Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 4:31 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 67 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 16 okt, 2011 11:47 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11869
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, Eelco, het zal een verademing zijn als hij ooit afgewerkt en wel op de kast zal staan (en dat hij überhaupt blijft staan, het ding weegt op mijn keukenweegschaal een halve kilo). Maar we zijn er nog niet, want eerst komen er -tig witte lagen overheen, dan moet hij helemaal afgeplakt worden voor al die vleugeltipjes, radomerandjes en rode waarschuwingskleuren op de luiken, dan komen er een hondertal decals overheen... Vermoedelijk ben ik dan ook al aan een paar volgende projecten bezig. Eén daarvan heeft mogelijk een grotere spanwijdte dan deze, moet ik eens checken... Hm, toch niet, maar 42,5 cm zo te zien. Maar ik hou jullie nog in spanning.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 okt, 2011 14:03 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11869
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De tweede laag verf is nu aangebracht, het plan is om vandaag de derde te doen.

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 okt, 2011 20:07 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11869
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Vandaag was het heel wat beter weer dan gisteren, dus is de vierde laag wit er overheen gegaan. Maar eerst heb ik een aantal onderdelen samengevoegd. Het landingsgestel mocht er al op zonder de wielen, want na drie lagen wit is er al genoeg verf in de wielbakken om alles te installeren zonder "blote plekken" over te houden in de hoekjes. Het gestel zelf zag er ook goed uit:

Afbeelding

Afbeelding

Waar de verf af is, komt toch een laag zilver over, want dat zijn de schokdempers. Het was nog wel een klusje om de twee achterste gestellen met hun vijf bevestigingspunten vast te zetten. Vooraan is het ook vrij compex, want het voorste luik zit zowel aan de romp als met twee stangen aan de wielpoot vast. Toen alles op zijn plek zat, was het het uitgelezen moment om de radome er eens op te zetten en te testen hoe het zat met de stabiliteit. De poten houden het gewicht, maar ondanks de grote hoeveelheid metaal in het model neigt hij lichtjes naar omhoog. Ik ben nog aan het bedenken hoe ik het overwicht terug aan de voorkant kan krijgen, gelukkig is het toegangsdeurtje nog open. Een hijsoogje vooraan, dat vermist geraakt was, heb ik vervangen door een getrouwe scratchkopie.

En dan, na de vierde verflaag, ziet het er al wat witter uit. Volgens mij is nog één spuitbeurt voldoende, als ik wil dat de pre-shade nog te zien is.

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 okt, 2011 17:37 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11869
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De vijfde laag wit zit eroverheen en nu is het volgens mij welletjes geweest. Er zijn al haast twee potjes wit doorheen gegaan, en waar het nog grijs lijkt op de vleugel-, radome- en staartuiteinden heb ik minder gespoten omdat daar zwart komt. Als dit droog is volgt er een laag P+ en kan het plezierige werk van afplakken, decals, verwering en afwerking beginnen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 29 okt, 2011 0:56 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11869
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Alweer een mooie dag voorbij en de Hawkeye nadert weer iets verder zijn voltooiing. Vandaag heb ik het rood gekwast, omdat het zit op plaatsen waar je haast onmogelijk kan spuiten (zoals de randen van de luiken voor het landingsgestel) of op plaatsen die je nauwelijks ziet (zoals onder de flaps). Gelukkig was dit gedaan toen de zon onder begon te gaan. Toen was het tijd voor een ander ambitieus werkje: alles afplakken voor de zwarte verf, die ik wel met de spuit ga doen. Hier heb ik zo'n vijf uur aan gezeten... Bij de radome heb ik alles rond moeten afsnijden, gelukkig zit hier een bruikbare panelline. De rest was allemaal mooi de rechte lijntjes volgen, maar wel veel lijntjes. Bij het verwijderen van de Tamiya-tape is er ergens een klein stukje lak losgekomen, hopelijk was dit een uitzondering want anders eindigt het uitpakken nog in mineur in plaats van met een feestje.

Een probleem is dat ik haast geen zwart meer heb en ze in de winkel al twee keer met een lege voorraad zaten. Hopelijk kom ik toe.

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 29 okt, 2011 12:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 jun, 2011 16:40 pm
Berichten: 166
Woonplaats: Roosendaal
wow!
ziet er al gaaf uit :D
heb ook een hawkeye 1/48 gezien op ESM, is wel erg groot 8)

succes met de verdere brouw!

Nick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 29 okt, 2011 13:40 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 aug, 2009 8:54 am
Berichten: 7539
Woonplaats: Drachten
Ziet er inderdaad al mooi uit tot dusver :brouw:

_________________
Mijn modelbouw website


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 29 okt, 2011 13:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 06 okt, 2011 20:15 pm
Berichten: 20
Woonplaats: spijkenisse
zo ziet er super goed uit ben echt benieuwd als je dalijk verder komt , had niet echt verwacht dat het er zo uit kwam te zien maar mijn aandacht heb je hoor
veel plezier nog :) en ik zal toe kijken :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 29 okt, 2011 15:36 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11869
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Het zwart zit erop. Dat is vrij goed gegaan, er is maar één spuitbeurt nodig geweest met Humbrol 21 en een paar druppels wit. Maar er zijn wel andere complicaties opgetreden. Ik had nog extra moeten afplakken, want nu is er overspray tot voorbij de tape gekomen. Ik heb wel wat gewerkt met een paar stukjes papier, maar dat was niet genoeg en bij de ronde radarkoepel ging dat ook niet. Achteraf beschouwd blijkt het zelfs dat die koepel niet eens een zwarte rand moest krijgen, maar ik heb toch al foto's gezien waar het wel zo was, dus ik laat het zo. Maar op die koepel staat nu dus een veelhoekige grijze overspray afgetekend. Nu zijn er met het losmaken van de tape nog een paar stukjes lak losgekomen en ik heb ook ontdekt dat er delen van de vleugelvoorrand aan de basis niet zwart moesten (gelukkig nog vóór ze geschilderd waren) waar ik niet genoeg wit heb gespoten. Kortom: ik zal nog een of twee keer wit moeten spuiten tot alles weer mooi wit glanst, da's al bij al geen ramp. Ik hoop alleen dat op die koepel de veelhoekige lijn er niet doorkomt, maar als ik zie hoe weinig van de preshade overblijft, zal het wel meevallen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 nov, 2011 1:08 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11869
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
We zijn weer een hele stap verder. Het was begonnen met dat herspuiten. Ik had het zwart losjes overplakt met het idee, die overspray verdwijnt wel als ik even in de buurt spuit. Maar ik was lekker aan de slag geraakt met die witte laag nog glanzender te maken. Toen moest ik bijna gaan opruimen en ik haalde voor het mooie zicht de tape er terug af... stond daar weer een afdruk waar ik er wit bijgesproeid had! Niet zo erg als daarvoor, maar toch zou het te zien zijn achteraf. Dus heb ik ter plekke de tape, die nog niet helemaal verwijderd was, een stuk passender geplakt en de rest van het wit eroverheen gespoten. Gelukkig was alles toen wit genoeg buiten wat penseelwerk aan de randjes. Ik dacht dat alle problemen wel achter de rug zouden zijn... Ik haalde de tape van de zwarte randen af en uiteraard kwam er hier en daar weer wat zwart mee omhoog... Dat was dan tape die al eens gebruikt geweest was op diezelfde zwarte verflaag, zonder dat dat problemen gegeven had. Nu ja, ik liet me daardoor niet kisten, want zwart is een stuk gemakkelijker bij te werken dan hagelwit.

Dan volgden een paar kleinere karweitjes alvorens een beschermlaag met Parket Plus aangelegd kon worden. Een aantal zaken moesten nog rood en de turbines hadden wat metaalkleur nodig. De wielen zijn nu ook zwart met Matt 8 van Revell, waaroverheen nog wel iets komt om het boeiender te maken. Na een paar uur drogen kon er dan met P+ gepenseeld gaan worden. De ruiten waren nog mooi afgeplakt, dus wat kon er fout lopen? Verschillende zaken, blijkbaar. Eerst moet je er al goed op letten dat het P+ geen aflopers vormt. Op een normale ondergrond geeft dat niet zoveel problemen, maar knalwit wordt dan een beetje gelig van kleur. Ik heb na het drogen twee kleine zones gevonden waar het ietsje gelig werd, maar je moet al goed kijken. Desalniettemin voor mij een aanwijzing dat de eindlaag iets anders wordt dan P+, om te vermijden dat we een boterkleurtje krijgen. Een ander probleem kwam uit een meer onverwachte hoek.

Toen ik met de P+ in de buurt van de cockpitraampjes kwam, begonnen er opeens opvallende, citroenkleurige vlekken zich te verspreiden over de raamstijlen. Meteen herinnerde ik me de ecoline die ik een half jaar geleden heb gebruikt om de raampjes een gele schijn te geven. Tijdens het werken met emailverf en verdunner was die ecoline niet opgelost, maar P+ is op waterbasis en de geconcentreerde verfstof reageerde meteen. Gelukkig kon ik dit ook gelijktijdig met een vochtig keukenpapier weghalen, maar daarna moest ik meteen afdrogen of er kwamen gewoon opnieuw vlekken. Zo hebben we weer een wijze les geleerd, ecoline en P+ goed apart houden. Uiteindelijk had ik nog een gele verf- en P+vlek die ik alleen wegkreeg door de lak mee weg te schuren. Natuurlijk net naast het cockpitraam, dat wordt weer een litteken. We zullen zien wat plastische chirurgie nog kan bereiken.

Afbeelding

En dan waren we eindelijk aan het langverwachte karwei van de "decalage" aangekomen. De decals zijn van Cartograf en ze zijn stevig gebouwd. Ondanks dat ik Humbrol Decalfix gebruik, wat wel goeie hechting geeft, komen de panellines niet echt goed door. Voor sommige zaken, zoals de rode waarschuwingsstreep voor de propeller en de uiteinden van de staartvlakken, moet ik met een mes aan de slag om de gebogen oppervlakken te kunnen bedekken zonder rimpeling. De passing van de decals is gelukkig beter dan die op de propellers (zie eerder), maar de onderste staartvlakpunten gaan nog veel bijschilderen nodig hebben. Ook de walkway moest ik hier en daar onderbreken, omdat er veel panellines op een hoopje zitten in het midden en ook omdat op de staartvlakken de decal een centimeter te lang is, wat je gewoon kan wegsnijden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik moet nog wel wat decals toevoegen en dan kan er een laag glansvernis op. Hij mag nog wel wat harder glanzen...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 67 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 73 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement