Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 4:58 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 124 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 13  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 31 okt, 2019 17:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2816
Mooi proces, Rob!

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 nov, 2019 2:09 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4454
Gaaf scratchwerk, ik volg met aandacht!


D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003 | M270 MLRS - Operation Desert Storm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 nov, 2019 16:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Alle resin delen zijn van de sprues verwijderd en schoongemaakt. Ook de luchtbellen zijn weggewerkt. Daarvoor heb ik Revell Plasto gebruikt, wat naar mijn ervaring het beste hecht aan resin. De grote belletjes in dunne delen heb ik na het schuren aan een kant versterkt met een dun laagje dunne superlijm, en dat na het schuren van de andere kant voorzchtig zo veel mogelijk weggeschuurd. Of dat helemaal netjes gebeurd is, is pas na het aanbrengen van de primer te zien. Zo ziet het spul er nu uit.

photo 490082

Het rompachterdeel wordt dus nog vervangen door twee nieuw te gieten delen. Door het delen van de romp en de vleugels past alles in een heel klein doosje.

photo 490081

De oppervlakkige gaatjes voor de stijlen in het baldakijn zitten niet precies op de dezelfde plaats als die in het bovendek van het rompvoorstuk. Ik heb dus nieuwe oppervlakkige gaatjes geboord iets voor het voorste paar stijlen. Ook de plaats van de spandraden van het baldakijn verhuizen mee. De gaatjes daarvoor heb ik ook al vast geboord in het bovendek en in het vleugelmiddenstuk. Door de vleugel heen, want dat blijf ik de makkelijkste manier vinden om de spandraden aan te brengen.

photo 490076

Ik had bij het schoonmaken van de het vleugel middenstuk een van de nokjes weggeschuurd. Die heb ik vervangen door een stukje strip van 0.25 x 0,4 mm.

photo 490078

Hierna heb ik de resin pinnen van de vleugels, die meegegoten zijn, vervangen.

photo 490080

Die zijn te zwak voor de bevestiging van de vleugels aan romp en baldakijn. Dus eerst afgesneden, ter plaatse 0,8 mm gaatjes geboord en er een messing pennetje van 0,75 mm in gelijmd.

photo 490077

Dan kan nu de bovenvleugel gelijmd worden op de assemblage mal.

photo 490079

Of toch niet, want het is makkelijker nu alle gaatjes voor de spandraden in de vleugels te boren dan na de samenbouw.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 nov, 2019 17:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Omdat het gaatjes-boor-tijd is moest ik evengaan uitzoeken hoe de spandraden en stuurkabels moesten lopen. Daarvoor heb ik de maatschets gebruikt. Die was zo:

photo 480755

Nu is (met hulp van wat foto's) dit hem geworden:

photo 490308

Moet nog even bevestigd krijgen of dit goed is. Ik heb vooral twijfels m.b.t. de hoogteroer kabels.
Er komt net een mail binnen met een originele MLD tekening. Mijn rolroer en richtingsroer gissing was goed, de hoogteroer kabels boven en onder komen uit hetzelfde gat. Ik zal op het model moeten checken of dat daar ook te realiseren valt.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 nov, 2019 15:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Ik heb alle 0,3 mm gaatjes voor spandraden en stuurkabels in vleugels en staartvlakken geboord, dat is het makkelijkste om dat nu voor de samenbouw te doen. Daarna heb ik de roeren losgesneden.

photo 490442

photo 490441

Het kielvlak links was het voorste staafje verloren; in plaats daarvan een stukje 0,7 mm styreen aan het kielvlak gelijmd. Voor zover nodig aangegeven waar de roeren horen. Voor de rolroeren is dat niet nodig; het ondiepe gaatje voor de control horn, bovenop de bovenvleugel en onderop de ondervleugel, geeft al aan waar het roer hoort.

photo 490439

De bovenvleugel heb ik samengebouwd in de mal. Om die goed vlak te houden maar even met klemmen aan het werkblad vastgemaakt.

photo 490443

Voor de eerste keer de UV hardende secondelijm gebruikt. Dat werkte goed. De gelijmde bovenvleugel:

photo 490440

Voor de samenbouw van de ondervleugel moet eerst de romp in elkaar gezet worden. Daarvoor is het nieuwe romp achterstuk nodig, dus dat gaat nog even duren.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 nov, 2019 16:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Nu moet ik een moeilijke keus maken, welke versie ik ga bouwen, want daarvan hangt de vorm van kielvlak en richtingroer af. Na veel wikken en wegen heb ik voor de 43 van de LVA gekozen.

photo 490548

photo 490549

Wordt dus het grote, ronde richtingsroer. Uit 0,5 mm styreen staf de uithouders gemaakt en in de gaatjes in de roeren gelijmd. De foto's laten ook zien dat alleen aan stuurboord een trede op in te stappen zat.

photo 490547

Dan ga ik nu schilderen, denk ik. Cockpit equipment en onderkant bovenvleugel.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 nov, 2019 15:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Ik wil de rotatiemotor vrij draaiend monteren. Daarvoor moet de "schroefas" ver genoeg uitsteken, zodat de propeller voor de motorkap langs kan dragen. Eerts aan de achterkant van de motor een stukje staf van 0,7 mm gelijmd, dat door het gaatje in het motorschot gaat lopen. Een ringetje gemaakt van een stukje 2,4 x 1,0 mm buis en op maat geschuurd zodat de voorkant van de motor net vrij van de motorkap bleef.

photo 490663

photo 490666

Bij deze walgelijke vergroting zie ik wel dat hier en daar nog wat flash verwijderd moet worden.
Een testje met het romp voorstuk en de motorkap:

photo 490664

Het zit wel een beetje wiebelig, maar dat kan verholpen worden door ook een ringetje achter het motorschot op het asje te lijmen. Dit betekent wel dat de motor ingebouwd moet worden voordat het bovendek van het romp voorschot gemonteerd wordt. En dat in de kit een stukje buis van 2,4 x 1,0 mm bijgeleverd moet worden.
Verder nogmaals alle foto's en tekeningen bekeken. Er blijken ook nog spandraden te lopen kruislings vanaf de voorste cabane stijlen naar de rand van de motorkap. Die staan ook op de MLD tekening.

photo 490665

Vreemd genoeg ontbreken die op de replica in het Aviodrome. De spandragen van het onderstel zijn relatief eenvoudig: Kruislings tussen de voorpoten en tussen de afsteunstijlen daarachter en een V-vorm tussen de bovenkant van de wielpoten en het midden van de as. Dat zit wel goed bij de replica.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 nov, 2019 22:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 15 dec, 2017 18:18 pm
Berichten: 204
Wat een werk en detail en dat op die schaal.
Petje af voor wat je laat zien..

grt Ed


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 nov, 2019 14:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Verder met de cockpit. Voetenstuur en stuurkolom in de gaatjes van het bodemframe gelijmd en daarna donkergrijs geschilderd.

photo 490890

De twee instrumentenpaneeltjes in het bovenpaneel van het rompvoorstek gelijmd tegen de twee uitsteekseltjes aan.

photo 490889

Binnenkant paneel licht grijs geschilderd, de paneeltjes donkergrijs. Daar komen twee decals op.
De rug- en zijleuningen van de stoelen ook donkergrijs geschilderd, de zittingen leer kleur. Toen dat droog was op de nippeltjes achter de stuurkolommen gelijmd.
Op de foto van het wrak was te zien dat de stoelleuningen verlichtinggaten hadden. Dus maar het boortje in de stoeltjes gezet.

photo 490885

Even droogpassen. frame met spul er op in de romp:

photo 490887

Past prima. Binnekant romp is ook licht grijs geschilderd, gebrybrushed met donkergrijs.
Met het dek er op:

photo 490886

Uitlijning is ook goed. Nu nog stoelriemen er op en een plek voor het kompas zoeken.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16 nov, 2019 16:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Stoelriemen uit mijn voorraad PE:

photo 490943

En de decals voor het instrumentenpaneel aangebracht (daar kan je niet meer bij als de boel in elkaar zit).

photo 490942

De vergroting geeft een vreemd effect voor de houtkleur, op de kleine schaal zie je dat helemaal niet. De voorste cockpit heeft een instrument meer: Een brandstofmeter.
Ook de motor geschilderd. Eerst zwart, daarna dry-brush met gun metal en tenslotte de lucht inlaten koper.

photo 490941

De meeste foto's op internet laten een grijs-metalen afwerking daarvan zien, maar ik vond koper aardiger. Ook hier maakt de vergroting het smeriger dan het is. De Thulin A is tenslotte maar 12 mm in diameter.
Toen kwam de post met een zending verbeterde rompachterstukken; snelle service van Tilly Models.

photo 490940

Schoongemaakt:

photo 490937

De helften op elkaar gelijmd met die UV hardende lijm van Revell.

photo 490939

Daar moet ik nog aan wennen, want het is wel heel erg makkelijk om delen ten opzichte van elkaar te verschuiven, vooral als je druk uitoefent om een naadje weg te krijgen.
En meteen maar voor en achterstuk van de romp aan elkaar gelijmd, nadat ik het pasvlak voorzichtig op maat geschuurd had.

photo 490938

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 124 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 49 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement