Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 22:52 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Miniproject: X-15 1:130
BerichtGeplaatst: za 13 aug, 2005 18:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 09 apr, 2005 18:36 pm
Berichten: 5514
Woonplaats: Heemskerk
Afbeelding

Chuck Yeager overschreed in oktober 1947 aan boord van de X-1 de snelheid mach 1. In de daarop volgende jaren werden er op de basis Edwards steeds snellere raketvliegtuigen ontwikkeld, hetgeen uiteindelijk resulteerde in het model X-15. Dit vliegtuig brak in oktober 1967 het absolute record met een snelheid van 7.300 km/u. en bereikte daarbij een hoogte van 108 km. De X-15 werd afgeworpen vanaf een B-52 bommenwerper op een hoogte van 15.000 meter. Na de ontsteking van de raketmotoren, verbrandde de X-15 zijn 15 ton brandstog in drie minuten tijd.
Dankzij het experiment van de X-15 kon men enorm veel gegevens verzamelen zowel voor de ruimtevaart, als voor de supersonische luchtvaart. Al deze informatie heeft ten grondslag gelegen aan het succes van de huidige spaceshuttle.


Dat verteld de bouwbeschrijving in ieder geval...

Maar hier heb ik dus een model van gemaakt. Van Heller 1:130, dus dat stelt eigenlijk niet zoveel voor. Ik wilde hem voor mijn vakantie af proberen te krijgen, maar dat was niet gelukt i.v.m. de lak die langer moest drogen dan verwacht. Hier dan het bouwverslag:

Afbeelding
In de doos vond ik een gietraampje, een decalvelletje en een standaard. Aan het potje verf kan je de grootte zien. Er zat redelijk wat flash aan de onderdelen.

Afbeelding
De romp bestond uit twee delen. Ook moest de raketmotor er nog ingebouwd worden. Er zat geen cockpit in, maar als die er wel bij zou zitten moest die wel heel klein zijn. De raketmotor heb ik niet beschilderd omdat die toch volledig in de romp verdwijnd.

Afbeelding
In het onderste gedeelte van de romp zijn de raketmotor en de vleugel gelijmd. De pasvorm van dit model was over zijn algemeen niet goed te noemen.

Afbeelding
Na het aan elkaar lijmen van de onderdelen zag het er zo uit. Enkel de lange naald moet hier nog gemonteerd worden. Ook moest de boel hier nog geschuurd, en geplamuurd worden. Vooral dat laatste was wel nodig :lol: .

nog wat detailfoto's:

Afbeelding

Afbeelding
de wielen waren vet gaar. Eigenlijk waren het geen wielen, maar alleen de banden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
nee, nee, hij is niet zo groot... :wink:

Afbeelding
hiet staat hij in de plamuur.

Afbeelding
Toen het modelletje geschuurd, en op zijn standaard gemonteerd was kon hij de spuiterij in om een mooi laagje zijdemat zwart te mogen ontvangen.

Afbeelding
Er zat ook helemaal niets van transparant plastic voor de ramen bij de kit. Om de gaten toch op te vullen heb ik er modelmaster window maker (a.k.a. witte houtlijm)in gedaan. Dit is mooi doorzichtig opgedroogd.

Afbeelding
Toen kwamen de decals. Het waren er nog best veel voor zo'n klein modelletje. Maar veel of niet, net als de rest van de kit was de kwaliteit van de decals niet opperbest. Ik heb ze er wel allemaal keurig opgekregen. Op de bovenstaande foto heeft het model ook al zijn rood-wit gestreepte naald gekregen, en een laatste laklaag mogen ontvangen. De laklaag bestond uit een mengsel van matte en glanzende modelmaster blanke lak (50-50) en zo heb ik een satijnafwerking gekregen.

en dan nu.... De eindfoto's!!! :D :D 8) 8)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Tjah, en wat doe je als je een X-15 heb? Dan leen je een B-52 van de USAF en ga je lekker een rondje vliegen. Deze foto is gemaakt tijdens die vlucht. Maar ik moet zeggen, het was wel eng zo hoog en zo snel :wink: .

Conclusie: Eigenlijk is het een kitje van niks. Maar ik vond het wel heel leuk om even tussendoor te doen. Mijn streven om hem voor de vakantie af te hebben was iets te hoog gegrepen en ik heb de naald en de laatste laklaag na mijn bezoek aan het warme Italië moeten doen. Veel flash, matig tot slecht passende onderdelen en niet al te goede decals. Maar toch ben ik wel blij met het resultaat, zelfs terwijl ik het idee heb dat ik de putty hier en daar wel wat gladder heb mogen schuren. Hij verdiend een mooi plaatsje op mijn kamer/hangaar, en dat krijgt hij ook.

Robin

_________________
Ik brouw dus ik ben.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 13 aug, 2005 19:33 pm 
Van deze belabberde baggerkit heb jij een fantastisch toestelletje gemaakt, Robin! En dat kenmerkt een échte brouwer. 8)

Mijn complimenten! Super. :wink:

Wilko


Omhoog
   
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 13 aug, 2005 19:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 15 mei, 2005 17:31 pm
Berichten: 926
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het eigenlijk een mooi modelletje vind geworden! Vooral omdat hij er ongelakt niet uitzag :wink: Leuk :brouw:

b7

_________________
'What non of the passengers knew, was that the pilot was gomin' in too high and too fast."
(www.aviationexplorer.com)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 13 aug, 2005 20:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Inderdaad,

Eigenlijk een vliegtuig die in geen collectie mag ontbreken. Ook maar eens een keertje bouwen ooit :roll: Mooi reslutaat en veel kijkplezier!

Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 13 aug, 2005 21:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 04 dec, 2004 20:28 pm
Berichten: 12617
Woonplaats: kerkrade
Ja,ondanks zijn grootte(!)ziet hij er prima uit.
Toch nog een mooi eindresultaat!.

Maar wat is het klein he?.

Ron.

_________________
www.homeghost.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 13 aug, 2005 21:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 15 mei, 2005 17:31 pm
Berichten: 926
Ja, de laatste tijd houdt Homie meer van BIG :D

b7

_________________
'What non of the passengers knew, was that the pilot was gomin' in too high and too fast."
(www.aviationexplorer.com)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 13 aug, 2005 21:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 04 dec, 2004 20:28 pm
Berichten: 12617
Woonplaats: kerkrade
Ha ha ha...ja dat is zo.

Maar eigenlijk is dat gekomen door de bouw van de harrier.
Dat was mijn eerste projekt hier op het forum.
Die was 1:24.Dat is mij zo goed bevallen,dat ik eigenlijk niets lievermeer wil.Omdat je dan alles mooi kunt detailleren en painten.

Nadeel hiervan is soms de prijs en vooral de stalling 8)

Maar ach..je leeft maar eens...

Ron.

_________________
www.homeghost.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 13 aug, 2005 22:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 09 apr, 2005 18:36 pm
Berichten: 5514
Woonplaats: Heemskerk
jaja, hij was wel erg klein. Maar ik vond het wel leuk om weer een keer zoiets kleins te doen, gewoon ff lekker tussendoor. En ik heb op zich veel plezier gehad aan het bouwen, ook al was het niet veel. Maar volgende keer weer gewoon 1/48 (okeej nu dan even een 1/72 met de hornet maar daarna echt weer 48 bouwen :D )

Robin

_________________
Ik brouw dus ik ben.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 13 aug, 2005 22:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 04 dec, 2004 20:28 pm
Berichten: 12617
Woonplaats: kerkrade
Ga je missen he?.

Grotere schalen zijn verslavend...

Ron.

_________________
www.homeghost.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 13 aug, 2005 23:40 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 30 sep, 2004 17:43 pm
Berichten: 5913
Woonplaats: Oost Vlaanderen
Hee, dit is wel een mooi hebbedingetje geworden.

Alle lof voor de bouwer en het vliegtuigje verdient zeker een mooi plaatsje op je kamer Robin. :)

Droop

_________________
Usus magister est optimus


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 41 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement