Me 262 - A New Dawn - De proloogJe hebt vliegtuigen/kisten waar je iets mee hebt en dan zijn daar nog rijen vliegtuigen die niet tot de verbeelding spreken. Zelf heb ik altijd iets met kisten die 'karakter' hebben en dus kom ik vaak bij toestellen uit die veel andere mensen juist spuuglelijk vinden. Ik heb meer met een A-10 dan met een F-16. Zo zal iedereen wel vliegtuigen hebben die in het rijtje favorieten staat, nu staat de Me 262 bij mij niet in de top-10 lijst van favoriete toestellen alhoewel het wel een vliegtuig is dat mijn aandacht weet te trekken.
Het is de vorm van het vliegtuig die mij altijd doet denken aan en haai of en andere 'gevaarlijke' vis. Wat dat betreft heeft men in Duitsland in de periode rondom en tijdens de Tweede Wereld Oorlog een aantal mooie vliegtuigen gemaakt. De Focke Wulf bijvoorbeeld een prachtig toestel, vooral met die dikke neus in plaats van de lange neus. Spreekt mij toch echt meer aan dan een Hurricane alhoewel ik ook daarvan de charme kan inzien.
Wat mij bij de Duitse kisten uit die periode ook ontzettend aanspreekt zijn de camo's die men gebruikte ziet er prachtig uit. Na het drama van de A-10 dus opzoek naar een leuke kit en daarbij in eerste instantie niet gezocht naar de 262 maar al lezende (diverse fora bezocht) viel mijn oog opeens op de 262, een toestel dat ik zeker mooi vind, een mooie geschiedenis heeft maar minder in mijn geheugen geprent staat dan een aantal andere kisten.
Anyway in de opening van deze topic staat meer over mijn beweegredenen om deze kit te kopen. Sommige zeggen dat ik beter met een 1:72 of 1:48 aan de slag kan gaan. Ik deel die mening niet geheel. Ik zie grote kits in deze schaal altijd als een verzameling kleine kits. De cockpit op zich is voor mij al en los staand model en kan wat mij betreft los van de schaal gezien worden als en compleet 1:72 model. En zo wil ik deze kit ook gaan aanpakken een van de lessons learned tijdens de bouw van de A-10 is geweest No Rush.. Dus deze kit wil ik netjes stap-voor-stap en bijna modulair gaan aanpakken waarbij ik een aantal delen van de kit als los model wil benaderen. De cockpit, de motoren, de wielkasten etc etc.
Aan de ene kant is dit vliegtuig een prettig model om mee te beginnen, de vormen van de kist zijn redelijk glad, dit afgezien van de motor gondels. Geen bommen rekken of ingewikkelde vleugel constructies, of zoals bij de A-10 een vliegtuig met extreem vreemde vormen. Aan het spuiten/airbrushen van de A-10 ben ik geen eens toe gekomen maar ik voorzag al problemen bij motor gondels etc.
Ik wil de kit van de 262 out-of-the-box gaan bouwen en mij niet laten verleiden tot de aanschaf van allerlei after market spullen. Gewoon beginnen bij de basis en misschien zelf wat dingen aanbrengen om het mooier te maken (remleidingen indien nodig). Ik ben geen realisme freak dus voor mij hoeft een model niet tot op laatste popnagel natuurgetrouw zijn. Het gaat mij om de totaal indruk dus ik zal her en der de realiteit links laten liggen en gewoon gaan doen wat mijzelf leuk lijkt. En nee dit zal niet in het extreme worden doorgevoerd, maar als ik liever een licht grijze wielkast wil hebben dan en groene dan maak ik de wielkasten gewoon licht grijs.
Ik zal echter altijd proberen een referentie als uitgangspunt te houden. Zoals in het inleiding van mijn A-10 verslag geschreven ben ik best een luchtvaart freak en heb ik best veel kennis over bepaalde toestellen. Over de 262 weet ik echter weinig maar dat zal veranderen gedurende de bouw van deze kit want ik ben dan wel weer het type dat dan van alles uit gaat zoeken en en bij wijze van spreken een hele website over op gaat zetten. En dus zal dit verslag misschien langer worden dan dat normaal gangbaar is.
Project Mr 262 > A New Dawn gaat van start.
Vanwaar de titel: A New Dawn omdat dit een nieuwe start is na de flop van de A-10 maar ook omdat de 262 het eerste echte operationele jachtvliegtuig met straalmotoren is. Voor die tijd zeker een omzettend vooruitstrevend toestel... Het begin van en nieuw tijdperk....
Project 262 > A New Dawn!