Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 20:45 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 12 jun, 2011 12:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Het is al een tijd geleden dat ik hier wat heb laten zien, daarom maar weer eens een doosje uit de stapel getrokken. Het wordt een vluggertje, Bijna Recht Uit De Doos. Het slachtoffer is een Hasegawa Hellcat Mk.II, in 2009 gekocht (time flies :roll: ) naar aanleiding van Paul's bouw. Zoals jullie in dat topic kunnen lezen was ik er snel bij om de decals van moekardanoe's toestel te vragen en deze gaat nu gebouwd worden. (Nog bedankt Paul Afbeelding)

De Hellcat werd door Grumman ontworpen als opvolger van de F4F Wildcat.De Wildcat was een ontwerp van voor de oorlog en begon tegen het einde van zijn ontwikkeling te lopen. De productieversie van de Hellcat kwam in oktober 1942 in dienst en werd de F6F-3, in Engelse dienst de Hellcat Mk.I, waarvan de Fleet Air Arm er 252 ontving onder het lend-lease programma. De Hellcat Mk.II was de Engelse naam voor de F6F-5, de verbeterde versie van de F6F-3. De Mk.II had uitgebreidere mogelijkheden om externe brandstoftanks mee te nemen, kon 2 x 1000 lbs. bommen meenemen en onder iedere vleugel waren bevestigingspunten voor 3 HVAR 5" raketten. De FAA ontving 930 van deze toestellen.

Technische gegevens:

Motor : Pratt&Whitney R2800-10W met 2000 pk.
Max. snelheid : 612 km/h
Gevechtsradius : 1520 km.
Max. hoogte : 11.370 m.
Stijgsnelheid : 17,8 m/s.
Vaste bewapening: 6x .50 óf 4x .50 en 2x 20mm.
Max. gewicht : 6991 kg.


Tijdens de oorlog vlogen verschillende MLD'ers bij FAA boordsquadrons, waar zij een zeer goede indruk nalieten. Dit blijkt wel uit het feit dat maar liefst 3 geheel met Engelsen bemande FAA squadrons een Nederlandse commandant hebben gehad!
Ik wil graag het toestel van Moekardanoe bouwen omdat ik zijn naam als kleine jongen op mijn vaders knie regelmatig hoorde als hij over Indië vertelde. Dat ging dan ongeveer zo: "Moekardanoe was een Indische jongen die in de oorlog nog bij de Engelsen had gevlogen. Hij kon vliegen! Zo kwam hij op Morokrembangang eens met een Firefly tussen de hangars door vliegen waarna hij een uitgebreide vliegshow gaf. Hij was ook een beetje mataglap (maleisisch: gek) zo hield hij een wedstrijd met een andere vlieger waarbij ze beiden met een trekker met geladen bomwagens erachter reden."
Waarschijnlijk heeft hij een diepe indruk op mijn vader achtergelaten, want hij was de enige vlieger die hij regelmatig bij naam noemde. Voor mij in ieder geval reden genoeg om eens een toestel van Moekardanoe te bouwen.
Om meer te weten te komen over de MLD'ers bij de FAA is het boek "Dutchies in de Fleet Air Arm" een absolute aanrader!

Het toestel is in het temperate sea scheme gespoten (extra dark seagrey-dark slate grey-Sky) met de markings van de British Pacific fleet. Dit toestel was aan boord geplaatst van de HMS. Indomitable bij het 1844 Sqd.FAA. Tijdens zijn plaatsing a/b van de Indomitable schoot Moekardanoe op 2 april 1945 een Zeke neer. 1844 Sqd. was de hoogst scorende FAA eenheid met de Hellcat Mk.II, 32,5 neergehaalde toestellen volgens "Hellcat aces of world war 2".

Afbeelding
(Bron: Dutchies in de Fleet Air Arm, Nico Geldhof, Uitgeverij Geromy)

De bouwdoos:

Een oudje van Hasegawa, een van de laatste met opliggende panellines. Het is een eenvoudig model met slechts 38 onderdelen, de van Hasegawa bekende kale cockpit met decals en een goede pasvorm. Bij het droogpassen is alleen de canopy te hoog en valt op dat de droptank grof is uitgevoerd, maar daarover later meer. De kit word geleverd met decals voor de "145" van 1844 sqd. a/b HMS. Indomitable 1945 in gloss sea blue en de 6K*6 van het 804 sqd. a/b HMS. Ameer in het temperate sea scheme. Deze ga ik natuurlijk niet gebruiken omdat ik het Dutch decal setje van Paul heb gekregen.

De min of meer verplichte foto's :wink: ;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Shake op di 02 aug, 2011 9:11 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 jun, 2011 16:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 30 aug, 2010 15:29 pm
Berichten: 369
Woonplaats: veenendaal
Heey shake

Leuke kit! Heb er ook een ooit gebouwd. Logt nu ergens op zolder:) veel suc6

Mvg
Mthomas

_________________
The only easy day, was yesterday
Eurofighter typhoon 1/48 (revell)
Bae Hawk t.1 Red arrows (1/32 revell)
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=32588


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 jun, 2011 17:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Shake schreef:
Het wordt een vluggertje


Ach, voor de afwisseling.....

Shake schreef:
(Nog bedankt Paul)


Graag gedaan, zorg wel voor een echt gladde ondergrond en een flinke voorraad Daco Strong om die decals om de romp heen te vouwen!
Ik vind het een prachtig toestel, maak er wat moois van :brouw:

Afbeelding
Dit model is prut maar de box-art is om te smullen


Paul (die stiekem hoopt dat Eduard nog 'ns met een 1:72 Hellcat komt)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 jun, 2011 21:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
De eerste vorderingen;

Als eerste de canopy passend gemaakt, daar ben ik een tijdje mee bezig geweest omdat een deel van het probleem aan de voorkant van het windscherm zat. Dit was namelijk te dik en paste niet goed in de uitsparing van de romp.

Vóór
Afbeelding

Na
Afbeelding

Nog niet helemaal perfect passend, maar dat komt wel goed.
Verder de romp in elkaar gezet en de onderkant van de vleugels erop, dit is de huidige stand van zaken;

Afbeelding

Voor van de week de volgende uitdagingen, hoogteverschil tussen de aansluiting van onderkant van de romp aan de vleugel, dat zou normaal niet zo'n probleem zijn, maar nu wil ik proberen het opliggende detail te bewaren.

Afbeelding

En aan weerszijde wat ruimte bij de aansluiting van het vleugelbovendeel aan de romp;

Afbeelding
Afbeelding

Om dat op te lossen wat evergreen aan de vleugel gelijmd, maar dat moet eerst goed drogen voor ik het passend kan schuren.

Afbeelding

Verder nog wat ejectionpin marks op vervelende plaatsen......

Afbeelding

......en een beetje een lomp uitgevoerde ophanging van de droptank.

Afbeelding

Die er eigenlijk zo uit hoort te zien;

Afbeelding
(Bron: Walk around F6F Hellcat, Squadron/Signal publications)

Nog wel wat te doen :roll: .

Paulus de Boskabouwer schreef:
Shake schreef:
Het wordt een vluggertje


Ach, voor de afwisseling.....

Voor mijn doen dan............ :wink: . De Dutch Decals krijg ik waarschijnlijk wel getemd, tot nu toe is het me in ieder geval nog steeds gelukt.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 jun, 2011 21:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Ha die Sjaak,

Leuk weer eens wat van je te zien. Ook bij mij is het rustig met verslagen (ik schrijf nu voor het IPMS een kitreview en daarvan ga ik geen foto's op het internet zetten, maar ook mijn enthousiasme voor modelbouwfora in het algemeen is vrij beperkt de laatste tijd).

@ Paulus: geweldige boxart ja, de kit kan je met zijn enorme klinknagels beter als schuurmiddel gebruiken ;-)

Groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 jun, 2011 22:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Weinig gepost, maar wel weer een beetje verder gebouwd. Inmiddels zit de Hellcat praktisch helemaal in elkaar en kan ik bijna aan het spuiten gaan denken.

Wat kiertjes opgevuld:

Afbeelding
Afbeelding

Helaas bleek het onmogelijk de opliggende lijntjes te behouden. Daarom een list verzonnen (gestolen van ARC), maar het trucje met de stretched sprue vond ik niet echt geslaagd. Het vastlijmen met de dun vloeibare lijm was voor mijn lompe motoriek een te zware opgave. Daarom de andere suggestie uit de thread geprobeerd, nl. met een randje verf de opliggende panel line herstellen.

Afbeelding

Dat beviel me beter en daarom de rest maar zo hersteld. Ik moet er nog wel wat aan bijwerken, maar heb er goede hoop op dat dit een goed resultaat geeft.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nu de onderkant nog restaureren en dan is het tijd voor de verfspuit.

Natuurlijk kwam ik na het afschuren van de canopy een foto tegen waarop duidelijk te zien is dat de canopy iets boven de romprug uitsteekt :( . Maar eens zien of ik dit aanpak, en zo ja, hoe.

@ Nico en Paul; Inderdaad mooie boxart, Airfix stak daarmee met kop en schouders boven de concurrentie uit. Italeri en Revell schijnen trouwens ook een acceptabele Hellcat in het assortiment te hebben. Als ik iets langer had gekeken in plaats van een impuls aankoop te doen had ik voor de helft van het geld van de Hase een Italeri Hellcat met ingegraveerde panel lines kunnen hebben.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 jun, 2011 14:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2006 12:41 pm
Berichten: 6476
Woonplaats: Oss/ Duxford,UK
Leuk een hellcat. Ik wist niet dat er ook Nederlanders in de Hellcat vlogen.

Mischien heb je er wat aan:

F6F-5K Hellcat 40467 G-BTCC
Een walkaround die ik heb gemaakt op Duxford.

Gr Freddie

_________________
Mijn Album
Voor de liefhebbers: Walkarounds
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 jun, 2011 16:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 29 mei, 2010 16:15 pm
Berichten: 999
Woonplaats: Veenendaal
Mooi, goed opgelost met de panellines. moet ik ook eens proberen!
Een leuk project vind ik.

GJ

_________________
Pink Floyd for the win.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 jun, 2011 16:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 feb, 2009 9:39 am
Berichten: 2125
Woonplaats: Heist o/d Berg
ware, op dezelfde manier toegepast, CA geen betere ( lees : permanentere ) oplossing geweest ??

_________________
mama wipe the blood off of my face

http://www.myspace.com/goodsonsb
http://www.attich.be/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 jul, 2011 15:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Excuses voor de late reactie, de voortuin moest nodig worden opgehoogd. De voordeur uitgaan leverde het risico van een verstuikte enkel op :mrgreen: .

@zimmermaniac; Geniale suggestie Afbeelding. Eerst had ik het, zoals in het topic op ARC, met CA en sprue geprobeerd. Dit bleef echter niet goed zitten en ook de sprue met dun vloeibare lijm werkte niet perfect. De verfrandjes zijn een beetje ribbelig, maar een CA randje werkt perfect! In eerste instantie was ik bang dat ik de tape vast zou plakken, maar als je CA in gel vorm gebruikt gaat het erg goed. Zojuist 2 randjes geprobeerd en zo tevreden dat ik de verfrandjes er weer af ga halen.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: tsjopper bob en 45 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement