tsjopper bob schreef:
Wat is nu het verschil tussen 2 stukken plastic op elkaar lijmen van een tank of een vliegtuig?
Ik bedoel, in de basis is het hetzelfde. Belangrijk is dat je eerst goed gaat passen voordat je gaat lijmen om eventuele problemen op voorhand te vinden. Kleine naden kun je opvullen met plamuur. Grote naden met bijvoorbeeld plastic strip.
Ook het aanbrengen van de verf is hetzelfde. Verschil zit hem uiteraard in de afwerking en of je al dan niet wilt verweren. Maar als ik je Spit zie, moet dat wel goed komen.
Succes met je spook.
René
Au contraire, ik zie vliegtuigen en rollend materiaal toch echt als twee verschillende disciplines. Ik zie regelmatig bijvoorbeeld vliegtuigbouwers die even wat rollends doen
en wat me dan meteen opvalt is dat ze keigoede vliegjes neerzetten maar het rollertje mwa.. maar zo zo is (of andersom natuurlijk).
Dat fenomeen doet zich voor als ze net overstappen, hebben ze van beide al genoeg onder de handen zitten dan gaat het gelijk op. Je kan het ook (nog sterker) zien bij
het verschil tussen bv. een tank en een figuur schilderen dat kunnen ook echt twee verschillende werelden zijn ondanks dat het beiden stukjes plastic zijn.
Wat er ook mee te maken heeft is denk ik de mate van onbekendheid. Als ik een bijv. de doos van een sherman in me handen heb weet ik al meteen de valkuilen terwijl de
valkuilen van bijv. een F-16 ehm ja...
Natuurlijk is het zo dat als je met het ene al een bibliotheek van behendigheden hebt opgebouwd die je dan ook toe kan passen op de ander maar dat geld niet voor alles.
Ik neem maar een voorbeeld, de sludgewash, vaak gebruikt bij vliegtuigen maar op voertuigen vrijwel onmogelijk toe te passen en dus niet aanwezig in mijn bibliotheek
terwijl bijv. mapping niet aanwezig is bij een pure vliegtuigbouwer. Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel.
Dat de spit er best redelijk uitziet komt meer omdat het verflaagje er lekker opgekomen is maar wat je niet ziet is dat bijv. die doorzichtige cockpitkap wel 5 keer in de P+
heeft gelegen en dat hij echt (was geen geintje) 3 dagen in de vuilnisbak tussen de etensresten heeft gebivakkeerd na het vertimmeren van de neus omdat de propeller
voor geen meter ermee uitlijnde (de hele neus is zo'n beetje van plamuur) en dat maar niet goed kwam.
Eelcog schreef:
Allemaal SEA (South East Asia, dus donker-, lichtgroen en bruin))- schema?
Ehm... wat
Overigens is de misser in het camopatroon nog niet gevonden, ik dacht dat hier de experts zaten tssggg... (geintje
) Je kan er nog steeds niets mee winnen overigens
Affijn, verder met het vliegding. Even bezig geweest met de cockpit, de achterste console ligt nog los vanwege wat sinkmarks aan de zijkanten van dat uitstekende
onderste geval, vulspul ligt nog te drogen.
Omdat een ezel zich geen drie keer aan dezelfde steen stoot besloot ik ditmaal de cockpit eens te droogpassen voordat ik er verf op gooi. Resultaat was dit:
Nou dat ziet er weer geweldig uit. Is het nou echt zo dat werkelijk geen enkele vliegkit enigzins normaal past of koop ik gewoon pertinent de puinzooi dozen.
Na wat gezoek op het interwebz om te kijken hoe dit dus eigenlijk zou moeten zitten kwam ik twee dingen tegen.
1: Alle cockpit foto's zijn van de voorkant van de cockpit zodat je er lekker niets aan hebt in dit geval.
2: Op een forum kwam ik iemand tegen die hetzelfde had en die suggereerde om de boel wat bij te buigen en vermelde er meteen bij dat de stoel
van de achterpassagier (geen idee hoe zo'n knakker heet) dan wat meer in de juiste positie kwam, klinkt logisch. Ok dan, dus ik vouwen met als resultaat:
Nou het is me de verbetering wel zeg, poehee! Dit zijn naden waar Kim Holland nog jaloers op zou worden. Om dit te gaan herstellen moet ik eerst een paar dingen weten
die ik niet weet vanwege niet voorhanden zijnde foto's van dit achterste stuk.
Dus:
A: Behoort het horizontale vlak achter de bijrijderstoel gelijk te liggen aan de randen van de cockpit of ligt het enigzins verzonken.
B: Zelfde vraag in feite voor het horizontale vlak, verzonken of niet? In de huidige staat liggen beide panelen momenteel iets verzonken.
Nu ik toch aan het droogpassen was kwam ik meteen mijn favoriet mbt. vliegtuigjes tegen, namelijk de gevreesde naad door het midden van de romp. Vraag hier is, hoe
werken jullie de naad mooi af zonder die mooie cirkels/klinknagels en andere miniscule lijntjes te verwoesten? Er omheen liggende details kan je afschermen met wat tape
maar die cirkels ed. die lopen van de ene naar de andere kant, vraag me af hoe je dat moet ontzien? Veegje met een schuurpapiertje en voila, het is verdwenen.