Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 8:01 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 19 sep, 2012 17:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Tijdens de bouw ontdekte ik hoe de panelen losgehaald kunnen worden, als de bouwer deze naast het model ten toon wil stellen, in een diorama
of iets dergelijks. Men behoeft slechts de FLINTERdunne wand te snijden ! Wil je de panelen vast laten zitten, zoals in mijn geval, dan dient men
goed rekening te houden met het feit dat deze panelen makkelijk van de romp af kunnen breken als men er niet heel voorzichtig mee omgaat.

Afbeelding

En zei ik ook niet dat het model weinig flash had? Nou.....niet echt veel, maar op veel plekken blijken er toch wat dunne randjes te zitten
die voorzichtig weggesneden- of gevijld moeten worden. Toch iets meer werk dan ik gehoopt had. Maar het is zo'n mooi model dat ik het met
plezier doe.
Delen 12 en 13 zijn niet zwart gemaakt op de tekening, oftewel: niet nodig. Toch kan ik ze niet vinden in de bouwbeschrijving.

Droog passen blijkt heel erg belangrijk te zijn bij dit model, want de pasvorm is niet overal even goed. De cockpitdelen passen niet goed.
Beetje wegkrassen zal zeker helpen. Maar hoe meer onderdelen ik in mijn handen hou, hoe meer ik zie dat dit best een goed model is en dat als
ik mijn best doe, hier een heel mooie Spitfire uit voort kan komen !

__________
Erik.

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 sep, 2012 18:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 09 feb, 2009 18:22 pm
Berichten: 92
Woonplaats: Breezand
achja, men heeft 9 van de 10 keer gekloot met de cockpitdelen. wat moet men op de foto zien die je gepost heb? dat wilt men graag weten.,

Erik

_________________
Pz.Kpfw.IV Ausf.D
pak-40
Panther A
flakpanzerwirbelwind


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 sep, 2012 18:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
brouwertjuh schreef:
achja, men heeft 9 van de 10 keer gekloot met de cockpitdelen. wat moet men op de foto zien die je gepost heb? dat wil men graag weten.,

Erik


Men? U spreekt voor uzelf hoor, het is mij wel duidelijk dat dat een foto is van dat dunne randje dat ETG beschrijft :wink:

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 sep, 2012 18:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 09 feb, 2009 18:22 pm
Berichten: 92
Woonplaats: Breezand
Nem schreef:
brouwertjuh schreef:
achja, men heeft 9 van de 10 keer gekloot met de cockpitdelen. wat moet men op de foto zien die je gepost heb? dat wil men graag weten.,

Erik


Men? U spreekt voor uzelf hoor, het is mij wel duidelijk dat dat een foto is van dat dunne randje dat ETG beschrijft :wink:



Ik spreek gewoon voor mijzelf maar ik gebruik 'men' ipv 'ik'. als een soort grapje omdat ETG die term vaak in zijn vorige post gebruikte, ik vond dat wel leuk. sorry dat u dat niet grappig vind meneer

_________________
Pz.Kpfw.IV Ausf.D
pak-40
Panther A
flakpanzerwirbelwind


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 sep, 2012 18:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
De zeer dunne wand is duidelijk te zien met tegenlicht.

De pasvorm valt hier wat tegen. Enig vijlwerk biedt de oplossing.

Afbeelding

Er steekt van binnen veel plastic uit (van de ejector pins) maar er hoeft slechts op enkele plaatsen wat weggevijld te worden om de vleugelhelften
passend te krijgen.
Wat me opviel waren de zeer dunne trailing edges (de scherpe achterkant van de vleugel). Zelden zulke dunne randen gezien ! Zeer goed van ICM !!
ZO hoort het !! Bravo.
Afbeelding

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 sep, 2012 16:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Dat droog passen, wat ik graag doe, is bij dit model wat moeilijk, vanwege de vele onderdelen. Echter, voorzover het passen lukte, leken de delen
erg goed aan te sluiten.
Ik zal nu dan ook beginnen met schuren, vijlen en airbrushen.
Die zijwanden van de cockpit.....dat kan beter. Die kleine koevoet in de deur...zielig gewoon. Erg slordig van ICM. Dat kan beter. Ik zal eens
zien wat ik met die cockpit kan doen. Ik hoop maar dat ik goede plaatjes van een Mark XVI kan vinden.

Afbeelding


Eerst afplakken. Ik wil niet teveel overspray.
Afbeelding

Het effect :
Afbeelding

De binnenkant van de vleugel :
Afbeelding

Goed genoeg.
Afbeelding


_________
Erik.

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 sep, 2012 16:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
De cockpit is gespoten.
Afbeelding

Die zwarte vlakken zijn de binnenkanten van de behuizing van de mitrailleurs. Ik heb eerst een laag lichtgrijs gespoten om zo zeker te weten dat ik
geen donker deel op de vleugel krijg, aan de bovenkant. Ook is het plastic nauwelijks transparant, waardoor de gehele bovenkant egaal grijs zal
blijven.

De rest van de cockpit :
Afbeelding

Het instrumentenpaneel :
Afbeelding

Ik ben best tevreden met de detaillering van de cockpit, althans, met het aantal onderdelen. Maar aangezien ik de cockpit gesloten laat,
zal er weinig van al mijn werk te zien zijn, straks.

__________
Erik.

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 sep, 2012 23:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Ik heb weer enkele delen geschilderd. Op de foto is nog niets gelijmd. Ik heb een subtiele verwering and wash toegepast, is op deze foto eigenlijk
nauwelijks te zien. De meters op het instrumentenpaneel zijn middel/donkergrijs geschilderd, voorzien van een druppel Future.
Afbeelding

Voor de kleuren heb ik foto's op het net opgezocht. Volgende taak is om de riemen te gaan maken.

Wie dit model ook gaat maken: een klein stukje plastic moet weggesneden worden om de flessen passend te krijgen. Dit kleine stukje voldoet,
daarna passen ze perfect. :
Afbeelding

Weinig Spitfire fans zullen dit fout doen: het vizier verkeerd-om lijmen. Het staat fout in de tekening, maar verderop staat dit deel wél goed
getekend.
Afbeelding

Morgen weer verder.


_____________
Erik.

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 sep, 2012 14:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 01 mei, 2005 10:39 am
Berichten: 2205
Hi Erik,

Dat ziet er erg netjes uit tot nu toe. Ook een mooie kit. ICM heb ik nog geen ervaring mee, lees en hoor er wel veel over...bij deze Spitfire ziet het er in ieder geval veelbelovend uit.

De kit kende ik nog niet, maar gezien de eerdere reacties is dit dus blijkbaar een nieuwe doos :)

Gr,

Jurrie


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 sep, 2012 17:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 09 feb, 2009 18:22 pm
Berichten: 92
Woonplaats: Breezand
hoi Erik, netjes geschilderd hoor!
ga je nog wel een wash&drybrush of zoiets dergelijks toepassen om het wat realistischer te maken?
ik krijg er nu nog een beetje een 'speelgoed vliegtuig' gevoel bij. Maar wel een heel strak pitje! :D

succes,
Erik

_________________
Pz.Kpfw.IV Ausf.D
pak-40
Panther A
flakpanzerwirbelwind


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 57 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement