Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 11:27 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 17 dec, 2009 0:40 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 okt, 2006 22:16 pm
Berichten: 2535
Grendel knutselt gewoon nog wat (1/48 Mirage III)

Gisteren dus even wat foto's weggewerkt van het vorige knutselwerkje en wegens het was al laat er voor gekozen om de rest van de foto's maar even te laten staan voor vandaag :mrgreen:

'tis namelijk niet zo dat ik afgelopen week maar 2 avondjes had om wat te knutselen maar ik had zowaar gisteren ook nog een avondje tot mijn beschikking! en wat is er dan natuurlijk leukerder om nog efkes een simpel gebakje spuitklaar te maken zodat ik als ik binnenkort weer uit de nacht kom ik gewoon in één streep het hele ding kan bekliederen met verfsapjes?

precies.


Ook deze keer weer een kitje uit het "lekker simpel" segment en oorspronkelijk ooit eens aangekocht als een stukje kooponderzoek. het nieuwe slachtoffer wordt namelijk voor een eurootje of 9 aangeboden op diverse sites en ik was natuurlijk wel benieuwd wat je dan precies voor dat geld zou gaan krijgen dus natuurlijk maar eens zo'n ding mee laten komen wegens ach, wat is nou 9 euries....

tijd voor een voorstelronde zo onderhand leek me zo..dames en heren, meet mijn nieuwe sloopwerkje:

Afbeelding

en jeuj, dat klinkt gelijk al spannûnd:

Afbeelding

ingegraveerde lijntjes, gedetailleerde cockpit en echte, authentieke franse air force markings. jippieeeee!

rap maar eens even die doos opentrekken dus maar. en euhm...:

Afbeelding

frankrijk tegenwoordig ook al israelisch gebied geworden?
zucht...

nou ja, dan maar efkes gelijk verder kijken. ze boekie:

Afbeelding

well, 1 a4-tje eigenlijk. enkelzijdig. en dan nog niet eens volledig bedrukt ook :roll:

oh, en zie hier die stoere gedetailleerde cockpit:

Afbeelding

Ghehehehe. nou ja, de gegraveerde lijnen zijn er in ieder geval wel, da's nog iets :wink:
maar efkes een blik op de sproetjes gooien:

Afbeelding
Afbeelding

en joechei leverpastei, een menneke!

nou ja...:

Afbeelding

een humanoide klompje plastic. maar 'tis natuurlijk beter dan niks.

hoewel... :roll:

ah well, eigenlijk alleen nog maar wat glaswerk te laten zien:

Afbeelding

und das war es..



dames en heren, fransen en israelieten, Grendel knutselt gewoon nog wat!
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________


en natuurlijk maar weer eens beginnen met de obligatore proefpassingsplaatjes! alle grote onderdelen uit de rekkies gesloopt, de boel aan mekander gehangen met een stapel plakbandjes en hotseflots, klaar:

Afbeelding

hmm, en wegens 8,95 gaart ik dus echt heulegaar niet drammen nu! het lijkt allemaal behoorlijk best te passen overal en dit is toch wel even hele andere koek dan een prutkitje van revell van 50 jaar oud!
tuurlijk is dit ding niet perfect; zo moet de piloot vrij hard blazen om vooruit te kunnen komen:

Afbeelding

...is het staartje wat krommig:

Afbeelding

...en is het wel een heul erg vreemd menneke wat in de rekkies zit:

Afbeelding

maar in ruime lijnen ziet het er allemaal heulemaal niet onaardig uit ofzo. tijd dus maar om van start te gaan en as usual betekent dat dus stuurkuiltjes freubelen. zoals gezeit is dat dus een ubergedetailleerd ding waar je maanden en maanden mee bezig kunt zijn:

Afbeelding

emphasizing "kunt" hier :wink:

maar gelukkig vindt Hobbybob zo'n basisstuurkuil heulegaar geen probleem wegens hij's toch al niet zo'n badkuipfan en daarbij...:

Afbeelding

d'r zitten toch echt knoppies in die cockpit dus uiteindelijk klopt het wel wat er op de verpakking stond! :wink:


ondanks de vrij minimale details in de cockpit kon ik het uiteindelijk toch echt niet over m'n hart verkrijgen om dat ranzige klompje plastic dat een piloot voor moest stellen te gebruiken dus maar even op zoek gegaan naar wat vervangingsmateriaal:

Afbeelding

'tis dan wel geen franse israeliet, maar ach...:

Afbeelding

daar ga je vast niks meer van terug zien :wink:
goed, stuurkuil klaar voor sproeierij dus tijd om te kijken of er nog meer voorbereidingen getroffen moesten worden.
nou komt dus ook dit ding op een stokkie te staan en ja, dat betekent dat het geheel er natuurlijk uiteindelijk net wat dynamischer uit komt te zien en om dat dynamische nog efkes wat meer d'r in te krijgen leek dit me wel grapvol om te doen:

Afbeelding

flapjes zagen!
efkes creabea met de vijl, nog een keertje hakken en zagen, nog een keer met de vijl en hopsaplopsa:

Afbeelding

flapperdeflap!
tuurlijk kan het staartje dan niet achterblijven dus ook daar maar de zaag ingezet:

Afbeelding

en wegens ik was nu toch lekker op dreef maar gelijk even wat eerste kleurensapjes in de rondte gesproeid:

Afbeelding

hmm, what next?
ah ja, dat tochtgat aan de achterkant efkes oplossen. nou had ik ooit eens een otootje gebouwd waar een minifietsje bij zat en wegens te debiel voor woorden is dat ding nooit gebouwd. gelukkig had ik echter wel de wielekes bewaard en kuuk 'es:

Afbeelding

da's een leuk opvulplaatje!
eigenlijk waren alle plasticvoorbereidwerkzaamheden (18x woordwaarde) hiermee wel achter de rug dus tijd voor een wat grotere klus. nou had ik m'n BAC lightning op een pootje geplant en ik kreeg zowaar vandaag een paar keer de vraag hoe ik dat gedaan had. tijd om maar eens even weer een kleine howto te doen dus!

men neme een blokkie hout:

Afbeelding

bietjen skoeren dôôn:

Afbeelding

wat ijzerwaren bij de bouwmarkt scoren (een stuk m4 draadeind en een 6mm aluminimiliumbuis waar dat draadeind precies doorheen kan)

Afbeelding

en aan de slag! eerst met een 4mm boor een gat door het blok rossen waar het draadeind precies door past:

Afbeelding

dan van onderuit met een 7mm boor terugboren:

Afbeelding

...vanwege omdat het dan zo kan:

Afbeelding

stukkie draadeind afhakken met de dremel (of als je wat minder lui bent dan Hobbybob gewoon fijn met de ijzerzaag natuurlijk :wink:)

Afbeelding

en blokkie klara. vervolgens tijd om in de romp aan het breken te gaan. als eerste een gaatseltje hakken waar precies het draadeind door gaart passen:

Afbeelding

en dan als volgende stap dit bouwen:

Afbeelding

ik heb hier een stukje buis schuin voor afgezaagd, de moer op de buisrand gelijmd en het geheel vast gezet over het gat waar het draadeind door moet gaan komen. vervolgens een kwestie van het één op het ander schroeven en hopsaflopsa:

Afbeelding

..alle gekheid op een stokkie staat muurvast. als laatste stap nog efkes een stukkie buis op lengte afzagen (de schuine kant voor vlak onder de romp had ik al wegens het stukkie aan de binnenkant was ook schuin :wink:), aan de slag met wat pritt-prut en plakselband en volgens mij...:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

..is het nu alleen een kwestie van de hele bende aan mekander plakselen en de verfsproeiert aantrappen!



...maar dat wordt over een paar daagjes wegens eerst een ritje nachtdiensten :wink:


bis spaterder!

______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________



gren out

_________________
psst, kitje kopen?
_____________________________________________________________
'de beste smeerzakkerij is die, die iedereen ziet maar die niemand opvalt'

the art of kliedering
Grendel Tzu


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 17 dec, 2009 9:24 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6032
Woonplaats: Zwolle
Mirages zijn mooi. Ben je er al uit over de camo? Die Israelis hadden wel leuke camo patroontjes. Misschien niet perse op dit model maar 'café au lait' staat wel leuker dan een metallickist.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 17 dec, 2009 10:21 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 nov, 2006 12:46 pm
Berichten: 86
Woonplaats: Amersfoort
Lekker zo'n snel klaar kitje, moet ik ook eens doen, maar eh zie ik daar onder je werkbank een ''vergeten'' Dragon Wagon? liggen zonde! ga je deze nog afmaken?
ben zelf bezig met de versie zonder dieplader (vond de dragon wagon te duur) , ook een heel leuk project.
ik Vind trouwens je standaard een erg goed idee is weer eens wat anders.

gr. Marcel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 17 dec, 2009 10:31 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw

Geregistreerd: ma 19 okt, 2009 20:04 pm
Berichten: 1815
Woonplaats: Drachten
In elk geval een prachtig verslag! Mét humor! :mrgreen:

_________________
Rock bottom is good solid ground, and a dead end street is just a place to turn around.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 17 dec, 2009 10:44 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 15 jul, 2008 22:06 pm
Berichten: 4429
Woonplaats: Lelystad
Grendel is simpel en goed onderweg!

Ben benieuwd!

Groetjes
Niels

_________________
Vertrouw niemand, die zegt dat je al te veel bouwdozen hebt :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 17 dec, 2009 21:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 11 jan, 2006 19:58 pm
Berichten: 254
Woonplaats: Sant Feliu de Guíxols, Spanje & Schiedam
Ziet er gaaf uit! Mooie en simpele oplossing voor de standaard, die ga ik zeker onthouden. Mooi gedaan ook met de Lightning.:D

*vliegtuignerdmodus aan*

Let wel op met de uitslag van de elevons (de stuurorganen aan de achterkant van de vleugel, ailerons+elevator=elevon), ze staan nu allebei hetzelfde omhoog, maar het zou beter zijn als je de rechter (van achteren gezien) iets minder omhoog zou zetten. Dit omdat het vliegtuig omhoog en naar links gaat, dus dan wijzen ze inderdaad wel allebei omhoog, maar de rechter minder om toch de rolbeweging naar links te krijgen. (al besef ik natuurlijk wel dat dit n dryfit is, en het niet de uiteindelijke positie is)

*vliegtuignerdmodus uit*

groet,

Nils


Laatst bijgewerkt door Nils op vr 18 dec, 2009 16:38 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 18 dec, 2009 10:37 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 24 apr, 2006 12:44 pm
Berichten: 1155
Woonplaats: Doorn/ The Netherlands
Hey Gren,

Mooie bak die Mirage. Als tip wil ik nog even meegeven dat de rolroeren van een Mirage nooit zo ver uitgaan.

Zie:
Afbeelding

Je ziet dat de rolroeren amper omhoog staan in de bocht


Succes!


Evert

_________________
Modelling Rocks!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 18 dec, 2009 11:07 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 26 jul, 2005 15:40 pm
Berichten: 2860
Woonplaats: Zoetermeer
Aan die foto kun je uberhaupt niet zien of hij een bocht draait of niet.
Hier is een plaatje waarop toch een hele beste uitslag te zien is hoor. Het richtingsroer is wel wat anders; die uitslag zie je eigenlijk alleen op de grond.

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 18 dec, 2009 14:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 04 sep, 2008 19:17 pm
Berichten: 393
Woonplaats: hardenberg
EWZ schreef:
Je ziet dat de rolroeren amper omhoog staan in de bocht


Ik denk zelfs dat ie op dat moment die flappen niet als rolroeren gebruikt, maar als hoogteroeren, aangezien deze ze gecompbineerd heeft. je ziet namelijk dat de onderste ook iets omhoog staat.

als je een scherpe bocht maakt komen die dingen echt wel een eind omhoog.

_________________
_______________________________________
Henri

Vliegen is een irritante onderbreking van het onderhoud.

huidige projecten:
F-16 J-055 1:48:
http://forum.modelbrouwers.nl/phpBB2/vi ... hp?t=23376


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 18 dec, 2009 18:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 11 okt, 2009 18:21 pm
Berichten: 72
Woonplaats: Enschede
Jongens, waar hebben we het over!

Google op "Mirage III" en binnen 10 klikken heb ik de volgende foto gevonden van richard-seaman.com:

Afbeelding
OK geen Mirage III zonder, maar eentje met canards (volgens mij 'n Kfir).

Blijkt dat de uitslag van de flaperons (?) niet zo groot is (misschien dat dat komt door de canards).
Ik moet wel zeggen dat de uitslag op het model van Grendel wel een mooi dramatisch beeld geeft.
Ik vind het niet verkeerd staan hoor!

_________________
Cheers,

Dennis Loep


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 55 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement