Chuck Yeager overschreed in oktober 1947 aan boord van de X-1 de snelheid mach 1. In de daarop volgende jaren werden er op de basis Edwards steeds snellere raketvliegtuigen ontwikkeld, hetgeen uiteindelijk resulteerde in het model X-15. Dit vliegtuig brak in oktober 1967 het absolute record met een snelheid van 7.300 km/u. en bereikte daarbij een hoogte van 108 km. De X-15 werd afgeworpen vanaf een B-52 bommenwerper op een hoogte van 15.000 meter. Na de ontsteking van de raketmotoren, verbrandde de X-15 zijn 15 ton brandstog in drie minuten tijd.
Dankzij het experiment van de X-15 kon men enorm veel gegevens verzamelen zowel voor de ruimtevaart, als voor de supersonische luchtvaart. Al deze informatie heeft ten grondslag gelegen aan het succes van de huidige spaceshuttle.
Dat verteld de bouwbeschrijving in ieder geval...
Maar hier heb ik dus een model van gemaakt. Van Heller 1:130, dus dat stelt eigenlijk niet zoveel voor. Ik wilde hem voor mijn vakantie af proberen te krijgen, maar dat was niet gelukt i.v.m. de lak die langer moest drogen dan verwacht. Hier dan het bouwverslag:
In de doos vond ik een gietraampje, een decalvelletje en een standaard. Aan het potje verf kan je de grootte zien. Er zat redelijk wat flash aan de onderdelen.
De romp bestond uit twee delen. Ook moest de raketmotor er nog ingebouwd worden. Er zat geen cockpit in, maar als die er wel bij zou zitten moest die wel heel klein zijn. De raketmotor heb ik niet beschilderd omdat die toch volledig in de romp verdwijnd.
In het onderste gedeelte van de romp zijn de raketmotor en de vleugel gelijmd. De pasvorm van dit model was over zijn algemeen niet goed te noemen.
Na het aan elkaar lijmen van de onderdelen zag het er zo uit. Enkel de lange naald moet hier nog gemonteerd worden. Ook moest de boel hier nog geschuurd, en geplamuurd worden. Vooral dat laatste was wel nodig
.
nog wat detailfoto's:
de wielen waren vet gaar. Eigenlijk waren het geen wielen, maar alleen de banden.
nee, nee, hij is niet zo groot...
hiet staat hij in de plamuur.
Toen het modelletje geschuurd, en op zijn standaard gemonteerd was kon hij de spuiterij in om een mooi laagje zijdemat zwart te mogen ontvangen.
Er zat ook helemaal niets van transparant plastic voor de ramen bij de kit. Om de gaten toch op te vullen heb ik er modelmaster window maker (a.k.a. witte houtlijm)in gedaan. Dit is mooi doorzichtig opgedroogd.
Toen kwamen de decals. Het waren er nog best veel voor zo'n klein modelletje. Maar veel of niet, net als de rest van de kit was de kwaliteit van de decals niet opperbest. Ik heb ze er wel allemaal keurig opgekregen. Op de bovenstaande foto heeft het model ook al zijn rood-wit gestreepte naald gekregen, en een laatste laklaag mogen ontvangen. De laklaag bestond uit een mengsel van matte en glanzende modelmaster blanke lak (50-50) en zo heb ik een satijnafwerking gekregen.
en dan nu.... De eindfoto's!!!
Tjah, en wat doe je als je een X-15 heb? Dan leen je een B-52 van de USAF en ga je lekker een rondje vliegen. Deze foto is gemaakt tijdens die vlucht. Maar ik moet zeggen, het was wel eng zo hoog en zo snel
.
Conclusie: Eigenlijk is het een kitje van niks. Maar ik vond het wel heel leuk om even tussendoor te doen. Mijn streven om hem voor de vakantie af te hebben was iets te hoog gegrepen en ik heb de naald en de laatste laklaag na mijn bezoek aan het warme Italië moeten doen. Veel flash, matig tot slecht passende onderdelen en niet al te goede decals. Maar toch ben ik wel blij met het resultaat, zelfs terwijl ik het idee heb dat ik de putty hier en daar wel wat gladder heb mogen schuren. Hij verdiend een mooi plaatsje op mijn kamer/hangaar, en dat krijgt hij ook.
Robin