Klaasdebouwer schreef:
Aha, het duobouw virus heeft jou ook al te pakken. Leuk onderwerp. Die Furies waren toch het toppunt van die technologie. Succes met deze twee kits, ze zijn in goede handen.
Excuses voor de onduidelijke omschrijving, ik ga maar 1 kit tegelijk bouwen. Het VSQ 3 exemplaar komt later nog een keer aan de beurt. De Sea Fury was inderdaad het neusje van de zalm op het gebied van zuigermotor aandreven toestellen, helaas snel achterhaald door de straaljager. Naar mijn mening een van de mooiste toestellen van de MLD, samen met de Neptune.
Wolf73 schreef:
Leuke intro om te lezen Sjaak. Was de kon. marine versie ook groen?
Cheerz
Barry
Ik neem aan dat je met groen het Sky van de onderzijde bedoelt? Dat was in beide schema's het geval, de MLD gebruikte hetzelfde schema als de FAA.
Inmiddels wat gevorderd met de bouw en het is inderdaad een model dat de nodige aandacht nodig heeft.
Allereerst de vleugels aan de binnenkant een stuk dunner gemaakt om de wielbak te laten passen, deze was door het afschuren al bijna doorzichtig, maar dat bleek niet genoeg. Ook was de vleugel in het midden dikker dan aan de randen. Om de randen goed aan te laten sluiten moest dit natuurlijk ook verholpen worden. En als laatste wat plastic stripjes rond de wielbak aangebracht om de kier te dichten.
De pas geleden aangeschafte imitatie Proxxon bewees daarbij goede diensten.
Vreemd genoeg zijn de mitrailleur openingen niet symmetrisch, maar ik heb besloten daar niets aan te doen. Als de kit in elkaar zit valt het waarschijnlijk niet op.
De oliekoeler is erg rechthoekig uitgevoerd.
Zoals op deze foto te zien hoort deze een stuk meer gestroomlijnd te zijn.
(Collectie Nederlands Instituut voor Militaire Historie)
Met enthousiast vijlen heb ik geprobeerd dit wat te verbeteren.
De rompdelen zijn ook niet symmetrisch, maar de vleugel past na het verwijderen van het overtollig materiaal gelukkig redelijk. Ook zit het gaatje voor het staartwiel aan de verkeerde kant en is de insert te breed.
Voor ik de romp in elkaar ga zetten eerst maar eens gekeken hoe dat allemaal uitkomt.
Op zich valt het allemaal wel mee, alleen de vacform canopy heeft de verkeerde vorm. De achterkant hoort in een punt uit te lopen, maar SH heeft deze een afronding gegeven. Ik ben nog aan het nadenken hoe dit opgelost kan worden en anders moet het maar zo. Verder is het plastic vrij dik (0,6 mm.) en erg stevig, wat het uitknippen/snijden niet eenvoudig maakt.
Uiteindelijk ervoor gekozen de canopy open te zetten en deze uit te zagen. Dat viel best nog mee zolang er wat stevigheid van de onderplaat is.
Zoals jullie kunnen zien, er is nog wat werk aan de winkel.
Gr. Sjaak