Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 9:29 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 83 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 12 apr, 2012 2:24 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10553
Woonplaats: Installation 05
Omdat ik op het ogenblik allemaal projecten heb liggen die niet bepaald shake 'n bake zijn, en ik mezelf niet in een dip wil bouwen heb ik maar een nieuw doosje uit de stapel gevist.
Afbeelding

Voor wie hem niet kent:
Bf 109E-7
De Bf 109 werd in de eerste helft van de jaren '30 van de vorige eeuw ontwikkeld en was één van de eerste 'moderne' jagers die werden gebouwd. Het toestel was een laagdekker, had een dichte cockpit en een intrekbaar onderstel.
De Bf 109E serie had de Daimler Benz DB 601 als krachtbron en was bewapend met in de romp 2 7,92mm MG 17's, en (vanaf de E-3) in de vleugels een 20mm MG/FF. De E-7 variant was de eerste versie welk onder de romp een 300 liter brandstoftank of een bom mee kon nemen.
In totaal zijn er 438 E-7's gebouwd.

Nu had ik een hoop jaren geleden besloten dat ik nooit meer een Airfix kit zou maken, maar toen ik hoorde dat deze doosjes zeer goed te doen waren heb ik toch maar besloten om Airfix een herkansing te geven.

Wat vinden we zoal als we de doos open maken?
Sprue's:
Afbeelding
Afbeelding

Clearparts (die overigens letterlijk glashelder zijn :brouw: ):
Afbeelding

Kleuropties:
Afbeelding
Afbeelding
Er is nog een derde optie, een Roemeen, maar daar heb ik geen foto van.

En toen was het tijd om maar wat in elkaar te plakken. Ik ben lekker bezig geweest, want de cockpit zit op een paar onderdelen na in elkaar en heeft ook al een laag RLM 02 gekregen (de onderdelen die er nog niet opzitten zijn o.a. het paneel en de knuppel, die ga ik eerst verven en daarna komen die op hun plek).
Afbeelding
De romphelften hebben ook een laagje RLM 02 gekregen, samen mat nog een aantal andere onderdelen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Nog niet alle plekken waar RLM 02 moet komen zijn gespoten, maar dat komt omdat ik eerst wat pinmarks weg moet werken voor ik ook die delen kan spuiten.

Wel, dat was hem tot nu toe, vragen en opmerkingen zijn van harte welkom. :)


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 apr, 2012 2:58 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Die heb ik ook gemaakt, al heb ik er een E-3 van gebakken: bouwverslag hier.
Afbeelding
Het enige wat niet klopt bij dit model is de propeller, die is to.v. de rest van de onderdelen te lomp weergegeven.

Voor de rest, veel plezier met dit ding, ik weet nu al dat dat wel zal lukken! :brouw:

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 apr, 2012 23:14 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10553
Woonplaats: Installation 05
Hey Nem, ik heb het verslag gevolgd. Hij is erg netjes geworden, ik hoop dat mijn 'pauze' me niet roestig heeft gemaakt, maar daar gaan we gaandeweg wel achter komen. :)

Vandaag heb ik weer wat verder geprutst en ben nu bijna zover dat de romp dicht kan.
Maar eerst zou ik nog wat pinmarks aanpakken:
Afbeelding
Klodder plamuur erop en met een wattenstaafje met nagellakremovert weer glad strijken, en dat zou genoeg moeten zijn. Het is trouwens goed te zien dat Airfix de allignment pins erg groot heeft gehouden. :shock:

Airfix heeft bij deze kit de motor deels in de romphelften meegegoten, deze heb ik zwart geverft, en ik weet dat het niet zo strak is als Geralds kwastwerk, maar boeie, je gaat er toch nagenoeg niets van zien.
Afbeelding
Kijk maar:
Afbeelding

Ik had ook optimistisch de motorbeugels op het blok geplakt:
Afbeelding
Maar toen ik de kap wilde dryfitten kwam ik erachter dat deze niet meer paste omdat de beugels te breed zouden zijn. Omdat die beugels een meerwaarde hebben van 0,0 heb ik ze er lekker weer af gesloopt, en gaan ze de onderdelendoos in.

Terwijl ik lekker bezig was met de motor viel me nog iets op.
Afbeelding
De 'duct' voor de uitlaten is bij de kit dicht, terwijl deze overduidelijk open hoort te zijn:
Afbeelding
Dus, even het boortje erbij gepakt en hoppa:
Afbeelding
good enuff voor mij, in 1/32 zou ik nog misschien de duct eraf snijden en van restjes PE vouwen, maar bij deze had ik daar geen zin in.

Cockpit nog even in de P+ laten vallen:
Afbeelding

Knuppel voor de knuppel:
Afbeelding

En het paneel heeft ook z'n basislaag gekregen:
Afbeelding
de klokjes ga ik nog accentueren, maar ik ga niet helemaal los zoals bij de Ki-45, het is een tussendoortje, weten jullie nog? :P

Om af te sluiten heb ik nog één ding wat ik wel slordig vind van Airfix:
Afbeelding
ze hebben wel leuk kleurnummers in de boekjes gezet, maar als je niet met Humbrol werkt mag je dus mooi gaan zoeken welke kleur het allemaal moet worden... :roll:
Nou ja, dat overleven we wel.

Tot zover, as usual, comments &critics zijn welkom :)


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 apr, 2012 23:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 feb, 2009 9:39 am
Berichten: 2125
Woonplaats: Heist o/d Berg
Citaat:
maar als je niet met Humbrol werkt mag je dus mooi gaan zoeken welke kleur het allemaal moet worden...


daar is toch de paintconversion chart van paint4models voor :wink:

goed bezig verder

_________________
mama wipe the blood off of my face

http://www.myspace.com/goodsonsb
http://www.attich.be/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 apr, 2012 23:32 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10553
Woonplaats: Installation 05
Ik heb hier ook nog ergens een analoge Humbroll kaart liggen, alleen even geen flauw idee waar precies. :mrgreen:


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 apr, 2012 0:38 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Citaat:
Dus, even het boortje erbij gepakt en hoppa:

Ah, nu weet ik een tekortkoming aan mijn model :lol:

Citaat:
ik hoop dat mijn 'pauze' me niet roestig heeft gemaakt, maar daar gaan we gaandeweg wel achter komen.

Dit model valt zo goed in elkaar dat het ideaal is om er weer even in te komen :brouw:

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 apr, 2012 20:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 30 okt, 2011 23:33 pm
Berichten: 150
Woonplaats: mechelen
leuk kitje mijn favoriet vliegtuig allertijden er is geen enkel mooier vliegbeestje als een bf (alle versies)

ik ga hem binnekort ook bouwen maar dan van eduard ook in 1/48

veel suc6 met de bouw en ik volg je


groeten

Krimh

_________________
the Love For Life Is Just Hatred In Disguise, A Carnival Creation With Masks Undone


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 apr, 2012 0:23 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10553
Woonplaats: Installation 05
Zo, vandaag ben ik weer wat verder gekomen en de romp is dicht en ligt te drogen.
Maar eerst kijken we nog even naar de cockpit.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ik zal eerlijk zijn, de wash is niet echt geslaagd, ondanks dat de boel wel gesealed is met P+ is de wash niet echt goed uitgevloeid... Ik heb de wash gedaan met Tamiya verf, en ik denk dat dat het probleem is, misschien moet ik voor het interieur ook maar olieverf gebruiken, want anders weet ik niet wat het probleem is...

Spinner ook maar even gedaan (beide delen zijn met prittprut tijdelijk aan elkaar geplakt):
Afbeelding
De kale plekjes zijn intussen bijgewerkt, en ik wilde de spinner morgen sealen met P+.

Het interieur zoals het nu in de romp zit:
Afbeelding
Afbeelding
De kieren heb ik intussen dicht gemaakt met een drupje lijm en een wasknijper, en de boel staat nu te drogen.
Morgen wil ik de vleugels onder de romp plakken zodat we een herkenbare 109 hebben. Dan is het afbouwen en kan de sproeier erover.

Ik hou jullie op de hoogte.


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 apr, 2012 23:55 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10553
Woonplaats: Installation 05
Zo, weer een avondje werk kunnen verrichten, en ik ben bijna zover dat ik kan spuiten.
Afbeelding
Afbeelding
Jullie zien het, flaps zijn gemonteerd, rudder zit erop, evenals de horizontal stabilizers, gunsight en soepercharger luchthappert. Met veel fantasie en een beetje alcohol (of andersom), is er al een Bf 109 in te herkennen.
Afbeelding
Afbeelding

De kit valt tot nu toe aardig in elkaar, er zijn maar 2 plekken waar ik tot nu toe plamuur heb moeten gebruiken:
Afbeelding
Afbeelding

Nog een paar foto's van het interieur:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik moet zeggen, voor een tussendoortje is deze kit goed te doen, ik ben nu 3 dagen bezig (updates waren in m'n nachtdienst in elkaar gegooid :cheesygrin: ), en de romp is nu bijna spuitklaar. Voor ik ga spuiten moeten alleen nog de ailerons, elevators, slats en canopy gemonteerd worden en dan ben ik er klaar voor. Ik wilde kijken of ik deze kit binnen 3 weken af kon krijgen, en misschien gaat het me nog lukken ook. :ok:

Wel dat was 'm weer voor vandaag.


Danny

Afbeelding

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 apr, 2012 21:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 feb, 2009 9:39 am
Berichten: 2125
Woonplaats: Heist o/d Berg
Citaat:
Ik zal eerlijk zijn, de wash is niet echt geslaagd, ondanks dat de boel wel gesealed is met P+ is de wash niet echt goed uitgevloeid... Ik heb de wash gedaan met Tamiya verf, en ik denk dat dat het probleem is, misschien moet ik voor het interieur ook maar olieverf gebruiken


heb je'r een druppeltje afwasmiddel bijgegooid ?? is onontbeerlijk..ik maak mijn washes met van die goedkope tubetjes waterverf uit de blokker. klodder verf, water erbij, omroeren, paar druppeltjes dreft en husakee, nooit problemen met uitvloeien

_________________
mama wipe the blood off of my face

http://www.myspace.com/goodsonsb
http://www.attich.be/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 83 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 66 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement