Het is al een tijd geleden dat ik hier wat heb laten zien, daarom maar weer eens een doosje uit de stapel getrokken. Het wordt een vluggertje, Bijna Recht Uit De Doos. Het slachtoffer is een Hasegawa Hellcat Mk.II, in 2009 gekocht (time flies
) naar aanleiding van Paul's
bouw. Zoals jullie in dat topic kunnen lezen was ik er snel bij om de decals van moekardanoe's toestel te vragen en deze gaat nu gebouwd worden. (Nog bedankt Paul
)
De Hellcat werd door Grumman ontworpen als opvolger van de F4F Wildcat.De Wildcat was een ontwerp van voor de oorlog en begon tegen het einde van zijn ontwikkeling te lopen. De productieversie van de Hellcat kwam in oktober 1942 in dienst en werd de F6F-3, in Engelse dienst de Hellcat Mk.I, waarvan de Fleet Air Arm er 252 ontving onder het lend-lease programma. De Hellcat Mk.II was de Engelse naam voor de F6F-5, de verbeterde versie van de F6F-3. De Mk.II had uitgebreidere mogelijkheden om externe brandstoftanks mee te nemen, kon 2 x 1000 lbs. bommen meenemen en onder iedere vleugel waren bevestigingspunten voor 3 HVAR 5" raketten. De FAA ontving 930 van deze toestellen.
Technische gegevens:
Motor : Pratt&Whitney R2800-10W met 2000 pk.
Max. snelheid : 612 km/h
Gevechtsradius : 1520 km.
Max. hoogte : 11.370 m.
Stijgsnelheid : 17,8 m/s.
Vaste bewapening: 6x .50 óf 4x .50 en 2x 20mm.
Max. gewicht : 6991 kg.
Tijdens de oorlog vlogen verschillende MLD'ers bij FAA boordsquadrons, waar zij een zeer goede indruk nalieten. Dit blijkt wel uit het feit dat maar liefst 3 geheel met Engelsen bemande FAA squadrons een Nederlandse commandant hebben gehad!
Ik wil graag het toestel van Moekardanoe bouwen omdat ik zijn naam als kleine jongen op mijn vaders knie regelmatig hoorde als hij over Indië vertelde. Dat ging dan ongeveer zo: "Moekardanoe was een Indische jongen die in de oorlog nog bij de Engelsen had gevlogen. Hij kon vliegen! Zo kwam hij op Morokrembangang eens met een Firefly
tussen de hangars door vliegen waarna hij een uitgebreide vliegshow gaf. Hij was ook een beetje mataglap (maleisisch: gek) zo hield hij een wedstrijd met een andere vlieger waarbij ze beiden met een trekker met geladen bomwagens erachter reden."
Waarschijnlijk heeft hij een diepe indruk op mijn vader achtergelaten, want hij was de enige vlieger die hij regelmatig bij naam noemde. Voor mij in ieder geval reden genoeg om eens een toestel van Moekardanoe te bouwen.
Om meer te weten te komen over de MLD'ers bij de FAA is het boek
"Dutchies in de Fleet Air Arm" een absolute aanrader!
Het toestel is in het temperate sea scheme gespoten (extra dark seagrey-dark slate grey-Sky) met de markings van de British Pacific fleet. Dit toestel was aan boord geplaatst van de HMS. Indomitable bij het 1844 Sqd.FAA. Tijdens zijn plaatsing a/b van de Indomitable schoot Moekardanoe op 2 april 1945 een Zeke neer. 1844 Sqd. was de hoogst scorende FAA eenheid met de Hellcat Mk.II, 32,5 neergehaalde toestellen volgens "Hellcat aces of world war 2".
(Bron: Dutchies in de Fleet Air Arm, Nico Geldhof, Uitgeverij Geromy)
De bouwdoos:
Een oudje van Hasegawa, een van de laatste met opliggende panellines. Het is een eenvoudig model met slechts 38 onderdelen, de van Hasegawa bekende kale cockpit met decals en een goede pasvorm. Bij het droogpassen is alleen de canopy te hoog en valt op dat de droptank grof is uitgevoerd, maar daarover later meer. De kit word geleverd met decals voor de "145" van 1844 sqd. a/b HMS. Indomitable 1945 in gloss sea blue en de 6K*6 van het 804 sqd. a/b HMS. Ameer in het temperate sea scheme. Deze ga ik natuurlijk niet gebruiken omdat ik het Dutch decal setje van Paul heb gekregen.
De min of meer verplichte foto's
;