van www.clavework-graphics.co.uk

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 nov, 2012 21:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Mooie kleurrijke Spitfire heb je neergezet. Persoonlijk vind ik de aangebrachte oliesporen goed overkomen. Moet daarbij denken aan een "verse" Warbird na een paar vluchten...

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Laatst bijgewerkt door Biggles op di 13 nov, 2012 0:17 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 65 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement