Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 5:42 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 03 jan, 2022 21:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 29 sep, 2010 22:41 pm
Berichten: 1064
Woonplaats: Putten
@tsjopperbob, ja gewoon ouderwets doorgaan met plamuren en schuren tot je een ons weegt :lol:

Nou, valt toch gelukkig op de uitlaten na nog wel mee met de rest. Dus hoofdlandingsgestel voorzichtig naar binnen draaien zolang.

photo 549998

photo 550000

En afdekken met tape

photo 550001

Binnenzijde wielen donkerder grijs spuiten

photo 549999

Alles dan maar eens op onderzijde plakken en tijd om de twee helften op elkaar te plakken, wel alles eerst goed gepast en hier en daar wat weggekrast en geschuurd. Past allemaal prima. Dus eerst met Revell lijm de pasvlakken insmeren en met wat extra thin Tamiya de randjes met elkaar late versmeten. Goed klemmen en hier en daar wat tape om alle strak op zijn plek te houden.

photo 550002

photo 550003

Ook de motoren en rest vleugels en flaps erop en tenslotte de neus. Ik kies voor het langere en spitse type dat bij recordvluchten gebruikt werd. Weinig plamuur nodig gehad in de overgangen van vleugel naar motoren en vanochtend alles klaar gemaakt voor de primerlaag. Dus lijmvlekken wegwerken, naden wat schuren en panellines en rivets weer bijwerken. Ja, dan ligt er zoiets op je werkbank.

photo 550004

Dit geval is zo groot dat het niet in mijn spray doos past! Eerst de onderzijde primeren. Ik doe dit met AK zwarte primer, dan gaar het al de juiste kant op (gaat bijna heel flesje op schat ik zo....)

photo 550005


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 jan, 2022 20:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 29 sep, 2010 22:41 pm
Berichten: 1064
Woonplaats: Putten
Deze week niet zoveel gepost over de bouw, maar wel vorderingen gemaakt. Eerst per kant in de zwarte AK primer gezet en paar nachtjes laten drogen.

photo 550343

photo 550342

Dit is wel fijne primer die goed hecht. De laag was mooi egaal geworden en de rivets nog te zien. Ja dan de zwart collectie en tips van hier en wat fotos
geraadpleegd.

photo 550345

Ik heb per kant gewerkt, eerst de onderzijde en toen dat goed gelukt was de bovenzijde. Begonnen met gewoon flatblack lijntjes over panellines en wat vlakken te spuiten. Toen de panelen opgevuld met tyreblack met wat german grey. De gestreepte delen een mix van natoblack met transperant blauw en tenslotte de randen en uiteinden flaps en uitlaatmonden met natoblack met ietsje mr metal erin.
Ja dat werd gelukkig mooi en de airbrusch werkte mee. Je krijgt dan zoiets

photo 550344

Dus bovenkant idem, wel pech dat natuurlijk weer druppels verf uit mijn cup op het model klotsten :wink: , maar stug doorgegaan en dan mooi gebroken zwarttinten gekregen.
photo 550346

photo 550347

Heel tevreden zo, maar natuurlijk probleempje. Er moeten nog decals op en op zo´n matte ondergrond gaat dat nooit goed, de silvering van de decals is zeker. Dus toch maar glanslaagje over onderzijde. Ik heb maar wat verdunde revell gloss gebruikt, dit is tamelijk onschuldig, dwz reageert niet echt met onderliggende verf(tamiya vaak wel ook al is het eigen merk). Hoop echter straks na zijdeglans/mat eindlaagje dat mooie verloop in kleuren nog zichtbaar is. Ook moet ik nog wat met wash doen.ik gebruik altijd florymodels clay wash, wat prima spul is. grijs lijkt mij veel te licht in de panellines en rivets ik ga dat wat donkerder maken want zo'n contrast was nergens te zien op dit toestel. Maar eerst decaltime. Het wordt de 7955. Dit is een toestel met wel de high vis decals, maar niet het witte kruis onderop. Wel met de Skunkwork eekhoornlogo op de staart. Dit toestel werd als Flight test aircraft gebruikt tussen 1972 en 1984 op Edwards AFB. wat ik met de motoren ga doen weet ik nog niet zo. Is wel leuk op die base, maar moeten eigenlijk helemaal bewerkt worden om echt mooi te zijn en daar gaat veel tijd inzitten....


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 jan, 2022 22:15 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 aug, 2009 8:54 am
Berichten: 7539
Woonplaats: Drachten
Een beetje een late aanhaker hier, maar je bent goed bezig! De kleuren lijken toch variabel zat zo op de foto's!

Mooie verhalen ook van Ruud zeg!

_________________
Mijn modelbouw website


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 jan, 2022 23:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2601
Dat gaat in ieder geval wel de goede kant op ondanks het plamuur feest. Toch wel jammer want de details zien er prima uit.

Misschien leuk als effect straks is het aanbrengen van lekkende brandstofsporen want deze kisten waren op de grond zo lek als een zeef. Pas als ze door de wrijvingswarmte van de hoge snelheid begonnen uit te zetten werden de tanks waterdicht. :D

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 jan, 2022 20:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Mooie variatie in kleuren hoor. Als ik jou was zou ik een dekseltje kopen om op het cupje van je airbrush te doen. Dan krijg je geen druppels meer op je werk als je de airbrush te schuin houdt.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 jan, 2022 10:57 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Mooie kleurvariaties inderdaad!
Dekseltje kopen moest ik ook gelijk aan denken.
Ik ben zelf een tijdje m'n dekseltje kwijt geweest en heb toen een tijdje een afgeknipte nitril handschoen vinger er overheen getrokken. Met klein gaatje er in geknipt tegen het vacuümzuigen uiteraard.
:brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 jan, 2022 16:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 29 sep, 2010 22:41 pm
Berichten: 1064
Woonplaats: Putten
@klaasdebouwer,ja ik ga straks als laatste nog wat met olie stoeien en wat sporen aanbrengen.
Ja, dekseltje ga ik als ikvolgende keer bij airbrushservice almere ben even meenemen, voorkomt ergernis.

Nadat de verschillende tinten zwart erop zaten toch glimlaagje voor basis decals. Ik heb hiervoor de revell gloss gebruikt want deze is niet agressief op onderliggende lagen. Ik begin aan de onderzijde en als daar allles goed gaat de bovenzijde.

photo 550613

En dan wordt het zo iets glimmends, wel jammer van die kleurnuances, hoop dat ze straks weer terug te krijgen zijn.

photo 550612

Na nachtje drogen de decals aan de onderzijde erop gezet. Gaat prima, wel die tussen de richels moeten flink wat softener hebben en nog steeds niet perfect. Daarna de decals gesealed met wat revell glim en ook de toch nog wat silvering van decals door met mesje wat kerfjes te maken en rivetier te gebruiken na laklaaje wel ok. Toen wat wash erover. ikheb hiervoor grijs van florymodels gebruikt. Dit is niet al teveel contrast.

photo 550614

photo 550615

Als gepoetst en met wattentips bewerkt eerst eerst de bovenzijde glanzend maken en ook daar de decals erop


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 jan, 2022 21:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 31 maart, 2014 20:48 pm
Berichten: 621
Efkes het verslag doorgelezen.
Het valt mij wel op dat , ondanks dat deze kit al lang werd aangekondigd door Revell en iedereen heel nieuwsgierig was, het toch weer eens een typisch Revell-kit is met zijn tekortkomingen : sinkmarks en holes op de slechtste plekken, tekort aan rivets, pasproblemen en bijhorend schuurwerk... Revell is duidelijk nog niet te vergelijken met een Meng of Tamiya. :?

Dat alles laat je niet uit het lood slaan en je gaat stug verder.
Het wordt een deftig maar mooi bakbeest in de vitrine. Volgens je foto's ziet het er allemaal goed uit :brouw:
Ik wacht allezins de eindfoto's af.

Succes met de afwerking

Ives


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 jan, 2022 1:02 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Verschil in prijs, zou dat ook een oorzaak kunnen zijn?

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 jan, 2022 18:49 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 9:19 am
Berichten: 3211
spiderbrouwer schreef:
Dus bovenkant idem, wel pech dat natuurlijk weer druppels verf uit mijn cup op het model klotsten :wink: ,
Dekseltje op het cupje doen? Meeste ABs hebben die erbij toch? Maar ziet er goed uit. Ik vond mijn 1/72 al groot...

_________________
Una salus victis nullam sperare salutem.

Plastic Scale modeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 47 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement